علیرغم عدم موفقیت مذاکرات سه‌جانبه؛

«السیسی» بر لزوم حصول یک توافق درباره بحران سد «النهضه» تأکید کرد

«السیسی» بر لزوم حصول یک توافق درباره بحران سد «النهضه» تأکید کرد

علیرغم عدم موفقیت مذاکرات سه جانبه مصر، اتیوپی و سودان درخصوص سد النهضه، «عبدالفتاح السیسی» خواستار حصول یک توافق فراگیر در این زمینه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «عبدالفتاح السیسی» مواضع جدید خود در خصوص بحران سد النهضه با کشورهای سودان و اتیوپی را مطرح کرد. وی خواستار حصول یک توافق فراگیر میان سه طرف برای حل و فصل بحران مذکور شد.

بر اساس این گزارش، السیسی در این خصوص گفت: در خصوص بحران سد النهضه باید یک توافق قانونی میان طرف های مختلف حاصل شود؛ توافقی که بتواند خواسته ها و حقوق مصر را تأمین کند.

رئیس جمهور مصر در ادامه تصریح کرد: توافقی که می بایست میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد النهضه حاصل شود، باید الزام آور باشد به گونه ای که تمامی طرف ها به آن عمل کنند.

سودان و اتیوپی فرایند آبگیری از سد النهضه را آغاز و اعلام کرده اند این فرایند ۳ سال به طول خواهد انجامید. این درحالی است که مصر درخواست کرده است فرایند مذکور در طول مدت زمان ۱۰ سال انجام شود.

بهره‌برداری از سد النهضه موجب می‌گردد که قاهره سالیانه حجمی در حدود ۱۱ تا ۱۹ میلیارد متر مکعب از آب نیل و در پی آن، درآمد حدود ۲ میلیون کشاورز را از دست بدهد. مذاکرات و گفتگوهای سه جانبه میان مصر، اتیوپی و سودان در این خصوص تاکنون بی نتیجه بوده است.

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری جنجالی درباره پروژه سد النهضه اظهار داشت که مصر باید این سد را نابود کند. اتیوپی به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و آن را جنگ‌افروزانه خواند. پس از اظهارات مذکور، «گدو آندارگاچو» وزیر امور خارجه اتیوپی، سفیر آمریکا را احضار کرد.

کد خبر 5105533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha