۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷

میرعبداللهی مطرح کرد؛

سرانه کتابخوانی در کشور مطلوب است

سرانه کتابخوانی در کشور مطلوب است

مدیرکل تامین منابع کتابخانه‌های عمومی گفت: نه اینکه بگویم وضعیت خواندن در کشور در سطح عالی است اما ما در وضعیت مطلوب مطالعه و اقبال مردم به کتاب خواندن قرار داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی در گفتگو با سید باقر میرعبداللهی مدیر کل تامین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

میرعبداللهی در ابتدای این‌برنامه گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنان که از نامش پیداست ازصفت عمومی برخوردارست. نهادکتابخانه کشور با عمر قریب بیش از ۲۰سال در حال حاضر تنها میدان دارکتابخانه داری در کشور است و رقمی بالغ بر ۳۵۰۰ کتابخانه با تفکیک بین کتابخانه‌های نهادی ومشارکتی، با وجود ۳۵۰۰کتابخانه ورقمی بالغ برپنجاه میلیون نسخه کتاب عهده دار ارائه خدمات فرهنگی کتاب محور به اعضای فعال است.

وی افزود: خدمات دیگری در سالن‌های مطالعه اتفاق می‌افتد، خدمات جانبی دیگر ما ترویجی فرهنگی است، نهاد کتابخانه عهدارچنین وضعیتی است گرچه کرونا جنبه‌های تمام زیستی- اجتماعی مارا متاثر کرده و کمتر به شکل پویا کتابخانه‌ها نسبت به قبل از کرونا فعال هستند اما فعالیت‌های مختلفی را در این دوران دارند.

مدیر کل تامین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت: فرهنگی‌ترین فعالیت کتابخانه‌ها خواندن است، درباره خواندن البته یک بخش سرانه مطالعه در کشور مامورد توجه است، خواندن بعضی از پیامک‌ها با محتوای خاص را جزو مطالعه قرار می‌دهند وبرخی دیگر شکل خاص را با ارضای تمایل انسان به خواندن و دانستن را خواندن می‌دانند ونه هر خواندنی را مثلا خواندن به مناسبت تحصیل وکار را برخی مطالعه نمی‌دانند وبرخی با ردیف کردن رقم واعداد نتیجه می‌گیرند که سرانه مطالعه در ایران و در نتیجه تمایل ایرانیان به خواندن کم و وضعیت فاجعه باری است و طبق معمول همیشه نه اینکه بگویم وضعیت خواندن در کشور در سطح عالی است اما ما در وضعیت مطلوب مطالعه و اقبال مردم به کتاب خواندن قرار داریم. سرانه مطالعه تغییر آنچنانی نکرده است، البته اگر ما حضور کنکوری‌ها و دانشجویان در سالن مطالعه کتابخانه‌ها را معیار قرار دهیم آمار سرانه مطالعه و شاخص سرانه‌ها تغیییر می‌کند متاسفانه ما یک مرجع آمار که تصمیم گیرنده باشد از مراکز امار ایران ونهادهایی که فرهنگی‌تر که لینک هستند به مراکز آمار به آمار وفاقی برسند نداریم تا مردم را از این بلاتکلفی در آورند.

میرعبداللهی با اشاره به وضعیت کتابداران در دوران کرونا گفت: نهادهای کتابخانه‌های عمومی یکی نهاد عمومی غیر دولتی است و با قرمز شدن شهرها فعالیت کتابخانه‌ها به تعلیق درآمد و حال با تغییر رنگ شهرها و آبی، زردو نارنجی شدن شهرها بسیاری از کتابخانه‌ها ما باز شده است حتی کتابداران ما که بخاطر کرونا کتابخانه‌ها تعطیل بوده حقوقشون را دریافت می‌کردند به همت مدیران نهاد و کتاب داران در فضای مجازی فضاهای متنوعی در نظر گرفته شده در اپلیکشن‌های مختلف که مخاطبانش هم کتابداران هستند با آموزش اینکه اوقات فراغت‌شان به شکل معقول پر کنند همراه علاقمندان بودند، در واقع کتابخوانان که یک گروه پایبند به کار وحرفه‌ای هستندپشتیبان این حرکتند، ضمن اینکه فعالیتهای روزمره کتابخانه‌ها در واقع فعالیت ستادی به هیچ وجه در دوران کرونا تعطیل نشد.

وی همچنین گفت: از شهریور ۹۷ که کاغذ و ملزومات نشر گران شد، چون بودجه خرید کتاب کم است از تازه‌های نشر به شکل انتخابی خرید کرده و کتابخانه‌ها را تجهیز می‌کنیم، و تقریبا غیرممکن است از ناشران درجه یک ودو وگاهی درجه سه وشهرستانی کتابی چاب شود و مطلع نباشیم، با رصد تازه‌های نشر بر اساس موضوعات تخصصی قاعدتا از رده ادبیات داستانی وکودکان ونوجوان یا روانشناسی عمومی در قفسه‌ها خواننده‌های بیشتری دارد براساس نیاز مخاطبین کتاب خریداری می‌شود. برای خرید کتاب گروه ارزیابی بیرونی بالغ بر۶۰نفرکمک می‌کنند تا در رده‌های مختلف کتاب‌ها بررسی شود و پس از تصویب خریداری میشود.

مدیر کل تامین منابع کتابخانه‌ها در پایان این‌برنامه رادیویی به نقش رسانه‌ها در بلاتکلیفی آمار کتابخوانی مردم اشاره کرد و گفت: اگرچه ما مرکزی ثابت با معیارهای مشخص برای سنجش میزان سرانه مطالعه در کشور نداریم اما دراین رنگارنگی آماری خود رسانه‌ها بی تقصیر نیستندو باید بیشتر به این موضوع که نیاز مخاطب کتابخوان چیست و چه کتاب‌هایی را و به چه شکلی می‌خواند توجه کنند.

کد خبر 5131116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha