۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴

قبادی دانا:

اختصاص ۵۴ میلیارد تومان یارانه درمانی برای ۶ هزار معتاد

اختصاص ۵۴ میلیارد تومان یارانه درمانی برای ۶ هزار معتاد

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای ۶ هزار نفر از معتادینی که در مراکز جامع بستری شوند یارانه ای در حدود ۵۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید قبادی دانا ظهر امروز در افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد اظهار کرد: امروز در آستانه دهه فجر و ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان هستیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید در ماه های گذشته ۶ مرکز در ۶ استان افتتاح شد و اولین مرکز هم سال گذشته در اصفهان آغاز به کار کرد. ایده این مراکز با بهره گیری از تجربیات مختلفی که در سال‌های اخیر به دست آمده کلید خورد.

قبادی دانا گفت: در این مراکز سم زدایی صورت می‌گیرد و به صورت اقامتی شاهد درمان معتادان هستیم. تفاوت‌هایی این مراکز با سایر مراکز قبلی دارند که در این مراکز برای هر فرد نسخه جداگانه تهیه می‌شود و در واقع مدیریت درمان به صورت فردی است.

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: تیم درمانی که نسخه درمانی را تعیین می‌کند متشکل از چندین متخصص است و بسته به شرایط فرد انتخاب درمانی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

وحید قبادی دانا گفت: در مراکز اقامتی یکی از مشکلات عود مکرر افراد دارای اعتیاد است که بعد از دوره ۲۸ روزه مجدد دچار لغزش می‌شوند و بر می‌گردند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که پایداری درمان به استمرار درمان تکیه دارد و در این مراکز به مدت ۴ ماه فرد معتاد نگه داری می‌شود تا پروسه درمانی کامل شود.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: اگر فرد بیماری روانی مزمنی داشته باشد این اختلال روانی هم درمان خواهد شد و یکی از محاسن این مراکز درمانی همین موضوع است.

قبادی دانا ادامه داد: بعد از گذراندن دوره ۴ ماهه این افراد به مدت ۸ ماه مراجعه خواهند کرد و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از عود اعتیاد را دریافت خواهند کرد.

وی گفت: ظرفیت این مراکز تا سقف ۱۰۰ نفر پذیرش دارد و در هر سال ۳۰۰ نفر را پذیرش خواهد کرد. با افتتاح ۲۴ مرکز امروز تعداد این مراکز به ۳۰ مرکز خواهد رسید که فضایی حدود ۹۰ هزار متر مربع را شامل می‌شود که بخش اقامتی آن حدود ۳۴ هزار متر مربع است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: تمامی این ۳۰ مرکز توسط بخش غیردولتی و خیریه‌ها و افراد فعال در حوزه بازتوانی اعتیاد اداره خواهد شد و حدود ۲۵۰ پرسنل در این مراکز حضور خواهند داشت.

وحید قبادی دانا گفت: برای اجرای این طرح حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۴۰ درصد آن از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

وی افزود: برای احداث هر مرکز حدود ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که مجموع این عدد حدود ۹ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: برای حدود ۶ هزار نفر از این ۹ هزار نفری که می‌توانند در این مراکز بستری شوند یارانه‌ای در نظر گرفته شده است که مجموعاً ۵۴ میلیارد تومان خواهد بود.

قبادی دانا ادامه داد: ۲ مرکز از این ۳۰ مرکز مختص خانم‌ها است و اگر نیاز باشد ظرفیت افزایش این مراکز وجود دارد و امیدواریم تا تیر ماه سال آینده در استان‌ها بیش از یک مرکز داشته باشیم.

وی گفت: این امکان وجود دارد که ظرف مدت ۶ ماه تعداد مراکز دو برابر شده و ظرفیت اسمی پذیرش به ۱۸ هزار نفر برسد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در بازتوانی افراد موضوع اشتغال افراد است. برخی از اینها عدم شغل دارند و برخی هم مهارت و حرفه‌ای ندارند. البته برخی هم شغل داشته اند اما شغلشان را از دست داده اند.

قبادی دانا گفت: برای این افراد در مراکز کارگاه‌های مهارت آموزی در نظر گرفته شده است تا این افراد رها نشده و حرفه‌ای هم بیاموزند.

کد خبر 5131539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha