تحلیلگر لبنانی در گفتگو با مهر:

انقلاب اسلامی ایران معادلات جهانی را دگرگون کرد

انقلاب اسلامی ایران معادلات جهانی را دگرگون کرد

تحلیلگر برجسته لبنانی با اشاره به دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب شد تا معادلات منطقه ای و جهانی به شدت دستخوش تغییر شوند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: همین دو سال پیش بود که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفته بود که انقلاب ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید. البته نظیر چنین اظهارنظرهایی را پیش تر نیز از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی شنیده بودیم. ما تقریباً از آغاز انقلاب تاکنون به شنیدن این جمله عادت کرده‌ایم که انقلاب ایران سال آخر خود را می‌گذراند! و از آن زمان تا کنون ۴۲ سال می‌گذرد.

امروز انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی خود را در حالی جشن می‌گیرد که منطقه غرب آسیا و جهان در شرایط متفاوت و حساس اما با همان ویژگی سناریوهای تکراری به سر می‌برد.

همواره این پرسش مطرح می‌شود که چرا غربی‌ها که تجربه چندین انقلاب در اروپا، روسیه و آمریکا را داشته‌اند باید نگران انقلاب در ایران باشند؟ اساساً کدام ویژگی انقلاب ایران است که آنها را نگران کرده است؟ بی تردید پاسخ اصلی در ویژگی اسلامی بودن، ایدئولوژیک و فرامرزی بودن این انقلاب است. انقلابی که اگر چه خواسته‌های سیاسی و اقتصادی را مطالبه می‌کرد اما اساس شکل‌گیری آن بر تفکری استوار بود که راه چاره رهایی ملت‌های منطقه و جهان را در رهایی از اردوگاه استعماری غرب و اسرائیل می‌دانست.

تمرکز بر این اصل به خودی خود شکوفایی اقتصادی و سیاسی ملت‌های منطقه و همان منافع ملی را تأمین می‌کرد. به عبارتی موضوع مقابله با اردوگاه غرب بیشتر به نظریه منافع ملی تاکید داشت و این دیدگاه را تقویت می‌کرد که انقلاب ایران منافع ملی و اسلامی را در راستای تقویت دو مفهوم می‌داند و نه دو مفهوم متضاد.

«امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور نظامی و راهبردی لبنان در خصوص انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ما شاهد آن بودیم که جهان به دو قطب و جریان تقسیم می‌شد. یک قطب، قطب غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا و قطب دیگر، قطب شرقی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود. در آن زمان ایالات متحده آمریکا از بیشترین نفوذ در منطقه برخوردار بود.

حطیط در ادامه یادآور شد: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اوضاع تغییر کرد. انقلاب اسلامی ایران موجب ایجاد یک شکاف در قطب بندی‌های جهانی شد. این بدان معناست که یک قطبِ سوم نیز تشکیل شد و آن، قطب استقلال منطقه‌ای بود. در واقع، جمهوری اسلامی ایران با شعار «نه شرقی و نه غربی» گفتمان استقلال منطقه‌ای را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران گفتمان استقلال منطقه‌ای را مطرح کرد و در طول ۴ دهه گذشته این گفتمان را تقویت کرده است تحلیلگر برجسته جهان عرب همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران گفتمان استقلال منطقه‌ای را تقویت کرد. ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در وهله اول تلاش کرد تا حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را در برابر بیگانگان حفظ کند. در وهله دوم، جمهوری اسلامی ایران از تمامی گروه‌های آزادی خواه در منطقه و جهان حمایت به عمل آورد تا آنها نیز بتوانند استقلال خود را در برابر استعمارگران و اشغالگران به دست آورند.

امین حطیط همچنین تأکید کرد: بنابراین، جمهوری اسلامی ایران توانست بر تحولات استراتژیک در منطقه و جهان تأثیرگذار باشد. این دستاورد نیز از رهگذر تقویت استقلال منطقه‌ای محقق شد. علاوه بر این گفتمان استقلال، جمهوری اسلامی ایران همچنین حمایت از مظلومان، مستضعفان و آزادگان در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داد.

وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امکانات بسیاری را در اختیار گروه‌هایی که خواهان ایستادگی و مقاومت در برابر پروژه آمریکایی، صهیونیستی، استعماری بودند، قرار داد. نمونه این حمایت‌ها را می‌توان در فلسطین و لبنان جستجو کرد. جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های متعدد و متنوعی را از گروه‌های مقاومت در فلسطین و نیز از گروه مقاومتی حزب الله در لبنان به عمل آورد.

حطیط با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نبرد با آمریکا و صهیونیسم در منطقه نیز تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر جایی که نبرد با آمریکا و صهیونیسم در منطقه مشاهده می‌شد، جمهوری اسلامی ایران با قدرت حاضر بوده است. حضور قدرتمندانه ایران در منطقه و مقابله آن با پروژه آمریکایی، صهیونیستی در یک دهه اخیر بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد.

این استراتژیست لبنانی یادآور شد: در طول یک دهه اخیر ما شاهد آن بودیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی یک جنگ جهانی را علیه سوریه و عراق به راه انداختند. اوج حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز در همین یک دهه آخر رقم خورد. ایران در طول این مدت در کنار مقاومت در سوریه و عراق قرار گرفت. در یمن نیز جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت به عمل آورد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود که جمهوری اسلامی حمایت از آزادگان و گروه‌های مقاومت در منطقه و جهان را در دستور کار خود قرار داد وی افزود: لذا جمهوری اسلامی ایران معادله جدیدی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی رقم زد و آن، ایستادن در کنار مقاومت و مقابله با متجاوز بود. حمایت‌های ایران از مقاومت در منطقه هیچگاه شکل و ظاهر تبلیغاتی نداشت و بر اساس اصولی انجام شد که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفت.

حطیط همچنین اظهار داشت: حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در منطقه در عرصه‌های گوناگون انجام شد و تنها به یک حوزه محدود نشد. از جمله این حمایت‌ها می‌توان به حمایت‌های مالی، سیاسی، رسانه‌ای، میدانی و… اشاره کرد. ما هیچگاه نقش شهید «سردار سلیمانی» در حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه را فراموش نمی‌کنیم. او حمایت‌های زیادی را از گروه‌های مقاومت به عمل آورد؛ امکانات و تسلیحات در اختیارشان قرار داد و تجربیات ارزنده خود را در اختیارشان گذاشت.

حطیط همچنین گفت: اکنون یک واقعیت وجود دارد و آن، این است که آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی به شدت از انقلاب اسلامی ایران هراس دارند. علت این هراس نیز به گفتمان جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران همچنان نیز به شعار استقلال خود پایبند است. همچنین ما شاهد تضاد منافع میان آمریکا و غرب و ایران هستیم. بنابراین طبیعی است که آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی از ایران و انقلاب آن هراس داشته باشند.

کد خبر 5139653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha