۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰

قاسمی:

فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع است

فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع است

یک کارشناس جمعیت گفت: فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع است چراکه مایه رشد والدین و حفظ پویایی و نشاط جامعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالح قاسمی در برنامه «نوای جوانی» رادیو گفت‌وگو با اشاره بر ابعاد جامعه شناسی و کارکردهای اجتماعی جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: نه امروز بلکه در طول تاریخ نخبگان و صاحب‌نظران جمعیت، از لحاظ کمی و کیفی جوامع را مهم‌ترین مؤلفه قدرت جوامع بشری دانسته و می‌دانند.

وی تصریح کرد: این بدان معنا است که ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره به شدت از تحولات جمعیت متأثر بوده است.

این کارشناس جمعیت بیان کرد: طی سالیان اخیر این ساختارها از لحاظ سیاسی بسیار اهمیت پیدا کرده و به قدرت سیاسی اجتماعی کشورها تبدیل شده است چرا که اکنون شاهد هستیم که کشورهایی که جمعیت جوان و پویا با نرخ رشد مثبت دارند و با ساختار جوان جمعیت در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان قدرت بیشتری دارند و حفظ این اقتدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سبب شده که نگاه به رشد جمعیت یک نگاه بسیار عمیق و دقیق باشد.

قاسمی گفت: به واقع امروز هم فرزند براساس آنچه که از قدیم وجود داشته فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع بوده و سرمایه‌ای است که در لایه‌های مختلف جامعه مزیت‌هایی را ایجاد می‌کند و این نگاه باید تقویت شود؛ نگاهی که فرزند را مایه رشد والدین دانسته و سبب حفظ پویایی و نشاط جامعه می‌داند.

کارشناس تحولات جمعیت گفت: در دنیا تجارب موفق و ناموفق داریم که این تجارب به ما می‌گوید که اگر حواسمان به کمیت و کیفیت جمعیت نباشد ممکن است ما هم جز آن تجارب ناموفق باشیم که یکی از این نمونه‌ها کشور ژاپن است که به خاطر از دست دادن نهاد قدرتمند خانواده و تضعیف این نهاد با آنکه دارای ظرفیت علمی و تجاری عظیمی است، اما با مسئله سالمندان رها شده مواجه هستیم.

کارشناس تحولات جمعیت بیان کرد: آخرین دیدگاه‌های علمی و واقعیت‌های موجود دنیا به ما می‌گوید که ما باید هم به فکر کمیت و هم به فکر کیفیت جمعیت باشیم به این معنا که کشورهایی که امروز کمیت خوبی به لحاظ جمعیتی همچون چین، هند و برزیل دارند در آینده نقش پررنگی در مناسبات بین‌المللی خواهند داشت.

قاسمی گفت: در مقابل این مهم، کشورهایی که توسعه یافته بوده به شدت دچار سقوط خواهند شد که می‌توان فرانسه، آلمان و غیره اشاره کرد که به جهت تضعیف ساختارهای جمعیتی دچار نزول اجتماعی شده‌اند.

کد خبر 5151326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha