۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱

رئیس شورای شهر اردبیل:

قرارگاه خاتم‌الانبیا طرح قطار شهری اردبیل را پیگیری می‌کند

قرارگاه خاتم‌الانبیا طرح قطار شهری اردبیل را پیگیری می‌کند

اردبیل- رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل گفت: با توافق شهرداری اردبیل و قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار است طرح انبوه‌بر ریلی تراموا در دستور کار پیگیری و اخذ مجوزهای قانونی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد انصاری شامگاه چهارشنبه در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل با اشاره به توافق اخیر شهرداری اردبیل با قرارگاه خاتم‌الانبیاء در قالب طرح جامع ترافیک برای بررسی همه‌جانبه احداث تراموا در اردبیل اظهار کرد: هر چند اخذ مصوبه از وزارت کشور در این زمینه سخت است اما امیدواریم با پیگیری‌های مستمر شرایط مناسب برای طراحی و اجرای انبوه‌بر تراموا در اردبیل به وجود آید.

وی تصریح کرد: شهرداری اردبیل در کنار اجرای این پروژه با هدف تسهیل در امر ترافیک و عبور و مرور ایمن در اردبیل با دانشگاه صنعتی شریف قراردادی را به امضا رسانده تا زمینه اجرای مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ در شهر اردبیل به وجود آید.

انصاری افزود: اجرای این پروژه در شهر اردبیل می‌تواند تسهیل‌گر امر ترافیک و عبور و مرور شهری بوده و به نوعی از بار ترافیکی و مشکلات ناشی از آن بکاهد.

وی به لایحه شهرداری اردبیل برای صدور مجوزهای لازم با هدف طراحی و نظارت بر احداث چهار پل غیر همسطح در شهر اردبیل با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء خاطر نشان کرد: برای طراحی پل‌های جام‌جم، آقاباقر و نیایش ۹ میلیارد تومان و نظارت بر تقاطع‌های جام‌جم، آقاباقر، نیایش و بسیج ۲۷ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تاکید اعضای شورای شهر بر این بود تا این پل‌ها با اولویت پل جام‌جم و آقاباقر اجرایی شده و هزینه نظارت کارگاهی نیز از ۱۰ ماه به ۱۵ ماه به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کند.

وی بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء به سرعت اجرای این پروژه‌ها را به سرانجام می‌رساند به طوری که هم اکنون تقاطع غیرهمسطح جام‌جم با ۳۰ درصد پیشرفت در حال اجراست.

انصاری به تهیه طرح تفصیلی برنامه جامع ترافیک و حمل و نقل شهری اشاره کرد و ادامه داد: تدوین طرح تفصیلی در این زمینه می‌تواند شهرداری را در اجرای پروژه‌های تأثیرگذار برای کاهش بار ترافیک کمک کند.

وی اظهار کرد: شهرداری در طرح جامع برنامه‌های به هم پیوسته‌ای را نظیر احداث پل‌های غیرهمسطح، اجرای پروژه‌های انبوه‌بر و ساماندهی حمل و نقل همگانی پیش‌بینی کرده که قرار است در هسته مرکزی شهر برای گره‌گشایی از بار ترافیکی اصلاح ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین ساماندهی تاکسی‌ها به انجام برسد.

انصاری در ادامه تصریح کرد: به صورت موقت و در دو هفته پایانی اسفندماه تردد تاکسی در مسیر بازار تا چهارراه ممنوع خواهد بود و بیشترین تاکید ما استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی است تا بار ترافیکی شهر در ایام پایانی سال به نوعی کنترل شود.

رئیس شورای شهر اردبیل گفت: در جلسه‌ای که به نمایندگی از شورای حکمیت با سرمایه‌گذار پروژه تیراژه داشتیم، مقرر شد تا سرمایه‌گذار ت به تمام تعهدات خود در اجرای این پروژه عمل کند که امیدواریم با تصویب نهایی در شورای شهر، مقدمات اجرای این پروژه بعد از گذشت هشت سال در شهر اردبیل فراهم آید.

وی همچنین به نامگذاری خیابان صنعت آب و برق اردبیل به نام بانوان شهید اشاره کرد و افزود: با تصویب اعضای شورای شهر مقرر شد تا این خیابان که منتهی به فرمانداری اردبیل می‌شود، به نام خیابان بانوان شهید نامگذاری شود.

ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس ساماندهی می‌شود

حمید لطف‌اللهیان، شهردار اردبیل نیز در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: در هیچ جای دنیا اتوبوس‌ها در میدان شهر توقف نمی‌کنند و ما در تلاش هستیم تا همه ایستگاه‌های داخل شهر را اعم از تاکسی و اتوبوس‌ها ساماندهی کرده و از توقف آنها در هسته مرکزی شهر و ایجاد بار ترافیکی و آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

وی به موضوع ساماندهی حمل و نقل همگانی در شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: در کنار ارائه خدمات از سوی صاحبان تاکسی و اتوبوس‌های شهری، ما تلاش می‌کنیم تا یک فضای مناسب برای جابجایی مسافران در سطح شهر به وجود آوریم تا با کمترین دغدغه این امر به انجام برسد.

شهردار اردبیل به اهمیت مدیریت هوشمند ترافیک در سطح شهر و ضرورت بهبود عبور و مرور شهری و کاهش بار ترافیکی اشاره کرد و افزود: امروز با تقدیم سه لایحه تلاش می‌کنیم تا به روان‌سازی این امور کمک کنیم.

لطف‌اللهیان به عقد قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف برای خرید تجهیزات و طراحی مناسب مرکز کنترل ترافیک اشاره کرد و ادامه داد: با صدور مجوزهای لازم و رایزنی‌های آغاز شده، انتظار می‌رود در اوایل سال آینده مرکز کنترل ترافیک در شهر اردبیل تجهیز و راه‌اندازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا تکنولوژی‌های جدید در این مرکز هوشمند به کارگیری شود تا بعد از سال‌ها مرکز استان به سامانه‌های الکترونیکی در کنترل ترافیک مجهز شده و بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

طرح جامع ترافیک تا ۱۴۰۴ معتبر است

لطف‌اللهیان به سرعت احداث پل‌های غیرهمسطح شروع شده در مناطق آقاباقر، جام‌جم، بسیج و نیایش اشاره کرد و گفت: با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیشرفت خوبی را در اجرای این پروژه‌ها به ویژه پل سردار حاج قاسم سلیمانی شاهد هستیم که با طراحی مناسب و کاهش هزینه‌ها اجرای این پل‌های غیرهمسطح سرعت گرفته است.

وی به انتخاب مشاور برای نظارت بر کیفیت اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: تمام هزینه‌های مشاور براساس نرخ اعلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه لحاظ شده و مورد توجه است.

لطف‌اللهیان در مورد اجرای پروژه تراموا در اردبیل به عنوان انبوه‌بر بسیار تأثیرگذار در کاهش بار ترافیکی خاطر نشان کرد: ما با قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این زمینه مذاکراتی را داشتیم و با تأیید مشاور طرح جامع ترافیک شهر اردبیل از بین گزینه‌های مختلف در حوزه انبوه‌بر، تراموا انتخاب شده است.

شهردار اردبیل اضافه کرد: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اردبیل تا سال ۱۴۰۴ دارای اعتبار است ولی تلاش ما بر این است تا طرح تفصیلی در این زمینه تهیه شود که در این طرح انبوه‌بر بی. آر. تی برای اردبیل پیش‌بینی شده است.

وی به برآورد هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه تراموا و سختی کار در صدور مجوز برای اجرای پروژه تراموا از سوی وزارت کشور اشاره کرد و ادامه داد: هر چند اجرای چنین پروژه‌هایی در اردبیل آرزوی دیرین مردم است اما با پیگیری قرارگاه خاتم‌الانبیاء امیدواریم وزارت کشور به رغم همه سختگیری‌ها مجوز لازم را برای اجرای این پروژه ریلی صادر کند.

لطف‌اللهیان بیان کرد: با توجه به اینکه اردبیل نیازمند توسعه گردشگری با شهرهای همجوار است، تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد تا مجوز اجرای تراموا را برای شهر اردبیل بگیریم تا اهالی استان از این پروژه منتفع شوند.

وی در مورد پروژه به تأخیر افتاده تیراژه نیز اظهار کرد: با پیگیری رئیس شورای شهر و مجموعه شهرداری اردبیل با سرمایه‌گذار این پروژه نشست‌های متعددی را انجام دادیم و قرار شده هر دو طرف به تعهدات خود در مدت زمان مشخص عمل کنند وگرنه اجرای این پروژه برای همیشه منتفی خواهد شد.

کد خبر 5161533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      در توسعه طرحهای عمرانی، موضوع عینی_ عملیاتی یا گذر از تجربه در اندیشه، مفید است، مثلا جهت افزایش جذب گردشگری بجای اینکه همین قطار شهری یکدوره به شکل معمولی باشد، میتوان انرا به شکل کرم ابریشم و شبتاب ایجاد نمود، یا مثلا پلهای روگذر،زیرگذر،میدانها با امتداد خیابانهایش را به شکل گیتار کرد، چراغ،منظره