با تدریس علی علیزاده؛

دوره آموزشی ۳۶۰ دقیقه با نیکولو ماکیاولی برگزار می‌شود

دوره آموزشی ۳۶۰ دقیقه با نیکولو ماکیاولی برگزار می‌شود

به همت مدرسه جیوگی دوره آموزشی ۳۶۰ دقیقه با نیکولو ماکیاولی با تدریس علی علیزاده در روزهای۲۰ تا ۲۲ فروردین ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نام ماکیاولی هم در بین عوام و هم نخبگان با حفظ قدرت به هر قیمت گره خورده است و بیراه نیست اگر بگویم او بدنام ترین متفکر تاریخ است، چنان بدنام که ماکیاولیسم قرن‌هاست یک دشنام در عالم سیاست است. گویی هر جا هدف قرار است وسیله را توجیه کند، اسم ماکیاولی به اذهان می‌آید. این در حالیست که ماکیاولی را باید بنیانگذار علم سیاست در غرب مدرن دانست و به صراحت گفت: بدون شناخت و خواندن ماکیاولی نمی‌توان درکی از چیستی حکومت و قدرت سیاسی جهان معاصر پیدا کرد.

اما دستاورد ماکیاولی چیست؟ او چگونه از فهم ما از سیاست و حکومت افسانه زدایی می‌کند؟ ماکیاولی به ما چه چیزی درباره ساز و کارهای تشکیل یک نظام حکومتی و حفظ آن نظام می‌گوید؟ و همین طور از ماکیاولی درباره دلایل زوال و فروپاشی نظام‌های سیاسی، دولت-ملت‌ها و امپراطوری‌ها چه چیزی یاد می‌گیریم؟ آیا نگاه ماکیاولی محصول دوره خاصی بود که در آن می‌زیست و متعلق به اروپای مسیحی بود یا متون او بعد از گذشت پانصد سال و به رغم پیچیده شدن ماهیت جوامع همچنان زنده است؟ و مهم‌تر از همه، ماکیاولی به ما ایرانیان در آستانه قرن جدید شمسی، چه عینکی برای تحلیل اتفاقات سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی می‌دهد و چگونه به ما کمک می‌کند مفاهیم «حکومت»، «قدرت سیاسی»، «جمهوری»، «مصلحت نظام»، «مشروعیت نظام»، «خشونت سیاسی» و «مردم» را از منظر فلسفه سیاسی تحلیل کنیم و بفهمیم؟ این‌ها سوال‌هایی است که در دوره آموزشی طعم اندیشه بزرگان بعدی مورد پرسش قرار می گیرد.

مدرس این دوره علی علیزاده است. او که از قضا در تحلیل سیاسی نیز به سنت رئالیسم نزدیک است، دانش‌آموخته فلسفه مدرن اروپایی است و سال‌ها مدرس فلسفه در دانشگاه میدلسکس در لندن بوده است. در ۱۰ سال گذشته او به عنوان تحلیل گر سیاسی و رسانه‌ای فعالیت داشته و تمرکز خود را روی تحلیل اشکال جدید امپریالیسم و استعمار و مکانیزم‌های دخالت و سلطه‌شان در خاورمیانه تمرکز داشته است و قرار است از لندن تدریس این دوره را بر عهده بگیرد.‌

علیزاده قرار است در سه جلسه دو ساعته، با تکیه بر مهم‌ترین اثر ماکیاولی یعنی «شهریار» سر فصل‌هایی از جهان معرفتی ماکیاولی ارایه دهد، ماکیاولی را به قرن بیست و یکم آورد تا به ما در فهم پرسش‌های سیاسی روزمان کمک نماید.

این دوره آموزشی در تاریخ ۲۰، ۲۱ و ۲۲ فروردین (جمعه، شنبه، یکشنبه) ساعت هشت تا ۱۰ شب به وقت تهران از طریق اسکای روم برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای ثبت نام در دوره نیکولوماکیاولی به اینجا مراجعه کنند.

کد خبر 5183448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha