۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۱

مهر گزارش می‌دهد؛

ارزش خانه‌های خالی، برابر با نصف رقم تفاهم ۲۵ ساله ایران و چین!

ارزش خانه‌های خالی، برابر با نصف رقم تفاهم ۲۵ ساله ایران و چین!

ارزش خانه‌های خالی که علیرغم سرمایه گذاری سنگین حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری، خدمتی به اقتصاد کشور نمی کنند و راکد مانده‌اند به اندازه نصف تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت در حال پیشروی است و سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده که از مرداد ماه امسال، برگه‌های مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی که در ۴ ماهه نخست امسال اقدامی برای اجاره دادن یا فروش واحدهای خالی خود نکرده‌اند، صادر می‌کند.

گفته می‌شود نقش مالیات بر خانه‌های خالی، اصلاح وضعیت کنونی بازار مسکن و رهایی از اقدامات سوداگران با خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی و احتکار آنها به امید افزایش قیمت مسکن و درنتیجه حفظ ارزش دارایی‌های مالکان این واحدهاست که به جای سرمایه گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی، بخش‌هایی چون مسکن و املاک را برای سوداگری انتخاب می‌کنند که نتیجه آن، دامن زدن به نابسامانی‌های بازار مسکن است.

با این حال به گفته کارشناسان، در کنار اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، پایه مالیاتی عایدی سرمایه نیز به کمک این پایه مالیاتی می‌آید و به تولید بها می‌دهد؛ نظریه‌ای که بعضاً با مخالفت‌هایی هم روبروست و مخالفان این نظریه معتقدند باید از همه بخش‌های اقتصاد غیر مولد که برای سرمایه گذاری و افزایش عایدی سرمایه گذاران در کشور فراهم شده، مالیات اخذ شود و به جای آن حجم مالیات از تولیدکننده کاهش یابد.

کارشناس اقتصادی: مالیات بر خانه‌های خالی به تنهایی کارآمد نیست

محمد یزدی زاده اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مالیات بر خانه‌های خالی یک مالیات با ماهیت هدایتی در اقتصاد است و هزینه نگهداری خانه‌های خالی را به عنوان یکی از جنبه‌های سرمایه، افزایش می‌دهد و با تصویب اصلاحیه اخیر این قانون، این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی افزود: مالیات عایدی بر سرمایه، مالیاتی است برای هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مولد؛ به این معنا که بخش‌هایی که غیر مولد هستند و اقتصاد ما بیشترین گرفتاری را از همین بخش‌ها دارد و سرمایه‌های کشور به شکل عجیبی در این بخش‌ها متورم شده و درصد کوچکی از آنها می‌تواند اقتصاد کشور را از خام فروشی راحت کند، با جرایم مالیاتی، به سمت بخش‌های مولد هدایت می‌شوند.

ارزش خانه‌های خالی چقدر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی، املاک بلااستفاده را فعال می‌کند و مالیات بر عایدی سرمایه، این سرمایه‌ها را هدایت می‌کند ادامه داد: مثلاً در آماری که درباره املاک بلااستفاده اعلام می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که صرفاً ارزش املاک خالی در کشور است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با مالیات بر خانه‌های خالی، این ۲۰۰ میلیارد دلار از راکد بودن به فعال بودن تغییر وضعیت دهد؛ اما نه بخش مولد؛ بلکه صرفاً از رکود خارج می‌شود. تبدیل وضعیت آن از فعال بودن به مولد بودن با استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه امکان پذیر است.

این اقتصاددان تأکید کرد: ۲۰۰ میلیارد دلار ۵ برابر سرمایه‌ای است که کشور نیاز دارد تا از خام فروشی خلاص شود؛ این رقم، نصف تفاهم نامه ایران و چین برای ۲۵ سال است.

یزدی زاده ارزش خودروهای لوکس را یک و نیم برابر سرمایه مورد نیاز برای اتمام خام فروشی در ایران دانست و گفت: ارزش این خودروها چیزی حدود ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سیاست‌های کلان اقتصادی را اشتباه پایه‌ریزی کرده‌ایم

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، اشتباه پایه‌ریزی شده، ابراز داشت: در اقتصاد ما، زمینه سرمایه گذاری برای بخش‌هایی که ذاتاً بدون ریسک بوده، سوددهی ذاتی دارند و همواره مورد اقبال عمومی بوده‌اند را فراهم کرده‌ایم و اتفاقاً از مالیات هم معافشان کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رشد قیمت املاک و خودرو از رشد طلا و ارز در کشور به مراتب بیشتر بوده، گفت: علت آن این است که هر از گاهی واردات خودرو ممنوع می‌شود و نوعی انحصار ایجاد می‌کند که این انحصار به رشد قیمت منجر می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌شود مالیات بر عایدی سرمایه برای ملک و خودرو اعمال شود تا کسی که قصد سرمایه گذاری در این دو بازار را دارد، منصرف شده و به سمت تولید بیشتر تشویق شود.

۴ بازار ملک، خودرو، ارز و طلا همزمان مالیات عایدی سرمایه دهند

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر ۴ بازار اصلی را مورد اصابت همزمان مالیات بر عایدی سرمایه قرار ندهیم، این اتفاق می‌افتد که یک بازار برای سایر بازارها تخریب شود افزود: ۴ پایه ملک، خودرو، ارز و طلا باید همزمان مورد اصابت مالیات بر عایدی سرمایه باشند؛ در غیر این صورت اجرای ناقص آن به اقتصاد صدمه می‌زند.

ارقام عجیب و غریب از ذخایر خانگی ارز و طلا

یزدی زاده ادامه داد: ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز خانگی و معادل همین میزان، ذخیره خانگی شمش یا سکه طلا در کشور برآورد می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت که بازار مسکن و املاک از بازارهای ارز و طلا قدرتمندتر، بزرگ‌تر و پُرنقدینگی تر است. ارز و طلا به عنوان شاخص بی ثباتی اقتصادی ما تبدیل شده‌اند و ابزار اقتصادی دشمن در جنگ اقتصادی هستند.

بازار مسکن تحت تأثیر ارز و طلاست

وی خاطرنشان کرد: این دو بازار چون شاخص تورم هستند، بر بازار مسکن هم اثرگذارند و متأسفانه به جایگزین پول ملی تبدیل شده‌اند؛ البته مسکن هم به محلی برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شده است؛ اما فرق بازار مسکن با دو بازار ارز و طلا در این است که برای تبدیل مسکن به نقدینگی، ارقام بالایی نیاز است اما با هر میزان تقاضایی، می‌توان وارد دو بازار ارز و طلا شد بنابراین اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید در همه بازارها همه جانبه باشد.

کد خبر 5210518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      44 1
      با سرمايه گذاری مردم در املاک تعداد زیادی شغل ایجاد شده که این خود مولد سازی است.در حالی که بستر کسب و کار و سرمایه گذاری در کشور توسط مسئولین پس از سالها ایجاد نشده و تورم هم نه تنها مهار نشده بلکه افسار گسیخته است ، مردم جهت حفظ ارزش دارایی خود چاره ای ندارند.مردم نباید جریمه شوند.
      • امیر IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        43 0
        اعتراف میکنن که مالیات گرفتن از مسکن دردی را دوا نمیکند و مردم میرن سراغ خودرو و ارز و طلا.فقط اون قسمت از صحبتهای کارشناس که میگه مردم مجبور میشن پول رو ببرن به سمت تولید جالب است.همین امثال شماها بورسی که پول را به سمت تولید هدایت میکرد سرکوب کردید حالا هم حرف نزنید خیلی بهتره
      • امیر IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        36 0
        مسئولین باید جریمه بشن چون نمره قبولی نگرفتن مردم ایران خیلی بزرگوار هستن که لیاقت مسئولینی را دارند که به نفع مردم قانون تصویب کنند نه به ضرر مردم.
    • کتاب IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      57 1
      ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش خانه های خالی ؟! اینها خانه های مردم هست نه شما که . اسم این استاد دانشگاه لطفا ذکر کنید . قال رسول الله ان الناس مسلطون علي اموالهم
      • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        45 2
        اینقدر وقیح شدن که ارزش خانه های خالی مردمو با قرارداد ایران با چین مقایسه کردن.وقتی نصف کشور را مفت به چین دادن حالا خیلی وقیحانه اومدن سراغ خونه های مردم.کم کم باید دو دستی خونه هانون رو بدیم به اینا بریم تو کوچه بشینیم.خدا لعنتشون کنه
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      52 0
      لطفا ارزش خسارات وارد شده به كشور و مردم بدليل نا كارامدي و بی تدبیری ،حیف و میل درآمد کشور، رانت و اختلاس،تصمیمات و قوانین ناکارآمد،بهره وری پایین،حقوق و پاداشهای نجومی مسئولین بی کفایت،ارزش پروژه های نیمه کاره و مسکوت......و ارزش بی اعتمادی و نا امیدی مردم هم تعیین شود.
      • سعید IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        48 0
        پاسخ این سوال خیلی خیلی تلخه مسئولین هم نمیخوان کام مردمو رو با پاسخ به این سوالها تلخ کنند بلکه میخوان با اجرای قانون مالیات بر خانه خالی اون یه ذره نان هم از سفره مردم بردارند و کام مردمو تلخ ترترترترتر... کنن.متاسفم برای نمایندگان مجلس بی تدبیر
      • آرمان IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        40 0
        مالیات گرفتن از مردم آنقدر شیرین هست که نگذارند قیمت خونه و سایر چیزها بیاد پایین.به فکر مالیات بر عایدی سرمایه هستن پس هرچه قیمت بالاتر درصد مالیات بیشتر.بیچاره ما مستاجرا که فکر میکنیم نمایندگان مجلس به فکر ما هستن.نمایندگان حرفی بابت گرانی هر روزه روغن و ...ندارند.
    • اکبر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      42 0
      من موندم چرا مسئولین اموال و داراییهایشان را اعلام نمیکنند؟توی این اوضاع و احوال گرانی این کارشناسان بهتره نظری ندهند مردم به اندازه کافی تحت فشار هستند انگار خودشون از فضا اومدن.انموقع که این قانون تصویب شد کجا بودن به نمایندگان بگن چرا فقط میرن سراغ مسکن پس طلا و دلار و خودرو چی میشه
    • نیما IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      46 1
      خودشون میگن این قانون مالیات بر خانه خالی کمکی به اقتصاد نمیکنه بلکه گره هم ایجاد میکنه فقط بخاطر مالیات گرفتن از قشر ضعیف چه کارهایی که نمیکنن.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      47 0
      مسئولینی که قیمت نان را در چند روز اخیر ۵۰ درصد گران کرده اند و هر روز سفره مردمو را کوچکتر میکنن و از مدیریت قیمت نان و مرغ برنمیان چطوری میخوان با این قانون سراسر تناقض مسکن مردمو مدیریت کنن.یعنی هر جور شده میخوان خونه مردمو خالی جلوه بدن که مالیات خانه خالی بگیرن.
      • احسان IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        106 0
        واقعا نكته اصلي همين بود گل گفتي
      • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        40 0
        قیمت روغن ۳۰ درصد گران شد.حقوق کارمندان تناسبی با این قیمتها ندارد.آیا باورتون شده که مالیات خانه خالی بنفع مردمه معلومه که اینطور نیست.نمایندگان مجلس برای تامین کسری بودجه راهی بهتر از گیر دادن به خونه های مردم پیدا نکردن.قیمت نجومی خونه ها را که مسئولین مهر تایید زدند.
    • حمید AU ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      4 48
      دقیقتربگوییم مشکل نبود سامانه مالیاتی از مجموع درآمدهای یک فرداست.تقریبادرهمه کشورهای دنیا دیگرچیزی به معنی معافیت مالیاتی هنرمندان وپزشکان و...نداریم بلکه اگرشما باید ازمجموع درآمدهایتان از کارمندی و فروش خانه وحتی سودبانکی مالیات دهید.
      • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        45 1
        معلومه در خارج از کشور بسر میبری،خوشبحالت،بیرون گود نشستی میگی لنگش کن.یکم از امکاناتی که اون کشورها به مردمشون هم میدن تعریف کن مسئولین بشنون.یعنی نمیدونی ایران با کشورهای دیگه فرق میکنه یا خودتو میزنی به اون راه
      • امیر IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
        28 0
        در خارج علاوه بر مالیات آزادی هم وجود و بهتر است توی که در خارج هستی برای مردم داخل حرفی نزنی
    • ناشناس IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      43 0
      این آقا از فرار سرمایه در بخش مسکن خبر دارد ،خبر از بیکاری هزاران کارگر وشغل مرتبط بامسکن دارد خبر از خرید مسکن درترکیه وامارات دارد ،۹۶درصداملاک خالی برای بانکها ودولت است که در فراخوان اخیر برای خوداظهاری معا ف شده اند!!!!!!؟؟؟؟؟این طرح سرکارییاست چون مردم عادی دیوانه نیستند با این اجاره خانه خود
      • محمد علی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        41 1
        خیلی شیک و تمیز بانکها معاف شدن.وافعا متاسفم برای نمایندگان به ظاهر مردمی مجلس که فرقی بین خونه ۴۰ متری در پایین شهر و بالای ۱۰۰ متر در بالای شهر قائل نشدن.یعنی روشون میشه در مجلس ادعای حمایت از مردمو به زبون بیارن.از این امتحان سربلند بیرون نیومدن
    • حمید IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      45 0
      این کارشناسان بگن مردم پولشون رو تو کدوم قبرستونی ببرن.بورس که مولد تولید بود همین کارشناسان کوته نظر گفتن باعث تورمه و نابودش کردن. مگه همه مرم تولید کننده هستن که مدام دم از تولید میزنید
      • احسان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
        40 0
        مگه پول مارا توی بورس نخوردن پس انداز ماهانه ازحقوق را بردیم توی بورس الان بعداز یکسال نصف شد و سودی که عاید نشد توی این تورم ضرر هم کردیم حالا هم چشم به یه خونه قدیمی دوطبقه ما دوختن
    • مینو IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      50 0
      یک خانواده در یک خانه ۵۰۰ متری در بالای شهر معاف از مالیات ولی خانواده ای دیگر در یک خانه دو طبقه قدیمی در پایین شهر که مجموع متراژ کمتر از ۱۰۰ متره مشمول مالیات خانه خالی بابت یکی از طبقات میشود .این نتیجه قانون بیخردانه و آبکی نمایندگان مردمی مجلس هست.نهایت بی عدالتی در این قانون نهفته است.
      • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        43 0
        درست میگی از این زاویه که به این قانون مالیات بر خانه های خالی نگاه میکنی که مردم پایین شهر رو بدبخت تر کردن.اون بندگان خدا که خرج روزانشون رو بسختی درمیارن
      • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        38 0
        این که شما می فرمایید بی عدالتی است اما نباید از همان خانه ی 500 متری هم مالیات غیر معقول گرفت. ثروتی که از راه درست بدت اومده باشد خیلی هم خوب است و دلیلی بر جریمه شدن ندارد.
      • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
        38 0
        متاسفانه بعضی از نمایندگان مجلس برای اینکه مردمو نقره داغ کنند جریمه ها رو زیاد کردن گویا در قانون قبلی متراژ زیر ۱۵۰ متر معاف بود و متراژهای بالاتر هم مالیاتش معقول بود.هر سرپرست خانوار میتونست به ازای فرزند بالای ۱۸ سال یک خونه داشته باشه و یک خانه دیگر هم باسم خود داشته باشد معاف از مالیات
    • US ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      44 0
      ببخشید مگه مال شماست؟ برا مال مردم دندون تیز کردی؟ مگه با پول حروم درست شده؟ خجالت هم به خدا مخلوق خداست! مواد مخدر نیست که نمی کشی
      • ناشناس IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        47 0
        قانون مالیات بر خانه های خالی خلاف شرعه خلاف شرعه.لطفا وارد سامانه نشوید تا بفهمن حق ندارند هر بلایی خواستن سر مردم بیارن و بعد بیان با لبخند و تمسخر بگن جمعه بود من نفهمیدم.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      45 0
      اميدوارم قانون موسوم به از كجا آورده ای که سالهاست معطل مانده در مورد دارایی مسئولین اجرا شود تا مردم متوجه شوند چه کسانی از جنس مردمند و مردم را درک میکنند.لطفا نمایندگان مجلس و دولتیها به این قانون تمکین کنند .
    • تینا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      42 0
      دقایقی پیش سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده که هیج وقت هیچ حمایتی از مصرف کننده نکرده اعلام کرد روغن ۳۰ تا ۳۵ درصد گران شد.مستاجرا جواب بدن باز هم صاحبخونه ها مقصرن.وارد سامانه املاک نشوید.همه این گرانیها نشان میده که مسئولین اصلا به فکر مردم نیستند.
    • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      44 0
      واقعا دارم مطمئن میشم که درد کشور ما بخاطر استاد دانشگاههای بیسواد هست که ادعای سوادشون میشه.سواد ندارن نظرات کارشناسی هم میدهند یکی به اینا بگه اینجا ایرانه نظریه های کشورهای دیگه اینجا جواب نمیده لطفا حرف نزنند.
    • امید IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      38 0
      معلوم نیست کشور چطوری داره اداره میشه،قیمت اقلام اساسی هر روز داره گرون میشه سازمان حمایت از مصرف کننده گرانی را تایید میکند.نمایندگان مجلس به ضرر مردم قانونی تصویب میکنند تا با ابهامات این قانون خانه های پر مردم را خالی جلوه بدن و مالیات بگیرن.خدایا خودت بداد مردم بی حامی ایران برس.
    • سدید IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      42 0
      در این قانون برای زائرین عراقی و سوری که در ایران ملک می خرند چاره اندیشی شده ولی برای خانوار های پر جمعیت که در یک ساختمان ۲ طبقه زندگی می کنند مالیات وضع شده برای املاک وقفی که سالی ۱۰ روز مورد استفاده برای مراسم مذهبی قرار می گیرد معافیت در نظر گرفته شده ولی برای افراد مجرد مالیات و جریمه
      • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
        36 1
        ممکنه خونه ساختش طوری باشه که دو طبقه برای یک خانواده دو نفره قابل سکونت باشه متراژ طبقات باهم زیر ۱۰۰ متره به کسی ربطی نداره .نمیشه که به خاطر رفاه حال دولت طرف خودش را در تنگنا بزاره و با مستاجر زندگی کنه.این قانون خلاف شرعه.دولت حل مشکل مستاجرا هم انداخته گردن کسایی که با بدبختی خونه خریدن.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      36 1
      از پاییز پارسال روشنایی خیابانها را قطع کردند که باعث تصادفات شد تا برق رمز ارزهاشون تامین بشه الان در تابستان وسط امتحانات برق را قطع کردند.نمایندگان مجلس مزرعه استخراج بیت کویین دارند که سکوت اختیار کردند مگه میشه نتونن مزارع استخراج بیت کوییت را پیدا کنن.شما باور میکنید به فکر مسکن مردم باشند‌.
      • احمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
        30 0
        حتما حق باشماست چون خودشان ذینفع هستند سکوت میکنند