۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۴۱

رزم حسینی در صحن مجلس:

ریشه گرانی فولاد و سیمان، افزایش نرخ ارز است

ریشه گرانی فولاد و سیمان، افزایش نرخ ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش شدید نرخ ارز باعث گرانی فولاد و سیمان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رزم حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر علت افزایش سرسام آور قیمت فولاد و سیمان،گفت: شاهد رشد قیمت ارز طی سال های اخیر هستیم و این اتفاق منجر به افزایش قیمت سیمان و فولاد شده است.

وی بیان کرد: خروج ترامپ از برجام و افزایش تحریم های ایران باعث شد که نرخ ارز چندین برابر افزایش یابد و افزایش نرخ ارز روی قیمت همه کالاها اثر خود را گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر این اساس ریشه گرانی فولاد و سیمان افزایش نرخ ارز است و بنده در نامه ای به مقامات عالی نظام هم این موضوع را مطرح کردم.

رزم حسینی متذکر شد: بر اساس مصوبه سران قوا در خرداد ۹۷ نزدیک به ۲ هزار و ۲۳۰ ردیف تعرفه ممنوعیت واردات کالا ابلاغ شد و زمانی که بنده مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را پذیرفتم، اعتبار آن مصوبه در حال اتمام بود که بنده دستور دادم که این ممنوعیت واردات همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما همواره به دنبال آن بودیم که از واردات غیرضروری جلوگیری شود، گفت: در سال ۹۸، ۴۴ میلیارد دلار میزان واردات ما بوده اما در سال ۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافته و از این ۳۸ میلیارد دلار، صرفا ۲۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی مربوط به صنایع کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت حتما از واردات کالاهای غیرضروری و لوکس جلوگیری کنیم، چرا که محدودیت واردات کالاهای غیرضروری تاکنون باعث شده که بسیاری از کارخانجات ما خودشان کالاهای اصلی را تولید کنند.

رزم حسینی درباره گرانی سیمان، گفت: در سال گذشته ۱۶۸ میلیون تن در کشور سیمان تولید کردیم که نسبت به سال قبل یعنی سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که ما زمانی بود واردکننده سیمان و فولاد بودیم اما الان سیمان و فولاد را صادر می کنیم.

وی درباره علت گرانی فولاد و سیمان اظهارداشت: هزینه های تولید سیمان و فولاد بسیار افزایش پیدا کرده است به گونه ای که هزینه حمل و نقل ۶۶ درصد، قطعات موردنیاز صنایع فنی ۴۲ درصد و همچنین قیمت برق و دیگر انرژی های موردنیاز برای تولید پنج برابر شده و این مسائل روی قیمت تمام شده سیمان و فولاد اثر خود را گذاشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: البته ما نظارت های خود را برای کنترل بازار فولاد و سیمان به خوبی انجام دادیم به گونه ای که بیش از ۵۰۰ بازرسی در سال گذشته در این زمینه داشتیم و بسیاری از پرونده های تعزیرات در حوزه سیمان و فولاد است که این مسئله افزایش نظارت ها را نشان می دهد.

رزم حسینی با بیان اینکه ما در حوزه سیمان ظرفیت بسیار خوبی داریم، گفت: ما همواره به دنبال حمایت از تولید و مانع زدایی از آن هستیم و در همین جهت وزارت صمت پس از تعیین شعار سال، به سرعت قوانین مزاحم بر سر راه تولید را احصاء و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا این قوانین حذف شود و ما باید حمایت از تولید را همواره در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما مسئول حمایت از تولید هستیم و حمایت های ما از بخش تولید باعث شده که بسیاری از شرکت های داخلی و صنایع کشور صادرات محور شوند و ما می دانیم اگر از تولید حمایت نشود، درآمد ملی کاهش می یابد. علاوه بر این در این زمینه لازم است از اصناف و اتاق های بازرگانی حمایت بیشتری شود.

وزیر صمت تصریح کرد: البته ۹۰ درصد از سهم تورم مربوط به سیاست های پولی و ارزی است و همچنین ما معضل مافیای قدرت و ثروت را هم نفی نمی کنیم و تردیدی در آن نیست و باید تمام تلاش خود را برای مبارزه با آنان انجام دهیم.

کریمی قدوسی: واردات بی رویه باعث تعطیلی کارخانجات شده است

در ادامه جلسه، جواد کریمی قدوسی در تشریح سوال خود از وزیر صمت، اظهارداشت: یکی از بزرگترین علل سقوط بخش تولید و تعطیل شدن واحدهای صنعتی و کارخانه های ما واردات بی رویه و قاچاق کالا است.

وی بیان کرد: بنده به وزیر صمت توصیه کردم لازم نیست کار خاصی انجام دهید و اگر فقط لیست تولیدات داخلی و واردات کشور را مورد بررسی قرار دهید و آن را با هم مقایسه کنید، با این کار می توانید جلوی واردات بی رویه را بگیرید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار نیاز به بودجه، عده و عُده ندارد و وزیر صمت با یک امضای طلایی می تواند مانع ممنوعیت واردات بی رویه کالاها شود.

کریمی قدوسی متذکر شد: این مسئله فتوای ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری است و ایشان فتوا دادند که اگر ما کالایی را در داخل داریم و مجوز واردات کالای مشابهی را دهیم، این کار حرام شرعی است.

وی با بیان اینکه اگر مدیری امضای طلایی شما را برای منع واردات نمی پذیرد شما هم می توانید با یک امضای طلایی وی را اخراج کنید، گفت: آقای روحانی! حسین فریدون را اخراج کن که با تقلید صدا به رئیس گمرک دستور داد که مجوز ترخیص کالاهای دپوشده داده شود. با یک امضای طلایی لازم است حسین فریدون ها را بیرون کنید و عُرضه داشته باشید و از اختیارات قانونی خود در این زمینه استفاده کنید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای در واکنش به اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز منجر به گرانی سیمان و فولاد شده است، گفت: عجیب است که درباره گرانی هر چیزی از جمله خودرو از وزیر سوال می کنیم می گوید همه این کالاها ارزبر هستند.

کد خبر 5214574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha