۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۸

از ابتدای خردادماه؛

فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی در بوشهر آغاز می‌شود

فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی در بوشهر آغاز می‌شود

بوشهر - رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس گفت: فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر آغاز شد.

مریم قائمی در حاشیه آغاز گشت‌های دریایی کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این کشتی پیش از این در هرمزگان فعالیت داشته و اکنون در بوشهر مستقر شده و فعالیت خود را در این منطقه انجام خواهد داد.

وی به انجام شش مرحله گشت‌های دریایی توسط کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی اشاره کرد و افزود: شش گشت دریایی و فراساحلی، در خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و تا مرز اقیانوس هند توسط این شناور به ثبت رسیده است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر بیان کرد: آنالیزهای شیمیایی، زمینی، فیزیکی، زمین‌شناسی از آب و رسوب دریا با نمونه‌برداری توسط کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی انجام می‌شود.

وی به نقش مهم این کشتی در شناسایی و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد: از توانمندی‌های این شناور می‌توان به بررسی آلودگی‌های دریایی و لکه‌های نفتی اشاره کرد.

قائمی از دیگر قابلیت‌های این کشتی به پایش آلودگی خلیج فارس اشاره کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های این کشتی بررسی لازم برای جلوگیری و یا کاهش پدیده کشند قرمز است.

وی هزینه سرمایه‌گذاری در این شناور را ۲۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در شرکت صنایع دریایی بندرعباس ساخته شده و فعالیت آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر خاطرنشان کرد: گشت‌های کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی از خرداد ماه آغاز خواهد شد و طی پنج سال ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: با فعالیت این شناور پارامترهای محیط زیست خلیج‌فارس و فراساحل، شناگاه‌های دریایی، مناطق حفاظت محیط زیست دریایی و ورودی‌های دریایی به خلیج‌فارس اندازه‌گیری می‌شود.

مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس دارای بخش‌های آزمایشگاه، کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر حوزه‌ها است که به واسطه برخورداری از امکانات آزمایشگاهی، تجهیزات اندازه‌گیری میدانی و توانمندی علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی از اهمیت ویژه‌ای در منطقه برخوردار است.

آزمایشگاه شیمی و محیط زیست دریا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و مهندسی دریا از جمله ظرفیت‌های مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر است.

کد خبر 5215451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha