۱ مرداد ۱۳۸۶، ۱۳:۲۸

فیلمبردار "ایزی رایدر" درگذشت

فیلمبردار "ایزی رایدر" درگذشت

لاسلو کواکس، فیلمبردار آمریکایی متولد مجارستان که در فیلم‌های مطرح مانند "ایزی رایدر"، "پنج قطعه آسان"، "ماه کاغذی" و "نیویورک نیویورک" همکاری داشت، پس از یک بیماری طولانی در منزل خود در بورلی هیلز در 74 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، کواکس در 14 مه 1933 در مجارستان به دنیا آمد و در فاصله سال های 1952 تا 1956 در بوداپست در رشته سینما تحصیل کرد. در 1956 همراه ویلموش زیگموند که یکی از همکلاسی های او بود، وقایع انقلاب مجارستان را هر روز فیلمبرداری می کردند.

وقتی کواکس نوامبر همان سال 30 هزار فوت فیلمی را که از وقایع انقلاب گرفته بود، پنهانی از کشور خارج کرد و به غرب فرستاد، انقلاب مجارستان دیگر ارزش خبری خود را از دست داده بود. سال ها گذشت تا اینکه این فیلم مستند بالاخره از شبکه CBS پخش شد.

او بعدها به آمریکا رفت و در 1963 شهروند این کشور شد. در آنجا همراه زیگموند که او هم بعدها یکی از مطرحترین فیلمبرداران هالیوود شد، چند فیلم کوتاه ساخت. موفقیت بزرگ کواکس در 1969 با فیلم "ایزی رایدر" ساخته دنیس هاپر با بازی او و پیتر فاندا حاصل شد.

از آن زمان به بعد او در بیش از 70 فیلم به عنوان فیلمبردار همکاری داشت و با فیلمسازان مطرحی مانند پیتر باگدانوویچ، باب رافلسن، هال اشبی، پل مازورسکی، مارتین اسکورسیزی و نورمن جویسن کار کرد. از دیگر فیلم های مطرح کواکس می توان به "تازه چه خبر دکتر؟"، "شکارچیان روح"، "شامپو"، "عروسی بهترین دوستم" و "تکثیر" اشاره کرد.
کد خبر 522740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha