۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۲۷

گزارش خبری مهر؛

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

سیریک - در سفر اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به هرمزگان، بر ضرورت تسریع در صدور مجوز صیادی، حفظ حق و حقوق مالکان اراضی بومیان و اشتغال جامعه محلی در شرکت های نفتی تاکید شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مختار رحیمی: سه تن از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان مرتبط در سفر دو روزه به شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک از نزدیک با مشکلات این شهرستان‌ها آشنا شدند و در جلسات مشترک سعی در ارائه راهکار داشتند. ماحصل این سفر تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رفع موانع و مشکلات حوزه شرق استان هرمزگان در مجلس شد.

ادعای مردم نسبت به اشغال اراضی آبا و اجدادیشان توسط شرکت‌های نفتی

مردم روستاهای شهرستان جاسک نسبت به واگذاری اراضی به شرکت های نفتی و پتروشیمی گلابه دارند. روستائیان معتقد هستند اراضی آبا و اجدادی آنها بدون فرآیند قانونی و پرداخت قیمت زمین، به شرکت های نفتی واگذار شده است.

روستائیان عنوان کردند: بسیاری از اراضی آنها در تصرف شرکت های نفتی و پتروشیمی قرار گرفته و پاسخ مماسبی تز سوی این شرکت ها در خصوص پرداخت حق و حقوق مالکیت آنها داده نمی شود.

وزیر نفت باید جوابگوی مشکلاتی که شرکت‌های نفتی برای بومیان ایجاد می‌کنند باشد

حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان گفت: مردم چندین نسل است که در این منطقه ساکن هستند، پس در مالکیت اصلی مردم بر این زمین‌ها هیچگونه شک‌و تردیدی نیست.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

رئیسی اضافه کرد: از لحاظ زیست محیطی قابل قبول نیست که در کنار سکونتگاه‌های مردم چنین پروژه‌های بزرگ نفتی ساخته شود و حتی طرح های شهرک سازی برای کارکنان و کارگران این شرکت ها پیشنهاد شده است.

وی بابیان اینکه، در اجرای طرح‌های نفتی و پتروشیمی حق و حقوق مردم این منطقه، مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: معمولاً تا کنون چند شرکتی که در حال فعالیت هستند، از نیروی بومی و محلی این منطقه استفاده نمی‌کنند.

رئیسی به یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه «بونجی» از توابع شهرستان جاسک اشاره کرد، و گفت: با وجود اینکه اکثر شرکت‌ها در این منطقه مستقر شده اند ولی حاضر نیستند که در آبرسانی به مردم روستاهای جاسک کمک کنند، در صورتی که خودشان هم بهره بردار اصلی از خط انتقال آب هستند.

رئیسی اضافه کرد: تمام تلاش دستگاه‌های اجرایی و متولی ایجاد شرایط بهتر برای مردم جاسک و سیریک است، اما مسئولان در تخقق وعده ها و انجام وظایف محوله موفق عمل نکرده اند. اعتبارات مالی محدودی به شهرستان های شرق استان هرمزگان تخصیص یافته، که برای رفع مشکلات این مناطق باید از منابع ملی هم کمک گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سال است‌خشکسالی گریبانگیر کشور و منطقه است، پس می‌توان از محل اعتبارات مدیریت بحران برای شهرهای بحران زده کمک گرفت. پنج سد مهم در شرق استان هرمزگان وجود دارد، که با مدیریت صحیح می‌توان آب شرب و همچنین کشاورزی را تأمین کرد.

وی گفت: به منظور رفع مشکلات پیرامونی سفری که در حوزه انتخاباتی داشتیم، مقرر شد، تا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رفع مشکلات در کمیسیون اصل نود مجلس تشکیل شود.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

ظرف یک هفته فرماندار تمام مستندات و مدارک زمین‌های شرکت‌های نفتی جمع آوری کند

ایرج حیدری معاون استاندار هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اهداف جمهوری اسلامی ایران در راستای عدالت و بهره برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق است، پس از آنجائیکه که چنین پروژه‌ای در چنین سطحی اجرا می‌شود، یقیناً از ظرفیت‌های بومی و محلی آن منطقه باید استفاده شود.

وی اضافه کرد: به منظور اجرای طرح پالایشگاهی مکران و خط انتقال گوره به جاسک، به میزان هزار هکتار، به عنوان شرکت‌های صنعتی تائید شده است، و همچنین تمام اسناد تنظیم و تعریف شده است.

حیدری با بیان اینکه، در سالهای اول این مصوبه، سرمایه گذاران از این طرح استقبال نکردند افزود: شرکت نفت تقبل کرد که در این منطقه سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه حقوق دولت در واقع حقوق تمام ملت ایران است، تصریح کرد: همه ایرانیان در طرح توسعه سواحل مکران سهیم هستند، بخصوص افراد بومی و محلی این منطقه سهامداران اصلی این طرح‌ها هستند.

معاون استاندار هرمزگان تاکید کرد: فرماندار جاسک موظف است که تمام اسناد و مدارک و مستندات زمین‌ها و مستثنیات هزار هکتار از اراضی پالایشگاه نفت جهت ارائه و ارسال به کمیسیون اصل نود مجلس نیز جمع آوری کند.

کمیته رفع موانع و مشکلات حوزه شرق استان هرمزگان در مجلس تشکیل شود

سید نظام الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح هدف سفر اعضای این کمیسیون به شهرستانهای شرق هرمزگان بیان داشت: اشتغال در شرق استان هرمزگان از دریا تا دشت‌ها مردم در این منطقه از آن بهرمند هستند، در هر دو ناحیه هم دریا و هم خشکی با موانع و مشکلاتی روبرو هستیم.

موسوی با اشاره به اینکه، سفرهای نظارتی نمایندگان به استان‌های کشور که جهت رفع معضلات و درک بهتر مشکلات موجود در نقاط مختلف کشور صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در همین راستا، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این سفر دو روزه به شهرستان‌های رودان، میناب، سیریک، جاسک و بشاگرد در استان هرمزگان انجام شد.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عدیده ای که در سفر امروز با آن مواجه بودیم، کمبود و یا نبود مجوزهای اشتغالزایی به خصوص در بحث صید و صیادی است. نیاز است که در تشکیل شغل‌ها در این منطقه تجدید نظر شود و ساماندهی شود.

موسوی با بیان اینکه در سفر امروز خیلی از مشکلات پیگیری کردیم، که جهت رفع نهایی به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع داده می‌شود، افزود: مجلس ابزار نظارتی بالایی دارد که اهرمی برای اجرای مصوبات کمیسیون‌ها است، که می‌تواند ضریب اجرای این مصوبات را نیز بالا ببرد.

وی گفت: معمولاً دولت‌ها همه چیز را در مرکز کشور می‌بینند، و اگر این رویکرد عوض نشود، یقیناً کشور به پیشرفت متوازن نخواهد رسید.

موسوی، کمیسیون اصل نود مجلس را شمشیر برنده ای در جهت حل مشکلات عنوان کرد و افزود: کمیسیون اصل نود مجلس تا کنون تمام اقداماتی که انجام داده است در جهت رفع مشکلات مردم بوده است.

وی استان هرمزگان را به عنوان یک سند ملی و فرا ملی نام بردند و تاکید کرد: دولتها باید مردم را در اجرای برنامه‌های ملی و منطقه‌ای دخیل دهند، و زمینه مشارکت مردم در پروژه‌های ملی و محلی در جهت توانمند سازی جوامع محلی بکار بگیرند.

وی اظهار داشت: تا کنون دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاه‌ها همیشه تلاش داشته اند که برای خود جایگاهی پیدا کنند، در صورتی که در جهت توسعه منطقه اثر گذار نبوده اند.

وی اشاره‌ای داشت به اینکه، باید در شهرستان میناب یک واحد دانشگاه جدید ایجاد شود، تصریح کرد: با ایجاد این دانشگاه که در حوزه‌های کشاورزی، آب و محیط زیست فعالیت داشته باشند، در جهت آبادانی و توسعه کل منطقه شرق استان هرمزگان و سواحل مکران گام بردارند.

لزوم صدور مجوز صیادی به ۲۰۰ لنج و ۱۰۰۰ قایق صیادان بومی استان هرمزگان

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده در جریان این سفر گفت: پیگیری صدور مجوز صیادی به ۲۰۰ لنج و ۱۰۰۰ قایق طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی برای صیادان بومی استان هرمزگان در شیلات کشور و رفع موانع با استفاده از ظرفیت‌های نظارتی مجلس انجام خواهد پذیرفت و اسکله کرپال با سرمایه و طرح توجیهی تعاونی صیادان و صدور مجوز و همراهی استانداری هرمزگان ساماندهی و فعال می‌شود؛ همچنین جهت افزایش ظرفیت پرورش میگو در سواحل استان هرمزگان از ۱۱ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار در سال جاری توسط سازمان شیلات تأمین اعتبار شد.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

این نماینده مجلس افزود: تأمین اعتبار تعویض و نوسازی منبع آب و خط ۲۰ کیلومتری انتقال آب به منطقه دلالان در شهرستان میناب توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اجرای طرح هادی روستای سنجری در شهرستان میناب و آسفالت جاده روستا توسط بنیاد مسکن و فرمانداری میناب و تأمین زمین جهت ساخت خانه در روستاهای شرق استان هرمزگان توسط بنیاد مسکن از دیگر تصمیم‌های اتخاذ شده در این سفر بود.

خضریان از انجام طرح‌های آبخیزداری در بشاگرد توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بهره‌گیری از ۵۰ میلیارد تومان از منابع ملی و استانی جهت افزایش ظرفیت کشاورزی، دامپروری و طرح‌های کوچک صنعتی که می‌تواند بخشی از مشکلات این منطقه را در کوتاه مدت برطرف کند خبر داد و همچنین اظهار کرد: ساخت خط انتقال آب شرب به طول ۶ کیلومتر کنار دریاچه سد جگین برای روستاهای مرنگ، زرآباد، سیت پیرو و تخصیص لازم جهت تأمین آب کشاورزی ۱۵۰۰ هکتار از دشت پلپلک در اراضی پایین دست سد جگین توسط شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان نیز به تصویب رسید.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود اظهار کرد: تأمین اعتبار جهت تجهیز بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب برای تهیه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، میکروسکوپ چشمی، سی-آرم ارتوپدی، کرنیتوم، تصویربرداری و زباله‌سوز از سوی وزارت بهداشت و خیرین استان انجام گرفت و با توجه به نیاز این منطقه پروانه تأسیس این بیمارستان توسط وزارت بهداشت از ۱۱۶ به ۳۲۰ تختخوابی ارتقا خواهد یافت.

خضریان در ادامه گفت: با مساعدت کمیته امداد امام خمینی (ره) انشعاب مجزای آب و برق برای ۱۰۰ خانوار مستضعف در شهر بیکاه از توابع شهرستان رودان با نظارت استانداری هرمزگان و پیگیری شهرداری بیکاه تأمین گردید؛ ۲۰۰۰ دستگاه کولر آبی برای خانوارهای مستضعف شرق استان هرمزگان با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) و کارخانجات استان تأمین مالی گردی و همچنین ساخت زمین چمن مصنوعی فوتبال برای جوانان در بخش سندرک شهرستان میناب با تأمین زمین از سوی شورای اسلامی روستای درجادون، تأمین مالی زیرسازی از سوی استانداری و تأمین چمن مصنوعی و اقلام ورزشی از سوی وزارت ورزش و جوانان مصوب گردید.

وی افزود: جهت تسریع در اجرای فاز اول خط انتقال آبرسانی از دشت کریان و تلنگ به منطقه بیابانی سیریک به طول ۳۲ کیلومتر و مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ و حفر دو حلقه چاه و بهره‌برداری تا پایان سال جاری از سوی شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تأمین اعتبار خواهد شد و صدور مجوز خط لوله انتقال آب از تأسیسات آب شیرین غرب استان هرمزگان به بندرعباس به طول ۱۸ کیلومتر که منجر به بی‌نیازی بندرعباس از خط لوله آب میناب به بندرعباس می‌گردد و زمینه افزایش منابع آبی شرق استان هرمزگان و بهره‌مند شدن مردم از آب‌های سطحی جهت شرب و کشاورزی شهرستان میناب و افزایش ذخایر آب‌های زیرسطحی در شرق استان می‌شود، پیگیری و تأمین اعتبار گردید.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

خضریان در پایان از تأمین اعتبار طرح هادی روستای سنجری در شهرستان میناب و آسفالت جاده این روستا توسط بنیاد مسکن و فرمانداری میناب، پیگیری تأمین اعتبار جهت انجام و تکمیل پروژه چهار جاده ارتباطی در محور بیخ کهنو دولت‌آباد حسین‌آباد، محور پشت‌کوه گافر، محور زیرکوه گافر و محور پاهتک درپهن میناب که جمعاً به طول ۴۲۰ کیلومتر است و می‌تواند بشاگرد را از بن‌بست خارج کرده و به کریدور ارتباطی جنوب شرق به مرکز ایران تبدیل کند و همچنین پیگیری ساخت مسجد و مدرسه توسط مجمع خیرین و سازمان نوسازی مدارس در حاشیه شهر میناب، پیگیری جهت تأسیس مدرسه متوسطه اول برای روستاهای مرنگ، زرآباد، سیت پیرو و توسط اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد.

برای جمعیت حاصل از شرکت‌های نفتی آب پیش بینی نشده است

امین قصمی مدیر عامل آبفا و فاضلاب استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با آمدن شرکت‌های بزرگ در منطقه، جمعیت قابل توجهی به همراه داشته که نسبت به آب و برق آنها هیچگونه پیش بینی نشده است.

وی افزود: با وجود حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در شرق استان هرمزگان پس نیروی جمعیتی به جمعیت این منطقه افزود می‌شود در صورتی که سمیه آب نه برای شرکت‌ها و نه ب ای این جمعیت دیده باشند.

قصمی با اشاره به اینکه تصفیه خانه‌ای با تولید آب در ۱۰۸ ثانیه در شرق استان ایجاد شده است، تصریح کرد و افزود: این تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ ملیارد تومان ایجاد شده است که فاز اول و فاز دوم به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه، روستاهای نزدیک به تصفیه خانه آبشان نیز تأمین شده است، اظهار کرد: برای تأمین آب سه روستای مرنگ، زرآباد، سیت در بشاکرد نیاز به اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان است، و همچنین مبلغ ۸۵ میلیارد تومان جهت آبرسانی به روستای کوه حیدر عنوان کرد.

لزوم تشکیل کمیته رفع موانع در شرق هرمزگان/حق بومیان پایمال نشود

وی کمبود و محدودیت‌ها در منابع مالی و پراکندگی روستاها و جمعیت در بشاکرد، از مشکلات عدیده در آبرسانی به روستاهای بشاکرد عنوان کرد و افزود: قبلاً منابع ملی خوبی برای تأمین آب مناطقی که خشک سالی آنها را از بین برده بود داشتیم.

وی جهت رفع کمبود آب روستای زهک در بشاکرد، پیشنهاد حفر یک حلقه چاهک عنوان کرد و افزود: با حفر یک حلقه چاهک در دهنه سد جنین مشکل آب این ۳ روستا ظرف ۴ ماه حل و فصل می‌کنیم، به شرط اینکه برق چاه آب حل شود که نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نیاز است.

جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان هم در گفتگوی کوتاه با خبرنگار مهر گفت: در واقع سد چگین برای ۴ هزار هکتار از اراضی و زمین‌های زیر دستی این سد ایجاد شره است که تا کنون بیشتر از ۳ هکتار از آن زیر کشت نبرده اند در صورتی که آب برای هر ۴ هزار هکتار در پشت سد وجود دارد.

عیدانی اضافه کرد: روستاهای بالا دست سد جنین مشکل خواص خود دارد که رساندن آب به این مناطق به صرفه نیست.

کد خبر 5259360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha