۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶

آیت‌الله علم‌الهدی:

مطالبه‌گری نباید برای سهم‌خواهی باشد

مطالبه‌گری نباید برای سهم‌خواهی باشد

مشهد ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: عده‌ای برای رسیدن به موقعیت و منصب در انتخابات شرکت کردند و وقتی سهمی از حضور در دولت نداشته باشند، شروع به فشار و تخریب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر جمعه در خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس با اشاره به در پیش بودن مراسم تنفیذ و تحلیف دوره سیزدهم ریاست جمهوری، اظهار کرد: رئیس جمهور جدید در فضای خاصی وارد پاستور می‌شود و با وجود مطالبات مختلف، باید بدانیم ادبیات صحیح مطالبه در این موقعیت چیست.

وی، مطالبه‌گری از مسئولان را حق مردم دانست و ادامه داد: مردم باید از مسئولان، حتی از مقام معظم رهبری مطالبه‌گری داشته باشند اما با چه ادبیاتی باید مطالبات به حق مردمی صورت بگیرد؟

چالش‌های دولت جدید

امام جمعه مشهد مقدس گفت: از یک طرف استکبار جهانی و امپراطوری رسانه‌ای او که برای منع حضور مردم در انتخابات تلاش می‌کرد، در مقابل دولت جدید است که مردم با شرکت در انتخابات، آنان را ناامید کردند، معلوم است استکبار عقب نمی‌نشیند و با نفوذ، تلقین‌ها و تزریق‌های شیطانی به دنبال برپا کردن خشونت و آشوب‌های سیاسی در کشور است.

وی به گروه دیگر منتقدان دولت جدید اشاره و بیان کرد: کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، به دنبال مصادره مطالبات به حق مردم به نفع نیات خودشان هستند که به اسم مطالبه مردمی بگویند ما که از ابتدا در انتخابات شرکت نکردیم، شما که شرکت کردید چه مشکلی حل شد؟

آیت‌الله علم‌الهدی، جریان‌های رقیب در انتخابات ریاست جمهوری را دیگر مطالبه‌گران و منتقدان رئیس جمهور جدید دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که با این رئیس جمهور در عرصه انتخابات رقابت داشتند، درصدد ایراد گرفتن و اشکال تراشی برای دولت جدید هستند که گزاره «کاری از دست این دولت هم برنمی‌آید» را در ذهن مردم برجسته کنند.

مطالبه‌گری به قصد سهم‌خواهی نباشد

وی ادامه داد: عده‌ای در همین جریان به اصطلاح ولایی، برای رسیدن به موقعیت و منصب در انتخابات شرکت کرده، ستاد تشکیل دادند و فعالیت کردند، وقتی سهمی از حضور در دولت نداشته باشند، شروع می‌کنند به تخریب و خورده گرفتن به مسئولان تا با نقد و فشار، بگویند اگر ما می‌آمدیم، وضعیت بهتر بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مردم را محق در مطالبه‌گری خواند و تصریح کرد: در مقابل آنان، مردمی که با توجه به شاخص‌های رهبری و شناخت آن معیارها رأی دادند، در انتظار تحقق همه شعارها و رویکردهایی هستند که رئیس جمهور منتخب اظهار می‌کرد و می‌خواهند هرچه زودتر محقق شود.

وی یادآور شد: مردم صبور و نجیب ما زیر بار مشکلات خورد شدند همه مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی را تحمل کردند و انتظار دارند تحولی به وجود بیاید تا هرچه زودتر کمر خمیده را از زیر بار مشکلات در بیاروند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که ادبیات مطالبه‌گری باید ادبیات خاصی باشد، اظهار کرد: مطالبات باید «وظیفه‌محور» باشد که افراد به‌عنوان تکلیف الهی وارد مطالبه‌گری بشوند و از جهت دیگر، انتقام‌جویانه و سهم‌خواهانه مطالبه‌گری نکنند تا از دولت جدید، سهمی برای خود و جریان خود به دست بیاورند.

مراقب مصادره مطالبه توسط دشمن باشید

وی با بیان این‌که باید طوری مطالبه‌گری کرد که دشمن بر سیر و موج مطالبات مردمی سوار نشود و مسیر را به نفع خود تغییر ندهد، خاطرنشان کرد: در گذشته هر دولتی با یک شعار وارد عرصه می‌شد و افرادی جذب دولت‌ها می‌شدند که با آن شعارها تناسب داشتند، دولت سازندگی با شعار «توسعه اقتصادی» وارد شد، جریان سرمایه‌دار به سراغ این شعار رفت و سرمایه‌دار و سرمایه‌داری تقویت شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شعار «توسعه سیاسی» توسط دولت اصلاحات، فعال شدن جریان‌های دگراندیش و به وجود آمدن درگیری‌های سیاسی ناروا در کشور، اضافه کرد: دولت خدمت با شعار «خدمت» آمد و مردم نیز استقبال کردند اما قدرت‌مداری بر انگیزه خدمت این دولت مسلط شد و محور قدرت‌مداری کاری کرد که مسئولان و دولتمردان مردم را فراموش کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید با شعار خاص «تعامل جهانی» به عرصه اداره کشور آمد و گمان می‌کرد اگر مشکلات‌مان را با دنیا و غرب حل کنیم، هیچ مشکلی نخواهیم داشت و مشکلات اقتصادی حل می‌شود، علی‌رغم تذکرهای مکرر رهبری مبنی بر بی‌نتیجه بودن اعتماد به غرب، پیش رفتند و جز ضرر و زیان برای ملت و مردم، فشار معیشتی، فشار اقتصادی و سلطه بیشتر اقتصادی دشمن، نتیجه دیگری نداشت.

در کنار مطالبه‌گری به دولت کمک کنید

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که این دولت با شعار «جهاد» وارد عرصه مدیریت کشور شده است، گفت: این دولت می‌خواهد به‌عنوان جهادگر و به شکل جهادی مشکلات را حل کند و مطالبه از دولت جهادگر نیز باید همچون عین مطالبه از گروه جهادی و افراد جهادگر در جامعه باشد

وی افزود: مطالباتی به نتیجه می‌رسد که همراه با کمک‌های سیاسی، اجتماعی و انسانی باشد، در این‌صورت، مشکلات حل شده و فشارها برداشته می‌شود اما اگر برخوردهای خصمانه انجام گیرد، دولت را از کار خواهد انداخت.

کد خبر 5268929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha