۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶

مدیرکل امور عشایری استان ایلام:

۹۹ کانون عشایری در استان ایلام فعال است

۹۹ کانون عشایری در استان ایلام فعال است

ایلام-مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: در حال حاضر ۹۹ کانون عشایری در استان ایلام فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد یاسمی صبح امروز سه شنبه در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام اظهار کرد: در ۹۹ کانون عشایری برای استقرار عشایر کوچرو در این استان وجود دارد که دارای منابع، امکانات و استعدادهای لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان هستند.

وی، مهم‌ترین مطالبه عشایر را نیازسنجی و شناسایی قابلیت‌های آنها دانست و یادآور شد: اساس و زیربنای مطالعات جامعه عشایری، بررسی و شناخت نیازمندی‌ها و قابلیت‌های آنان است.

مدیرکل امور عشایری ایلام مهم‌ترین فعالیت جاری و مهم در راستای حمایت از جامعه عشایر استان را تامین سوخت‌های فسیلی ذکر کرد و گفت: علاوه بر تامین سوخت در فصل زمستان و قشلاق، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، توزیع کپسول گاز به صورت سبدی و توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر کم‌برخوردار از اقدامات انجام شده است.

یاسمی اضافه کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها و قنوات و نیز تهیه علوفه عشایر در حین کوچ از دیگر فعالیت‌ها در راستای حمایت از عشایر است.

وی به همکاری دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از عشایر استان اشاره کرد و یادآور شد: هر ساله جلسه شورای عشایر به ریاست استاندار برگزار می‌شود و در این جلسه دستگاه‌هایی نظیر راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها وظایفی را برای حمایت از عشایر بر عهده می‌گیرند.

مدیرکل امور عشایری ایلام اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود سند جامع مراتع استان‌های زاگرس و مدیریت مراتع تهیه شود و بر اساس آن برنامه ریزی شود.

یاسمی گفت: یکی از عمده مشکلات عشایر غیربومی افزایش دام بالاتر از کارت چرا است که باتوجه خشکسالی‌های استان قطعاً مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

یاسمی افزود: ساماندهی و رویکرد حفاظتی بهترین کار برای جلوگیری از دام‌های غیر مجاز به استان ایلام است.

جامعه عشایر استان ایلام با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و پنج درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.
عشایر ایلام همچنین با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.
استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 5271821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha