۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷

نراقیان مطرح کرد؛

روایتی از حضور ارکستر رسانه ملی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

روایتی از حضور ارکستر رسانه ملی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما ضمن اشاره به برنامه‌های آینده این مجموعه، درباره اجرای اخیر ارکستر سمفونیک این مجموعه در مراسم تنفیذ رئیس جمهوری توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با حضور در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما که روز دوشنبه هجدهم مرداد ماه روی آنتن رفت درباره نحوه حضور و اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در مراسم تنفیذ رییس جمهور در حسینه امام خمینی (ره) توضیح داد: این حضور اولین حضور ارکستر سمفونیک نبود و قبلاً هم در مراسم مختلفی از این دست، ارکستر سمفونیک اجرا داشته است. اما در ایام کرونا این اولین مراسم در این سطح بود که در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد و ملاحظات ویژه‌ای داشت که البته کار را سخت و خاص می‌کرد. انجام تست کرونا و تعداد نوازندگان و نقل و انتقال سازها از این ملاحظات بود که خدا را شکر در نهایت اجرای بسیار خوبی و اصولی انجام شد و مورد توجه رسانه‌ها و مهمانان قرار گرفت.

وی که در بخش «میز روز» این برنامه صحبت می‌کرد، درباره سابقه اجرای اکستر سمفونیک صدا و سیما در مراسم رسمی خاطر نشان کرد: از دهه هفتاد و در مراسم تنفیذ، افتتاحیه مجلس شورای اسلامی و همایش‌هایی مثل همایش بین‌المللی انتفاضه، ارکستر سمفونیک سازمان اجرا داشته است.

روایت آقای مدیر از حضور مقام معظم رهبری در رسانه ملی

نراقیان ادامه داد: نقطه عطف فعالیت‌های این ارکستر زمانی است که مقام معظم رهبری در دهه هفتاد از سازمان بازدید داشتند و سر تمرین ارکستر حاضر می‌شوند. مقام معظم رهبری بعد از اجرای برنامه در جمع نوازندگان بیش از ٢۵ دقیقه درباره سیر موسیقی در ایران و غرب صحبت و به تفاوت‌ها این دو جنس موسیقی اشاره می‌کنند و از اهمیت موسیقی کلاسیک می‌گویند. این صحبت‌ها بسیار راه گشا بوده و از این تاریخ به بعد ارکستر سازمان در قالب ارکستر سمفونیک به طور منظم به کارش ادامه می‌دهد و دوره‌های درخشانی را طی می‌کند.

به امید برطرف شدن کرونا در نظر داریم اجرای مشترکی با ارکستر سمفونیک برخی کشورهای همسایه داشته باشیم مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما درباره نوازندگان ارکستر هم گفت: ما نوازنده خارجی مقیم در ارکستر نداریم و همه داخلی هستند. ضمن اینکه نوازندگان ارکستر آموزش دیدۀ هنرستان و دانشگاه‌های خودمان هستند. البته ما در جشنواره موسیقی فجر سال ٩۸، اجرای خیلی خوبی داشتیم. در آن اجرا یک سولیست ویولن که جز برترین نوازندگان ویولن است، از کشور روسیه حضور داشت. او وقتی کیفیت اجرا و فیلم‌های ارکستر را دیده بود از دعوت ارکستر استقبال کرد و در این اجرا حضور داشت.

اعلام برنامه‌های آینده ارکستر سمفونیک سازمان صدا وسیما

وی درباره تبعات کرونا بر ارکستر سمفونیک بیان کرد: تا قبل از ایام کرونا برنامه‌های ما بسیار منظم بود؛ اما محدودیت‌های کرونا مشکل ایجاد کرد چرا که حضور صد نفر آدم در یک جای بسته برای تمرین در این ایام ممکن نبود. البته به زحمت دوستان و مدیران و رهبر ارکستر در یک برنامه ریزی، گروه‌های سازی مختلف برای تمرین حاضر می‌شدند و برخی گروه‌ها مجازی تمرین داشتند. با این برنامه‌ریزی ارکستر توانست آمادگی‌اش را حفظ کند و اجرای خوبی در حسینیه ارائه داد.

نراقیان درباره برنامه‌های دیگر ارکستر سمفونیک افزود: در ایام کرونا برای کادر درمان و گروه‌های جهادی اثری ضبط شده و در حال تهیه نماهنگ آن هستیم. همکاران بنده با همراهی چند مجموعه دیگر نیز برای سالگرد شهید قاسم سلیمانی یک پوئم سمفونی به نام «سرباز» را ضبط کردند که به صورت آلبوم منتشر و خیلی هم از آن استقبال شد. گروه نوازندگان ارکستر هم در حال حاضر مشغول ضبط پوئم سمفونی «اروند» هستند که به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود. برای اولین بار در این برنامه اعلام می‌کنم که این دو کار یک سه گانه است که پوئم سمفونی سومی هم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضبط خواهیم کرد و تا قبل از دهه فجر حاضر می‌شود. احتمالاً اسم پوئم سمفونی سوم «بهمن» باشد. چند قطعه هم از جناب فرهاد فخرالدینی در حال تمرین است و به امید برطرف شدن کرونا در نظر داریم اجرای مشترکی با ارکستر سمفونیک برخی کشورهای همسایه داشته باشیم.

حرکت در مدار تولید آثار متنوع و متفاوت برای آنتن رسانه ملی

وی دربخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سابقه دفتر موسیقی و نوع تولیدات آن گفت: در دوره‌ای مرکز موسیقی سازمان بار عمده تولیدات موسیقی کشور را برعهده می‌گرفت. آن دوره و کمی قبل و بعد از آن شرایط تولید موسیقی به لحاظ تکنولوژی و زیر ساخت، شرایط سختی بود. استودیوها محدود و تولید سخت و گران بود. اما الآن شرایط بسیار متفاوت شده، تکنولوژی در دسترس مردم است و تولید ارزان شده و نیازی نیست دفتر موسیقی سازمان یا شبکه‌ها، تمام نیاز موسیقی آنتن را تأمین کنند. ما جایی که آنتن نیاز به موضوعات و مناسب‌های خاص و یا فرم‌های خاصی داشته و تولید در بیرون از مجموعه صرفه ندارد، اثری را تولید می‌کنیم. این در حالی است که همیشه هم حجم تولیدات دفتر موسیقی سازمان صعودی بوده است.

مدیر دفتر موسیقی رسانه ملی درباره این تنوع توضیح داد: در ژانرها و گونه‌های مختلف هم تولید داشته‌ایم. مثلاً اثر «مژده باران» با خوانندگی محمد معتمدی از تولیدات دفتر است که در ایام انتخابات و همین المپیک بارها پخش شده. نماهنگ «رفیق» هم تولیدی این دفتر است. نماهنگ «تار و پود» هم به مناسبت دهه کرامت منتشر شد که در جشنواره عمار و رضوی، صاحب جایزه شده است که پیش از آن سابقه نداشت. چند مجموعه صرفاً آوازی هم برای ماه مبارک رمضان و ماه محرم تولید و منتشر کردیم...

توضیحاتی درباره فعالیت‌های بخش سرود و قدردانی مقام معظم رهبری

نراقیان درباره بخش سرود دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما نیز خاطر نشان کرد: در حوزه سرود هم تمرکز داشتیم. کما اینکه بیشتر از ۳٠ درصد تولیدات، سرود محور بوده است. یکی از همین سرودها به مناسبت تولد امام حسین (ع) بود که از آن بسیار است استقبال شد و مقام معظم رهبری هم از آن تقدیر کردند. پویشی هم برای ماه محرم در دست اجرا است که سه سرود اجرا تولید شده و گروه‌های سرود در شهرهای مختلف با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا کنند تا در این ایام کرونا و محدودیت‌ها، بتوانند حال و هوای شهر را تغییر دهند. این طیف وسیعی از فعالیت‌های دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما است.

ما جایی که آنتن نیاز به موضوعات و مناسب‌های خاص و یا فرم‌های خاصی داشته و تولید در بیرون از مجموعه صرفه ندارد، اثری را تولید می‌کنیم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما درباره نقش سازمان درباره برگزاری جشنواره‌ها در ژانرها مختلف موسیقی، بیان کرد: قطعاً این نیاز در جامعه موسیقی کشور وجود دارد؛ هرچند جشنواره‌های متعددی در حوزه موسیقی داریم. در شبکه پویا و نهال مختص دو گروه سنی کودک و نوجوان، موسیقی تولید شده است. گویی سازمان صدا و سیما هر ماه در حال برگزاری یک جشنواره موسیقی بزرگ است. هر ماه بیش از ۷٠ هزار قطعه موسیقی فارسی با کلام از شبکه‌های سازمان پخش می‌شود. قبلاً این آمار وجود نداشت. اکنون الگوی پخش هر شبکه مشخص است و در حال طراحی الگوی مطلوب هر شبکه با توجه به مأموریت و مخاطب آن هستیم.

انجام چند کار مهم در حوزه موسیقی بین‌الملل

وی با اشاره به نوع ارتباط دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما با دیگر بخش‌های این سازمان، این‌طور توضیح داد: شبکۀ مستقیم موسیقی در سازمان نداریم. مثلاً رادیو آوا که زیر مجموعه معاونت صدا است، با دفتر موسیقی همکاری مستمری دارد. همه شبکه‌ها هر موسیقی‌ای می‌خواهند پخش کنند، ابتدا باید در سامانه دفتر ثبت و ملاحظات ما در آن لحاظ شود. در این سامانه بیش از ۸٠ هزار قطعه موسیقی با دسته بندی، وجود دارد که شبکه‌ها از آن استفاده می‌کنند. البته این سامانه در حال غنی شدن است. دفتر موسیقی در معاونت‌های موضوعی، یعنی صدا و سیما و استان‌ها که تولید دارند هم یک مدیریت مستقر هماهنگی موسیقی و سرود دارد که موارد را بین دفتر و معاونت هماهنگ می‌کند.

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در بخش پایانی صحبت‌های خود پیرامون نحوه ورود دفتر موسیقی به حوزه بین‌الملل گفت: بخش زیادی از موسیقی بی‌کلامی که از شبکه‌ها پخش می‌شود موسیقی بین‌الملل است. بیش از ۱۵ هزار قطعه موسیقی بین‌الملل در سامانه ثبت شده که شبکه‌ها از آن بهره می‌برند. اما به فکر طراحی برنامه‌ای در حوزه موسیقی کلاسیک که به طور روش‌مندد هستیم که در این رابطه با شبکه‌ها در مذاکراتی شده و امیدواریم تا انتهای سال اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد.

کد خبر 5277366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha