۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۱

«هفت روز سیما» در مهر؛

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

بازخوردهای ده ساله محمد فیلی از نقش شمر، تغییر بازیگر اصلی «نجلا»، حضور محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت در قامت مجری و برپایی حسینیه ایران در تلویزیون از مهمترین اخبار هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه می‌توانید با شماره ۹۰ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ محمد فیلی

یکی از مهمترین پیوندهای تلویزیون با ایام محرم در این سال‌ها سریال «مختارنامه» بوده است. سریالی که از میزانسنی دیگر و از نگاهی دیگر به واقعه عاشورا و حادثه کربلا می‌پردازد و حدود ۱۲ سال پیش به کارگردانی داوود میرباقری روی آنتن سیما رفت. همین تداعی مهم هم بوده است که هر سال پخش این سریال را با اقبال طرفدارانی مواجه می‌کند که فراتر از سرگرمی به هوای تجدید عهد با سیدالشهدا و عقاید و افکار ایشان و حتی سوگ بر مصیبتی که بر ایشان رفته است به تماشای سریال می‌نشینند.

این اقبال باعث شده است بخشی از مخاطبان هر ساله در این ایام به انتظار «مختارنامه» بنشینند و امسال هم شایعه پخش نشدن آن بعد از یک دهه با حاشیه‌ها و نوعی حیرت مواجه شد که در نهایت با شروع محرم سریال هم از شبکه قرآن سیما روی آنتن رفت.

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

سریال «مختارنامه» مثل همه آثار تاریخی و حتی دیگر مجموعه‌های نمایشی داوود میرباقری از یک مؤلفه مهم برخوردار است و آن شخصیت پردازی‌های بی بدیل از مردمانی است که ما به ازای واقعی یا غیرواقعی داشته‌اند. شخصیت‌هایی که منفی و مثبت هر یک قدرتی بی نظیر در تحت تأثیر قراردادن مخاطب و تحریک عواطف انسانی و دینی او را دارند. از جمله این شخصیت‌ها شمر است که با بازی محمد فیلی بازیگر باسابقه تلویزیون تماشایی شد و او توانست با بازی خود، انزجار و نفرت را آنچنان در مخاطبش ایجاد کند که هنوز بعد از سال‌ها از بازخوردهای مخاطبانش می‌گوید.

محمد فیلی از جمله بازیگرانی هم هست که معمولاً در این ایام در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و به روایت خاطراتی از صحنه و پشت صحنه «مختارنامه» و تأثیری که مخاطبان از نقش او گرفته‌اند، می‌پردازد. او دو شب پیش هم در برنامه «سریالیست» حضور یافت و به مرور این خاطرات پرداخت و با اشاره به یکی از این خاطرات گفت: «اوایل که سریال پخش می‌شد جرأت نمی‌کردم از خانه بیرون بیایم چون در تعزیه دیده بودم که واکنش مردم چگونه است. یک روز که برای کاری بیرون رفتم اول که دو موتورسوار مرا به فحش بستند، بعد هم که سوار تاکسی شدم، ۲۰۰ متر نرفته بودیم که راننده پیاده‌ام کرد و گفت پیاده شو وگرنه مردم ماشین مرا داغان می‌کنند. تا دلتان بخواهد فحش خوردم و این در صندوقچه دلم است.»

محمد فیلی طی سال‌های بازیگری‌اش در آثار مختلفی را ظاهر شده است که از مهمترین نقش‌های او تا سال‌ها حضورش در سریال «روزی روزگاری» بود و «مختارنامه» نیز از مهمترین و ماندگارترین نقش‌هایی بود که ایفا کرد.

فیلی همچنین در این برنامه به همکاری با داوود میرباقری به عنوان یکی از کارگردانان مطرح و کاربلد سینما و تلویزیون برای «سلمان فارسی» نیز اشاره کرد که قرار است به زودی جلوی دوربین برود.

حاشیه هفته؛ داستان ادامه‌دار تغییر نقش‌اول‌های سریال‌ها

تا همین چندی پیش، تغییر بازیگر اصلی یک سریال به دلایل حساس و مهم انجام می‌شد مثلاً بازیگری فوت می‌کرد و عوامل به ناچار شخص دیگری را جایگزین می‌کردند یا به اختلافات مالی مهم یا اتفاقات حاشیه برانگیز می‌خوردند و باعث می‌شد بازیگر نقش اصلی یک سریال تغییر یابد اما به تازگی سعید سعدی تهیه کننده سریال «نجلا» از تغییر بازیگر اصلی این سریال خبر داده است و توضیحی هم نسبت به این اتفاق ارائه نشده است.

سارا رسول زاده بازیگر نقش اصلی سریال «نجلا» بود که سال گذشته فصل اول آن در ماه صفر روی آنتن شبکه سه سیما رفت. خیر الله تقیانی پور کارگردانی این سریال را بر عهده داشت و حسام منظور، آزیتا حاجیان و هدایت هاشمی دیگر بازیگران این سریال بودند. اقبال مخاطب به این سریال باعث شد عوامل در پی ساخت فصل دوم سریال برآیند که از ابتدای تابستان امسال کلید خورد اما بازیگر اصلی سریال در آن حضور نداشت.

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

سعدی تهیه کننده این مجموعه در مصاحبه‌ای بدون اعلام علت اصلی این اتفاق از تغییر این بازیگر خبر داد و بعد از آن یکی از کانال‌های خبری نیز با اشاره به این تغییر مدعی شد که سارا رسول زاده قرار است در یک سریال شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش بپردازد و با سریال «بامداد خمار» قرارداد بسته است و همین ترجیح او برای حضور در شبکه خانگی نسبت به تلویزیون باعث شده است در «نجلا» حضور نداشته باشد.

تغییر بازیگر در سریال‌های چند فصلی به خصوص در نقش‌هایی که مخاطب به آنها عادت کرده است گاهی پروژه را به شکست هم رسانده است که نمونه قبلی سریال «بچه مهندس» بود که باعث شد فصل اخیر آن با تغییر بازیگر نقش اول مجموعه یعنی روزبه حصاری، اقبال چندانی نداشته باشد. سعید سعدی که تهیه کننده آن مجموعه هم بود درباره تغییر این بازیگر از درخواست دستمزد نامتعارف سخن گفته بود.

با این حال جز این موارد استثنایی لازم است تلویزیون قوانینی را برای بازیگران ترتیب دهد که به آسانی و بدون عواقب بعدی، پس از حضور در یک پروژه از آن انصراف ندهند.

نکته هفته؛ مداحان هم مجری می‌شوند

با شروع ایام محرم برنامه‌های مختلفی در فضای محرمی از تلویزیون پخش می‌شود که به گفتگوهایی با هنرمندان و چهره‌ها درباره امام حسین (ع) اختصاص دارد. وی او دی‌ها هم در این ایام گاهی به صورت مناسبتی برنامه‌هایی را برای مخاطب تدارک می‌بینند و سعی دارند مخاطبشان را در این ایام هم حفظ کنند و امسال یکی از این پلتفرم‌ها برای همین برنامه‌های مناسبتی سراغ یک مداح برای اجرا رفته است.

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

محمدحسین پویانفر مداح و ذاکر اهل بیت (ع) است که از ابتدای محرم برنامه‌ای را با نام «مهلا» به صورت شبانه برای گفتگو با چهره‌ها دارد. پویانفر در قسمت اول این برنامه با وحید شمسایی بازیکن فوتبال به گفتگو پرداخت و او خاطراتی از اولین سفر خود به کربلا همراه با خانواده و دیگر فوتبالیست‌ها گفت.

ورود به عرصه اجرا و حضور در قامت مجری برنامه‌های گفتگومحور پیش از این بیشتر از طرف بازیگران تجربه شده بود و طی این سال‌ها شاعرانی چون حامد عسکری و صابر خراسانی نیز دست به تجربه‌های اجرا زده بودند.

هرچند حضور متخصصان یک حوزه در نقش مجری کارشناسان هم گاهی دیده شده است و از حوزه ادب و هنر و ورزش چهره‌های مختلفی به این وادی قدم گذاشته‌اند با این حال اجرای یک برنامه مستقل توسط چهره‌های حوزه مداحی که صرفاً هم در همین حوزه شهره شده‌اند کمتر معمول بوده است. با این حال حضور پویانفر در باب گفتگوهایی از جنس تجربه‌های حسینی و اهل دل احتمالاً می‌تواند با شکستن کلیشه‌های معمول مخاطبانش را هم جذب کند.

اتفاق هفته؛ حسینیه‌های خانگی تلویزیون

امسال هم به رسم سال گذشته و در ایام کرونا زده این روزها، تلویزیون اقدامی را ترتیب داد تا مردمی که قرار است دل‌هایشان را با اباعبدالله الحسین پیوند بزنند و در شرایط کرونایی پناه امنی برای این نقطه اتصال پیدا نمی‌کنند از درون خانه‌هایشان خود را با این شور و شعور حسینی همراه کنند.

چه بسیار خانواده‌هایی که این روزها هم عزادار عزیزانشان هستند هم دلشان در عزای حسین (ع) است اما برای قطع کردن زنجیره شیوع کرونا ترجیح داده‌اند که از درون خانه‌هایشان و از عمق جان، خود را به حال و هوای حسینی گره بزنند.

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

تلویزیون هم امکانی را فراهم کرده است تا با برپایی حسینیه ایران که به طور مستمر در این ایام روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود مداحان، سخنرانان، واعظان و ذاکران اهل بیت در این قاب شیشه‌ای دیده شوند و یک ملت را در این هیأت سراسری همراه کنند.

حسینیه ایران از روز اول محرم کار خود را شروع کرده است و تقریباً به شکل منظم و به صورت متوالی برنامه‌های مداحی و سخنرانی در شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.

همچنین رادیو نیز برای مخاطبانی که تنها می‌توانند این مداحی‌ها و سخنرانی‌ها از طریق صدا و در تاکسی‌ها و سازمان‌ها دنبال کنند برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. در رادیو پیام و رادیو آوا با شعار «هر خانه یک هیئت» نیز مجالس عزاداری برپا شده است و مخاطبان از این طریق هم می‌توانند هیئت‌های خانگی خود را راه انداخته و در ایام محرم با برنامه‌های رادیو و تلویزیون همراه شوند.

پیشنهاد هفته؛ پرده نشین

دهه اول محرم امسال تلویزیون هیچ سریالی برای مخاطبانش در نظر نگرفت و سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری که تنها سریال جدید تلویزیون برای این ایام است از ۶ شهریور روی آنتن می‌رود. این روزها اما مردم همچنان می‌توانند سریال‌های خاطره‌انگیز و ماندگار سال‌هایش پیش را مشاهده کنند. از سریال ماندگار «مختارنامه» داوود میرباقری که هر ساله مخاطبان و علاقمندان شیفته خود را دارد تا سریال‌هایی چون «شب دهم» ساخته حسن فتحی و «سفر سبز» از محمدحسین لطیفی که هنوز هم تماشایشان خالی از لطف نیست.

حواشی دنباله‌دار تغییر بازیگر نقش اول سریال‌ها/ مداحی که مجری شد

سریال «پرده نشین» هم از دیگر مجموعه‌هایی است که بازپخش آن برای این ایام در نظر گرفته شده است. این سریال به کارگردانی بهروز شعیبی در سال ۹۳ ساخته شده است و قصه چند طلبه و دغدغه‌ها و مسائل آنها را بیان می‌کند که سعی دارد نگاهی متمایز با فعالیت‌ها و حضور روحانیون در فیلم‌های سینمایی باشد.

فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق نورد، سعید نیک پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.

این سریال هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

کد خبر 5279761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha