۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۴

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:

کاهش شدید منابع مالی حوزه آموزش پزشکی در زمان بحران کرونا

کاهش شدید منابع مالی حوزه آموزش پزشکی در زمان بحران کرونا

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در زمان بحران کرونا منابع مالی حوزه آموزش پزشکی به شدت کاهش یافت و بودجه های حوزه آموزش تقریباً نزدیک به صفر شد و به مدیریت کرونا اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، طی مراسمی از زحمات معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تجلیل شد.

دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از دانشگاه های علوم پزشکی که در طول ۱۹ ماه مدیریت وی همکاری لازم را داشتند اظهار داشت: حرکت در یک مسیر روشن بر همدلی ها و مشارکت ها می افزاید.

وی افزود: در این ۱۹ ماه با بحران های متعددی مواجه بودیم که سهمگین ترین و طولانی ترین آن کرونا بود و بر جهان و ایران مستولی شد و الفبای گفتمانی ما را تغییر داد و مجبور بودیم خود را با آن تطبیق بدهیم که البته عمده فشار بر روی دانشگاه ها بود که هم از سوی وزارت بهداشت و درمان تحت فشار بودند و هم باید کیفیت آموزش را تضمین می‌کردند.

حق دوست یادآور شد: از طرفی، منابع مالی که در ستاد و در محیط، در اختیار حوزه آموزش قرار می‌گرفت به شدت کاهش یافت و بودجه های حوزه آموزش تقریباً نزدیک به صفر شد و این بودجه به مدیریت کرونا اختصاص یافت.

وی افزود: خوشحالم که منابع اختصاص یافته بر اساس معیارها بین دانشگاه‌ها توزیع شده و از طرفی بودجه دانشگاه‌ها که توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین می شد در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۰ درصد رشد کرد هرچند که با توجه به رشد تورم جامعه خیلی محسوس نبود. علی‌رغم اینکه رشد بودجه ستاد، بسیار اندک بود تلاش ها بر این بود که عمده افزایش ها به دانشگاه ها انتقال یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این مدت چالش‌های حوزه آموزش کم نبود و با کمک های مدیران دانشگاه ها توانستیم بر آن غلبه کنیم لذا حوزه آموزش همچون اقیانوسی بزرگ است که علاوه بر کوسه دارای مروارید و مرجان های زیبایی است و از همکارانی که در بیمارستانها و دانشگاه‌ها به عنوان عضو ساده هیئت علمی تا افراد که در نقش مدیریت فعالیت دارند مروارید ها و مرجان های اقیانوس بیکران آموزش هستند. خواهشمندم مشکلات کاری را به گوش مسئولین ذیربط برسانید زیرا سکوت شما اثرات منفی در پی خواهد داشت.

وی گفت: بسیار تلاش کردیم سامانه‌های موجود معاونت آموزشی یکپارچه و اصلاح شود تا ارتقا یابد که در این راستا به صورت قابل قبولی حرکت کردیم ولی اشکالات محیطی و ستادی سبب شد به دستاورد مورد نظر دست نیابیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بحث شفاف سازی قوانین و مقررات و سبک سازی و چابک سازی قوانین به جایگاه مدنظر خود دست نیافتیم افزود: با توجه به مراجعه ۴۸ درصد از مراجعین وزارت بهداشت به معاونت آموزشی، مقوله چابک‌سازی قوانین مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت تلاش کردیم هر ایده جدیدی دنبال شود که از جمله آنها می‌توان به مباحث مرجعیت، پاسخگویی اجتماعی و ماموریت گرایی اشاره کرد لذا برای نهادینه کردن هر آنچه احساس می کردیم لازم است تلاش شد سند آن به بودجه وصل شود.

حق دوست با اشاره به فرسودگی به عنوان عامل عدم شتاب تشکیلات گفت: تا وقتی که تشکیلات ما قوانین غیر منعطف دارد و تنها رشد کمی مدنظر باشد و کمیت بر کیفیت غلبه داشته باشد تحقق انتظارات فعالین، ممکن نیست لذا لازم است آیین نامه تشکیلات دانشگاهی که با کمک معاونت توسعه به روز رسانی شده است تصویب شود.

وی گفت: کارگروه آموزش بر پایه شبیه ساز ها شکل گرفته و آموزش‌های متنوع و مدرنی را شامل می شود و خوشبختانه زودتر از حد انتظار به ثمر رسید و بسیاری از دانشگاه‌ها خریدهای قابل‌ملاحظه‌ای با بودجه تخصیص یافته برای این حوزه انجام دادند. در بحث سایبر کلینیک اگر کارها طبق توافقات پیش برود می توانیم نقص های بالینی را در مقاطع مختلف مرتفع بسازیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از همه افرادی که در سنگر دفاع از آموزش همکاری کردند، گفت: امیدوارم رفاقت ها و ارتباط های عاطفی که باعث اتصال این جمع شده روز به روز افزایش یابد. روزهای آخر کار، روزهای سخت و دشواری است و مسئولیت داریم تا لحظه آخر، پای کار باشیم تا سکان آموزش رها نشود.

کد خبر 5281998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha