۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲

در نشست آتی سران گروه هفت؛

لندن در پی متقاعد کردن واشنگتن جهت تمدید خروج از افغانستان است

لندن در پی متقاعد کردن واشنگتن جهت تمدید خروج از افغانستان است

نخست وزیر انگلیس در تلاش است آمریکا را مجاب کند تا مدت زمان خروج نظامیان و اتباع آمریکایی و دیگر کشورها را از خاک افغانستان فراتر از زمان اعلام شده قبلی، تمدید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، انگلیس خواستار این مسئله شده است که آمریکا عملیات تخلیه اتباع آمریکایی و اتباع دیگر کشورها را از کابل فراتر از مدت اعلام شده ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، تمدید کند، با این ادعا که بدون آمریکایی ها دیگر کشورها چاره ای نخواهند داشت جز اینکه عملیات خود را برای کمک به افرادی که به جهت تسلط طالبان بر افغانستان فرار می کنند، متوقف کنند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در همین رابطه تصمیم دارد تا در نشست آتی سران گروه ۷ موسوم به «جی ۷» که قرار است فردا سه شنبه برگزار شود، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را (جهت تمدید مدت زمان خروج) تحت فشار بگذارد.

برخی مقامات ارتش انگلیس گفته اند که این کشور باید نظامیان خود را در فرودگاه کابل نگه دارد تا به عملیات تخلیه حتی در صورت خروج آمریکایی ها، ادامه دهند، اما «جیمز هیپی» وزیر نیروهای مسلح انگلیس امروز دوشنبه گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که بدون روشی که آمریکا در حال انجام آن است، هیچ حمل و نقل هوایی بین المللی (از فرودگاه کابل) وجود نخواهد داشت.

وی همچنین افزود: اینکه بتوان آمریکا را متقاعد کرد که بماند یا نماند، مسئله ای است که به نخست وزیر و نشست فردای گروه ۷ بستگی دارد. وی ادامه داد که توافق با طالبان جهت تمدید مدت زمان خروج نیز ضروری است.

پیشتر نیز بایدن در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده مهلت ۳۱ آگوست (۹ شهریور) را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمدید خواهد کرد یا خیر، گفته بود: امیدواریم که مجبور به تمدید آن نشویم اما باید ببینیم که چقدر از این فرایند طی شده و بعد در این باره گفتگو کنیم.

موارد فوق در حالی است که سخنگوی طالبان امروز اعلام کرد که تمدید زمان خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان خط قرمز این گروه محسوب می شود و این کار عواقبی در بر خواهد داشت.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان امروز در مصاحبه ای با «اسکای نیوز» در «دوحه» پایتخت قطر، گفت: این خط قرمز است. بایدن اعلام کرد که تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تمامی نیروهای نظامی را خارج خواهد کرد. بنابراین چنانچه آنها این زمان را تمدید کنند، به این معنی است که آنها در حال تمدید اشغالگری (خود) هستند در حالی که نیازی به این کار وجود ندارد.

وی افزود: چنانچه آمریکا یا انگلیس در پی زمان اضافه ای برای ادامه تخلیه هستند؛ پاسخ منفی است. در غیر این صورت عواقبی در کار خواهد بود. این کار باعث ایجاد بی اعتمادی بین ما می شود. اگر آنها قصد ادامه اشغال را داشته باشند، به این اقدامشان واکنش نشان داده خواهد شد.

درگیری‌ها میان طالبان و ارتش افغانستان همزمان با اعلام پایان فرآیند خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تا یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱- بیستمین سالگرد حملات تروریستی ادعایی به خاک آمریکا- در نهایت به پیشروی‌های نظامی و سریع طالبان طی هفته‌های اخیر و سقوط کابل به دست نیروهای طالبان در یکشنبه گذشته انجامید.

کد خبر 5287401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha