۶ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۰۵

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان:

فقدان جامع نگری و دید یکپارچه ریشه مشکلات محیط زیست است

فقدان جامع نگری و دید یکپارچه ریشه مشکلات محیط زیست است

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: مهم ترین مشکل محیط زیست فقدان جامع نگری و دید یکپارچه به این بخش است.

علی نجفی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: محیط زیست یک مفهوم یکپارچه و بهم پیوسته است و دارای اجزای متعدد و مختلف بوده که در یک سیستم کاملاً پیچیده کار می کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه مهم ترین ویژگی پیوند و ارتباط متقابل بین اجزای این سیستم است، افزود: آب و خاک و مرتع و جنگل و هوا و سایر اجزا در تعامل پیوسته با یکدیگر کار می کنند.

وی ادامه داد: انسان برای تامین نیازهای خود در این سیستم یکپارچه دخالت کرده و نظم آن را به هم می زند.

نجفی نژاد بیان کرد: در اداره این محیط هم با جداکردن بخش های مختلف در قالب سازمان ها و ادارات متعدد، مدیریت یک سیستم یکپارچه را بخش بخش می کنند و این بخشی نگری و جداسازی یک پیکره واحد موجب بروز مشکلات زیادی شده است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: بر این اساس مهم ترین مشکل محیط زیست فقدان جامع نگری و دید یکپارچه به این بخش است.

وی توضیح داد: بخشی نگری و عدم ارتباط موثر بین اجزای مدیریت سیستم یکپارچه محیط زیست مانع اصلی در رفع مشکلات محیط زیست است و این موضوع موجب ضعف و ناکارآمدی حکمرانی یکپارچه محیط زیست و در نتیجه مشکلات و چالش های متعدد در این بخش شده است.

نجفی نژاد عنوان کرد: موضوع دیگر عدم یکپارچگی در سیاست های مرتبط با بخش محیط زیست است؛ هر سازمان به دنبال تحقق اهداف خود بوده در حالی که فقدان همخوانی و سازگاری سیاست ها در بخش های مختلف اجرایی موفقیت در تحقق اهداف را به شدت کاهش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: تا تغییر رویکرد صورت نگیرد و نگاه بخشی حاکم باشد هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد و مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دلیل فرابخشی بودن و ضرورت نگاه جامع و درازمدت به محیط زیست تغییر دولت ها نباید منجر به تغییر رویکرد و جهت گیری ها شود.

نجفی نژاد بیان کرد: همچنین ضروری است تا همه قوانین و مقررات و سیاست ها و اقدامات اجرایی با هم همخوان و هم راستا باشد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: مشکلات محیط زیست به تدریج و طی سالیان دراز اتفاق افتاده و حل آنها هم نیاز به زمان و یک برنامه مدون درازمدت دارد که این برنامه باید با مشارکت همه ذینفعان تهیه و تدوین شده و در همه مراحل هم مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد.

کد خبر 5290585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha