۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳

از دیپلماسی تا تحریم؛

انگلیس: باید از همه اهرم ها در مواجهه با طالبان استفاده کنیم

انگلیس: باید از همه اهرم ها در مواجهه با طالبان استفاده کنیم

وزیر امور خارجه انگلیس با طرح این ادعا که جامعه بین الملل باید در مواجهه با طالبان، از همه اهرم های موجود استفاده کند، گفت این اهرم ها به تصمیمات طالبان بستگی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در مقاله ای در روزنامه «تلگراف»، مدعی شد: ما همچنان باید درکی زیرکانه و خالی از هر گونه توهم نسبت به طالبان داشته باشیم و رویکردمان نسبت به آنها نیز باید با میزان زیادی از واقع گرایی همراه باشد. جامعه بین الملل باید با همکاری با یکدیگر، از همه اهرم ها برای اعمال نفوذ بر رفتار طالبان استفاده کند که این شامل اتخاذ رویکردی دقیق برای کمک رسانی، دسترسی به سیستم مالی بین المللی و بازه کاملی از تحریم ها است. ما برای همکاری با شرکا در کمیته تحریم های سازمان ملل متحد که هند ریاست آن را به عهده دارد و همچنین از طریق ساز و، کار تحریم های حقوق بشری خودمان، آماده ایم.

وی افزود که اهرم های نفوذ به تصمیماتی بستگی دارد که طالبان در رابطه با ایجاد امکان خروج امن از افغانستان و تسهیل کار سازمان های بشردوستانه، اتخاذ می کند.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که باید طی روزها و هفته های آتی تا جایی که ممکن است برای جلوگیری از افراط گرایی، بر طالبان اعمال نفوذ کرد.

راب همچنین گفت که انگلیس مشغول همکاری با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و بازیگران منطقه ای شامل چین، هند، پاکستان، ترکیه و روسیه جهت آزمایش عملی بودن (ایجاد) گروه میانجی بین المللی درباره افغانستان، است.

دفتر «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز دیروز شنبه در بیانیه ای درباره گفتگوی جانسون و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، اعلام کرد: نخست وزیر و صدر اعظم تصمیم گرفتند همانطور که در نشست هفته گذشته سران گروه ۷ توافق شد، در خصوص ایجاد یک نقشه راه برای مواجهه با دولت جدید افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

بخش دیگری از این بیانیه، با تاکید بر اینکه هرگونه به رسمیت شناختن طالبان از سوی انگلیس مشروط خواهد بود، گفته است: طالبان باید اجازه عبور و مرور ایمن برای تمام کسانی که می‌خواهند از کشور خارج شوند را در نظر گرفته و حقوق بشر را نیز در کشور رعایت کند.

وزیر دفاع انگلیس نیز امروز ضمن اعلام خروج آخرین پرواز نظامی انگلیس که حامل نیروها و پرسنل نظامی این کشور از افغانستان بود، مدعی شد که باید به اشغالگری نیروهایشان افتخار کنند.

انگلیس از دو هفته پیش به این سو همزمان با تسلط طالبان بر کابل، بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهروند انگلیسی و پناهجوی افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است. با این حال انتظار می رود بین ۸۰۰ تا یک هزار و صد شهروند افغان که سابقه همکاری با دولت لندن را داشته اند، موفق به خروج از افغانستان نشوند.

این در حالی است که همه نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها باید تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاک افغانستان را ترک کنند.

یکی از مقامات طالبان امروز یکشنبه در گفتگو با رویترز گفت که هدف این گروه و نظامیان در حال خروج آمریکایی، واگذاری سریع فرودگاه کابل (به طالبان) است.

رویترز در ادامه به نقل از مقام مذکور که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما منتظر اشاره نهایی آمریکایی‌ها هستیم تا کنترل کامل فرودگاه کابل را به دست آوریم.

اظهارات فوق در حالی بیان شد که فرودگاه کابل در چند روز اخیر صحنه حملات تروریستی و کشته و مجروح شدن بسیاری بوده است.

عصر روز پنجشنبه، انفجاری انتحاری در فرودگاه کابل که شاخه خراسان گروهک تروریستی داعش مسئولیت آنرا به عهده گرفت، منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ تن از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی شد.

کد خبر 5291834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha