۹ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۲۸

یادداشت وارده

فرناندو مارتینز در بهشت/به دلیل حمایت فقرا از کلیسا اخراج شد

فرناندو مارتینز در بهشت/به دلیل حمایت فقرا از کلیسا اخراج شد

پنجمین پسر ردولفو کاردینال وزیر آموزش و پرورش و برادر وزیر فرهنگ نیکاراگوئه و ثروتمند بود که برای حمایت از فقرا و مردم، شخصاً با پاپ مخالفت کرد و از کلیسا اخراج شد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه*: در اوج قدرت‌نمایی و عملیات رسانه‌ای داعش که موجب ایجاد تصویری وحشتناک و رعب‌برانگیز از اسلام در جهان شده بود؛ به کنفرانس بین‌المللی صلح در آمریکای مرکزی دعوت شدم. روز کنفرانس پیرمردی سالخورده با چهره‌ای شکسته در قسمت سخنرانان با فاصله دونفر نسبت به من نشسته بود، اصلاً به ذهنم نمی‌آمد تمام چیزهایی که در مورد این نام خوانده بودم و بیشتر از آن، متعلق به این شخص باشد، مربوط به کنفرانس صلح از دیدگاه ادیان که به همت دانشگاه اوانخلیک نیکاراگوئه برگزار شد، بود. اینجا بود که با او آشنا شدم، پس از اتمام سخنرانی نگارنده نوبت وی بود تا به گفت‌وگو در مورد جایگاه صلح و نگاه مسیحیت نسبت به صلح بپردازد اما سخنرانی‌اش را متفاوت آغاز و مرا بهت‌زده کرد.

طنین دلنشین کلامش زمانی که در دفاع از اسلام و عدالت با صلابت سخن می‌گفت هنوز در خاطرم هست. وقتی با تمام احساس خود در مورد پیامبر اسلام صحبت می‌کرد و بهترین تجربه زندگی خود را آشنایی با قرآن می‌دانست، بعد از کلی تعریف و تمجید از پیامبر اسلام یک روایت ناب از آن حضرت خواند که ساعت‌ها من را به فکر فرو برد، او در قسمت پایانی سخنرانی‌اش گفت: من تعجب می‌کنم که چطور پیروان دینی که پیامبرش می‌فرماید: یک ساعت زندگی در عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است، می‌توانند تروریست باشند؟ پیامبر اسلام برای همه ما محترم است و ما او را تحسین می‌کنیم، رسانه‌ها سال‌هاست به ما دروغ می‌گویند.

پنجمین پسر ردولفو کاردینال، فردی ثروتمند بود که از خانواده‌ای ثروتمند و فرهیخته برخاست. وزیر آموزش و پرورش و برادر وزیر فرهنگ نیکاراگوئه بود که برای حمایت از فقرا و مردم، شخصاً با پاپ مخالفت کرد و از کلیسا اخراج شد، وی در نامه سرگشاده‌ای نوشت: «من نمی توانم خدایی را تصور کنم که از من بخواهد از تعهد خود به مردم صرف نظر کنم، از دیدگاه من و از تجربه شخصی‌ام، این امکان وجود دارد به طور همزمان (در) وفاداری به کلیسا به عنوان یسوعی و به عنوان یک کشیش، و همچنین خود را وقف خدمت به فقرا در نیکاراگوئه از درون انقلاب ساندینیستا کنم.» در سال ۱۹۸۰، کاردنال کمپین نهضت سوادآموزی نیکاراگوئه را راه‌اندازی و هدایت کرد، که با کمک ۶۰،۰۰۰ داوطلب جوان موفق به آموزش سواد اولیه به بیش از نیم میلیون نفر شد. مدیر سازمان آزادیبخش ملی ساندیست‌ها بود و رئیس جبهه Fe y Alegria...

در آخر جلسه رو به من کرد و گفت: من از این شیخ جوان می‌خواهم که کمپین معرفی اسلام واقعی را در جهان راه‌اندازی کنید و من هم با تمام وجود و قوا در خدمت شما هستم، بعد ادامه داد برای شروع، تمامی مراکز Fe y Alegria (دارای مجموعه کالج در سراسر نیکاراگوئه) در تمام کشور در اختیار شماست...

اما چه کنیم که جمهوری اسلامی در کل قاره آمریکا حتی یک رایزن فرهنگی هم ندارد، اما چه کنیم که برخی از سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای محل ماموریت خود، سربسته بگویم که فقط مشغول زندگی هستند! فرصتی عظیم برای نشر معارف ناب اسلام و انقلاب اسلامی از بین رفت و ما به دلیل کاهلی از آن استفاده نکردیم. امید آن داریم در دولت جدید، وزرای محترم امور خارجه و فرهنگ اهتمامی ویژه نسبت به عملیات فرهنگی و تبلیغی نظام اسلامی در عرصه بین‌الملل و به خصوص منطقه آمریکای لاتین داشته باشند، منطقه‌ای راهبردی و استراتژیک برای ایران که هشت سال آن را رها و تقدیم رژیم صهیونیستی کردیم تا مواضع و منافع جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را تضعیف و خود را، بیش از پیش تثبیت کند.

فرناندو مارتینز دو سال اندی بعد از این دیدار مرحوم شد… او عاشق پیامبر اسلام بود، قرآن را با دقت خوانده بود و برای عدالت و آزادی از هیچ تلاشی دست برنداشت، من که بعید می‌دانم مکانی غیر از بهشت او را منزل باشد.

می‌توانید گزارش نیویورک تایمز درباره او را که بعد از وفاتش منتشر شد از اینجا بخوانید.

*متن به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبدالله زاده است. او از جمله فعالان فرهنگی و مبلغانی است که حوزه کاری خود را در آمریکای لاتین تعریف کرده است.

کد خبر 5293072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha