۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۳۶

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر:

شناورسازی مغروقه‌های اروند به قرارگاه خاتم سپرده شد

شناورسازی مغروقه‌های اروند به قرارگاه خاتم سپرده شد

خرمشهر- مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر از واگذاری مسئولیت شناورسازی ۶ فروند مغروقه از اروندرود توسط قرارگاه خاتم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نورالله اسعدی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در قالب قراردادی ۱۱۹ میلیارد تومان برای شناورسازی مغروقه‌های در آبراهه اروند در نظر گرفته شده که قرارگاه خاتم قرار است که به‌عنوان پیمانکار خارج‌سازی ۶ فروند مغروقه را که شامل پنج مغروقه در اروند و یک مغروقه در دهانه خور موسی است، انجام دهد.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه پاک‌سازی بستر رودخانه‌ها از مغروقه‌ها اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر اقداماتی را خوبی در زمینه خارج‌سازی مغروقه‌ها انجام داده از جمله تاکنون ۱۸۰ مغروقه را از اروند و کارون خارج کرده است و عملیات همچنان ادامه دارد.

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: این اقدام در کاهش ریسک موجود در کانال دسترسی به خرمشهر تأثیر بسزایی دارد و ریسک‌های تحمیل شده به بنادر را کاهش می‌دهد و می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی بار را در اروند از ۵ تن به ۱۰ تن برساند.

اسعدی در ادامه از تعریف ۱۵ پروژه توسعه توسط بندر خرمشهر در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر ۱۵ ردیف پروژه را با اعتباری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تعریف کرده که شناورسازی مغروقه‌ها یکی از این پروژه‌هاست.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها عملیات احداث ساختمان مرجع دریایی با اعتباری ۹۰ میلیارد تومان است که معاونت دریایی در آن مستقر می‌شود؛ این ساختمان برجی به ارتفاع ۳۵ متر خواهد بود که به شهر اشراف دارد و از فاصله دور قابل مشاهده است و سمبل بندر و دریا خواهد شد.

اسعدی گفت: اجرای شبکه اطفای حریق با اعتباری بیش از ۵۶ میلیارد تومان، آغاز ساماندهی سردرهای ورود و خروج بندر خرمشهر از ابتدا، آغاز بهسازی و تعریض پل‌های دربندی، دورقی و محور در این بندر و همچنین بهسازی محیط‌های پیرامونی بندر از دیگر پروژه‌های تعریف شده در این زمینه است.

وی با بیان اینکه در میان پروژه‌های تعریف شده سه پروژه مسئولیت اجتماعی قرار دارد به برشماری این پروژه‌ها پرداخت و بیان کرد: در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی احداث هشت اسکله با ۲۴ میلیارد تومان اعتبار تعریف شد که پایان پروژه به علت مشکلات فنی یک سال به تأخیر افتاد و اکنون یک اسکله با دو پست به پایان رسیده و ۶ پست دیگر نیز تا یک ماه آینده در بستر رودخانه کارون به بهره‌برداری می رسند.

بنا به گفته مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر، مسئولیت‌های ساختمان رفاهی چند منظوره با ۲۴ میلیارد تومان اعتبار و دارای سالن ورزشی از دیگر پروژه‌هاست که کار احداث آن آغاز شد؛ همچنین آسفالت خیابانی از در سنتاب بندر خرمشهر به سمت پل جدید است که اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی برایش در نظر گرفته اما تاکنون این اعتبار ابلاغ نشده است.

وی از ابلاغ اعتباری ۶۵۰ میلیون تومانی برای کمک به کادر درمان برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا خبر و نوید اجرای هر ساله دست کم یک پروژه مسئولیت اجتماعی توسط این اداره کل در خرمشهر را داد.

اسعدی در خصوص موضوع پرداخت نشدن عوارض از سوی بندر خرمشهر به شهرداری گفت: بندر خرمشهر در حوزه منطقه آزاد قرار گرفته و بنا به قانون از پرداخت وجه در مقابل دریافت خدمات عمومی و پسماند معاف است؛ همچنین خدمات مشخص شده در موارد قانونی به این اداره کل ارائه نمی‌شود و معیار تعیین رقم ۴۵ میلیارد تومانی هم مشخص نیست و با این وجود رأی کمیسیون ماده ۷۷ محکومیت اداره بندر خرمشهر بود.

وی از تعامل با شهرداری برای رفع اختلاف‌ها خبر داد و بیان کرد: طبق توافق‌های انجام شده و در راستای کمک به شهرداری مبلغی نه در حد میزان تعیین شده به این نهاد پرداخت خواهد شد و موضوع خاتمه خواهد یافت.

به گزارش مهر، سرانجام بخشی به لایروبی اروندرود و رونق تجارت انتظارات مطرح شده مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر از وزیر راه و شهرسازی جدید در جمع خبرنگاران بود.

کد خبر 5299336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha