۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹

در گفتگویی تلویزیونی؛

سندرز: حمله پهپادی اشتباهی در افغانستان تراژدی انسانی است

سندرز: حمله پهپادی اشتباهی در افغانستان تراژدی انسانی است

«برنی سندرز» سناتور دموکرات کنگره ضمن تراژدی خواندن حمله پهپادی اشتباه در افغانستان که منجر به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک شد، اقدام مذکور را موجب بی آبرویی ایالات متحده خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «برنی سندرز» سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا حمله اخیر پهپادهای این کشور در کابل که منجر به کشته شدن یکی از کارمندان امداد و ۹ نفر از اعضای خانواده وی شد را «تراژدی انسانی» خواند.

وی در گفتگویی تلویزیونی با شبکه «سی بی اس» آمریکا در این رابطه گفت: امیدوارم آنها درک کنند که چه اتفاقی افتاده است و اطمینان حاصل کنند که دیگر هرگز تکرار نشود. این تنها یک تراژدی انسانی نیست، بلکه باعث بی اعتباری ما در برابر تمام دنیا می شود. این غیر قابل قبول است.

پیشتر فرماندهی مرکزی آمریکا تائید کرده بود که حمله اخیر پهپادهای این کشور در کابل در جریان خروج از افغانستان در واقع منجر به کشته شدن یکی از کارمندان امداد و ۹ نفر از اعضای خانواده وی شده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه ای اعتراف کرده بود: ما حالا می‌دانیم که هیچ ارتباطی بین کشته شدگان و داعش خراسان وجود ندارد و فعالیت‌های فردی بنام احمدی در آن روز به طور کامل بی‌خطر بوده و هیچ ارتباطی به خطری که نیروهای ما را تهدید می‌کرد، نداشته است. آقای احمدی یک قربانی مانند دیگر قربانیانی است که به شکلی غم انگیز کشته شدند.

منابع مرتبط با اعلام این گزارش، همچنین اعلام کرده اند که «کنث مک‌کنزی»، فرمانده مرکزی نیروهای تروریست آمریکا (سنتکام) در منطقه نیز اذعان داشته که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از اعضای «داعش خراسان» کشته نشده اند و بجای آن در این حمله حداقل ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک کشته شده است.

با این حال با وجود اطلاع و اذعان به این اشتباه مهلک از سوی وزارت دفاع آمریکا اما گفته شده که قرار نیست هیچ اقدام تنبیهی در ارتباط با این اشتباه صورت گیرد، چون ارتش آمریکا بر اساس اطلاعات امنیتی حمله را دنبال کرده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا پس از حمله روز ۲۹ اوت (هفتم شهریور) تاکید می‌کردند این حمله به درستی انجام شد. واشنگتن در آن زمان ادعا می‌کرد که خودروی یک بمب گذار انتحاری را که به دنبال حمله به فرودگاه کابل بود هدف گرفته است.

«ایلهان عمر»، نماینده مسلمان کنگره آمریکا از ایالت «مینه سوتا» به موضوع اعتراف ارتش آمریکا درباره اشتباه بودن حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به کابل در ماه اوت و کشتار ۱۰ غیرنظامی و عذرخواهی در این زمینه واکنش نشان داد و گفت: باید غرامت بپردازیم و تحقیقات بین المللی در این زمینه انجام شود.

وی در توییتی در همین زمینه نوشت: عذرخواهی کافی نیست. طی دو دهه هزاران نفر در پوشش حملات پهپادی کشته شده‌اند. ما باید هرکسی را که در این زمینه دخیل بوده است، پاسخگو کنیم و درباره این حادثه و کل برنامه پهپادی تحقیقات کامل انجام دهیم.

«تد کروز» سناتور ایالت تگزاس نیز در توئیتی در این رابطه نوشت: فاجعه بایدن در افغانستان در حال بدتر شدن است. این مساله دو سوال بدیهی را ایجاد می کند. آیا طالبان به دولت بایدن اطلاعات غلط دادند که منجر به کشته شدن ۱۰ فرد بی گناه از جمله هفت کودک شد؟ و اگر چنین است، چرا بایدن به طالبان اعتماد کرده است؟

کد خبر 5308934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha