۷ مهر ۱۴۰۰، ۹:۵۱

«آسوده گرایی» به چاپ دوم رسید؛

فرسودگی شغلی افتخار نیست/چگونه بی‌دردسر به بهترین نتیجه برسیم؟

فرسودگی شغلی افتخار نیست/چگونه بی‌دردسر به بهترین نتیجه برسیم؟

چاپ دوم «آسوده گرایی» نوشته گِرگ مک کیون و ترجمه علی ابوالحسنی توسط نشر مون منتشر شد. در این کتاب درباره ساده سازی کارها بحث شده است. به باور نویسنده این کتاب فرسودگی شغلی افتخار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر مون چاپ دوم کتاب «آسوده‌گرایی: چگونه بی‌دردسر به بهترین نتیجه ممکن برسیم» نوشته گِرگ مک کیون و ترجمه علی ابوالحسنی را با شمارگان هزار نسخه، ۲۴۷ صفحه و بهای ۵۹ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب نیز تابستان امسال (۱۴۰۰) با همین مشخصات ساختاری در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

آسوده گرایی دیدگاهی متفاوت به شیوه انجام کارهاست. هدف عقب نشینی از ایدئال‌ها و انجام کار کمتر نیست، انجام دادن تمام کارهای ضروری به بی دردسرترین شکل ممکن است. با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه آسود ترین مسیر ممکن را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید. کتاب این نکته را به مخاطبان می‌آموزد که وقتی که دیگر نمی‌توانند بیشتر تلاش کنند باید راه دیگری را پیدا کنند.

به باور نویسنده کتاب فرسودگی شغلی مدال افتخار نیست، چرا که وقت و توان انسان‌ها محدودیت دارد و هرچه انسان‌ها خالی‌تر بشوند، بازده تلاش‌شان کمتر می‌شود.

کتاب سه بخش و ۱۵ فصل دارد. بخش نخست با عنوان «وضعیت بی‌دردسر» شامل پنج فصل است: «وارونه کنید»، «لذت ببرید»، «خودتان را خلاص کنید»، «استراحت کنید» و «دقت کنید».

نویسنده در بخش نخست کتاب اشاره کرده که وقتی مغز انسان‌ها تا حداکثر ظرفیت خود پر باشد، هرکاری سخت‌تر به نظر خواهد رسید. خستگی سرعت انسان‌ها را کاهش می‌دهد. عوامل بی‌شماری نیز در زندگی روزمره وجود دارند که حواس انسان‌ها را پرت می‌کنند و تشخیص واضح مسائل مهم را دشوار می‌کنند. پس اولین گام برای بی دردسر کردن چیزها، پاک کردن قلب و ذهن از به هم‌ریختگی‌هاست.

بخش دوم با عنوان «عمل بی‌دردسر» شامل پنج فصل به ترتیب با این سرفصل‌هاست: «تعریف کنید»، «شروع کنید»، «ساده کنید»، «پیشرفت کنید» و «ضرب آهنگ عمل را تنظیم کنید».

نویسنده در این بخش اشاره کرده که انسان‌ها وقتی به وضعیت بی‌دردسر برسند انجام عمل بی‌دردسر آسان‌تر می‌شود، اما ممکن است با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شوند که آغاز یا پیش‌بری پروژه‌ای ضروری را دشوار می‌کند. به باور نویسنده کمال گرایی شروع پروژه‌های ضروری را دشوار می‌کند و شک به خود پایان دادن آنها را. تلاش بیش از حد زیاد و سریع نیز حفظ روند روبه جلو را دشوار می‌کند. بنابراین باید به ساده سازی فرآیندهای انجام کار فکر کرد.

در نهایت بخش سوم کتاب با عنوان «نتایج بی دردسر» نیز شامل این فصل‌هاست: «بیاموزید»، «بالا بروید»، «روند کارها را خودکار کنید»، «اعتماد کنید» و «پیشگیری کنید». کتاب یک جمع‌بندی هم دارد که عنوان آن «خلاصه‌ای بی دردسر» است.

نویسنده در این فصل اثبات کرده که وقتی عملی را بی دردسر انجام می‌دهیم رسیدن به نتایج مطلوب را آسان می‌کنیم. به باور او دو نوع نتیجه وجود دارد: خطی و ماندگار. وقتی تلاش انسان‌ها فقط یکبار به بار بنشیند حاصل نتیجه خطی است و با نتایج ماندگار است که با صرف یکبار تلاش، می‌توان بارها سود برداشت کرد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«چیزی که یاد گرفتم این بود: ما همه می‌خواهیم کارهایی را انجام دهیم که مهم هستند. همه می‌خواهیم تناسب اندام داشته باشیم، برای خرید خانه یا بازنشستگی پول ذخیره کنیم، در مسیر شغلی خود به شکوفایی برسیم و با همکاران با افرادی که باهم زندگی می‌کنیم روابط نزدیک‌تری داشته باشیم. انگیزه کافی نیست، چون جزو منابع محدود است. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در مسائل مهم، به راه و روشی کاملاً جدید برای کار و زندگی خود نیاز داریم.»

کد خبر 5315648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha