۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲

در تفلیس

فرهنگ لغات فارسی به گرجی منتشر می‌شود

فرهنگ لغات فارسی به گرجی منتشر می‌شود

فرهنگ لغات فارسی به گرجی ماحاصل تلاش ۱۰ ساله‌ خانم مایا ساخوکیا، استاد زبان فارسی، نویسنده و ایرانشناس گرجی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در تفلیس منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمدعلی مهری اردستانی، رایزن فرهنگی جدید جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی پیشین با خانم مایا ساخوکیا، استاد زبان فارسی، نویسنده و ایرانشناس گرجی دیدار کردند. خانم ساخوکیا که از نویسندگان و محققین برجسته زبان فارسی است، در حال حاضر فرهنگ لغات فارسی به گرجی را در دست تهیه دارد.

در این دیدار مقرر شد؛ پس از پایان کار و تقریباً تا پایان دی‌ماه سال جاری نسخه‌ای از فرهنگ نامه به نمایندگی فرهنگی کشورمان ارائه شود تا قبل از چاپ، توسط یک ویراستار متخصص و علمی گرجی بازبینی مجدد شود.

این فرهنگ نامه در دو جلد در قالب ۱۰۰۰ صفحه به زبان گرجی در دست تهیه است که ماحاصل تلاش ۱۰ ساله این نویسنده و زبانشناس پُرتلاش است و می‌تواند مرجعی معتبر برای دانشجویان، اساتید و ایرانشناسان گرجی باشد.

گفتنی است؛ پرفسور ساخوکیا دارای بیش از ۲۰۰ مقاله علمی، ترجمه و تألیف کتاب است که مهمترین آنها در حوزه زبان فارسی به شرح ذیل است:

۱. ساختار زبان فارسی باستان

۲. فعل‌های مرکب فارسی

۳. مسائل تاریخ زبان فارسی

۴. گونه شناسی سازه‌های زبان‌های فارسی قدیم، ارمنی قدیم و گرجی قدیمی

۵. کتیبه‌های باستانی هخامنشیان (ترجمه گرجی)

۶. دستور زبان فارسی معاصر برای گرجی زبانان: صرف و نحو از نظر رده شناسی

کد خبر 5318251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha