۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۹

با رهاسازی آب از سد مهاباد؛

بهشت پرندگان ایران جان دوباره گرفت

بهشت پرندگان ایران جان دوباره گرفت

ارومیه – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با رهاسازی دو میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد مهاباد تالاب بین المللی کانی برازان بهشت پرندگان ایران جان دوباره گرفت.

یاسر رهبردین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیات رهاسازی آب به سمت تالاب کانی برازان اظهار کرد: طی سال جاری سه میلیون مترمکعب تأمین آب تالاب کانی برازان و طی هفته جاری با در نظر گرفتن اولویت آب شرب، تبخیر آب پشت سد و منابع مصارف بخش صنعت به سمت تالاب رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: رهاسازی حق آبه تالاب کانی برازان از پنجشنبه هفته گذشته با دبی دو مترمکعب بر ثانیه آغاز و طی هفته جاری و تا رسیدن به دو میلیون مترمکعب ادامه خواهد داشت.

رهبر دین با بیان اینکه قبل از این نیز سه مرحله رهاسازی برای آبگیری تالاب کانی برازان انجام شده که به دلیل برداشت غیرمجاز کشاورزان آب رهاسازی شده که تالاب نرسیده است، گفت: این مرحله محافظت و بازرسی از مسیر آب تا رسیدن به ورودی تالاب توسط محیط بانان به صورت جدی انجام شده و تمام آب اختصاصی به تالاب سرازیر شده است.

وی در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: امسال به نسبت دراز مدت، با کاهش ۱۷ درصدی بارش نزولات آسمانی و در طی سال جاری آبی با کاهش ۵۰ درصدی منابع ذخیره آبی مانند برف مواجه هستیم.

آب پشت سدهای آذربایجان غربی ۱۵ درصد کاهش دارد

رهبردین خاطرنشان کرد: در استان ۱۴ سد داریم که هفت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۶ سد در حوضه ارس و یک سد در حوضه زاب قرار می‌گیرند، آب پشت سدهای استان در حال حاضر نزدیک به ۶۶۹ میلیون مترمکعب بوده که به نسبت سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری در استان گفت: برنامه ریزی های مناسبی برای جذب گردشگر و سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفته و به دنبال آن هستیم بعد از اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم محوطه سدهای استان به ویژه سد مهاباد و سد شهرچای ارومیه را با قرارداد ۲۰ ساله در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار دهیم تا با ایجاد ملزومات بازی‌های آبی، جت اسکی، رستوران و… و. کمکی به صنعت گردشگری استان انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان عربی همچنین از توقف رهاسازی آب از سد بوکان خبر داد و گفت: با هدف تأمین آب آشامیدنی شهروندان، رهاسازی آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه متوقف شد.

توقف رهاسازی آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه

رهبردین گفت: به دنبال کاهش شدید حجم آب ذخیره شده در سد شهید کاظمی بوکان و با هدف تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، رهاسازی آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تاکید کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات رفع محرومیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اصلاح و بازسازی سرریز سد شهید کاظمی بوکان و فنس کشی محوطه آن اختصاص یافته است.

تالاب بین‌المللی " کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

کد خبر 5320400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha