۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی قزوین:

طاعون نشخوارکنندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست

طاعون نشخوارکنندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست

قزوین-سرپرست اداره مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: طاعون نشخوارکنندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و تنها دام‌های سبک و نشخوارکنندگان را درگیر می کند.

غلامرضا توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بیماری طاعون اظهار کرد: ویروس طاعون مختص نشخوارکنندگان و دام‌های سبک اهلی و وحشی است و تا این لحظه در استان قزوین در حیات وحش و یا حیوانات اهلی مشاهده نشده‌است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اذعان کرد: علائم طاعون در دلم‌های سبک به صورت بیماری‌های تنفسی و گوارشی است به گونه‌ای که ترشحات از دهان، بینی و چشم جاندار انجام می‌شود که در صورت پیشرفت بیماری این ترشحات چرکی است و در نهایت سبب زخم دهان و ترشحات چرکی از دهان می‌شود.

وی افزود: شروع بیماری معمولاً با علائمی نظیر تب همراه است و در صورت درگیر شدن گوارش جاندار با این بیماری دام دچار اسهال شدید و کاهش وزن می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: انتقال این بیماری از طریق تماس دام بیمار با دام سبک است که ممکن است این بیماری با حضور دام آلوده در حیات وحش و یا برعکس منتقل شود.

وی ادامه داد: بیماری طاعون بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و این بیماری بیشتر دام‌های سبک و نشخوارکنندگان را درگیر می‌کند.

توکلی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمام دام‌های سبک در استان واکسینه شدند و تاکنون هیچ گزارشی از ابتلاء به بیماری در استان دریافت نشده‌است.

وی در پایان بیان کرد: از دام‌داران و مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده علائم بیماری با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا تیم دام‌پزشکی برای ارائه خدمات و نمونه برداری حاضر شوند.

کد خبر 5324824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha