۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۸

دیروز برگزار شد؛

رونمایی از دوکتاب درباره فرمانده گمنام منهدم‌کننده گروهک‌ها

رونمایی از دوکتاب درباره فرمانده گمنام منهدم‌کننده گروهک‌ها

کتاب «وقت محدود» و نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه» با محوریت شخصیت شهید نذیر (سیدکاظم‌کاظمی) در باغ‌موزه دفاع مقدس رونمایی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن پیشکسوتان سپاس، مراسم رونمایی کتاب «وقت محدود» و نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه» دیروز پنجشنبه ۲۲ مهر با حضور مسئولین، پیشکسوتان و ایثارگران عرصه اطلاعات و امنیت، خانواده شهید سیدکاظم‌کاظمی، نویسندگان آثار، عوامل و بازیگران نمایشنامه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

کتاب «وقت محدود» و نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه»‌ براساس زندگی شهید سیدکاظم کاظمی معروف به «سید نذیر» از فرماندهان واحد اطلاعات سپاه تدوین و اجرا شده است.

در مراسم رونمایی از دو کتاب یادشده، سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی معاون هماهنگی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید سیدکاظم کاظمی در عملیات‌های مختلف امنیتی گفت: نقدی شهید کاظمی یک قهرمان ملی است که در جامعه ما بسیار مظلوم و غریب است. شخصیت برجسته و انقلابی که در وصیت نامه خود خطاب به همسرش وفاداری و حمایت از نهضت امام و انقلاب تاکید کرده‌است.

وی افزود: شهیدکاظمی کسی است که عملیات‌های امنیتی و اطلاعاتی بسیار مهمی را در همان سال‌های اول انقلاب فرماندهی کرده است. عملیات‌هایی که به معجزه بیشتر شبیه بود؛ جوان ۲۳ ساله‌ای در راس تشکیلات، فرماندهی عملیات ‌های را بر عهده می‌گیرد، که افرادی با سابقه بیش از این سن در کشورهای دیگر حتی خواب پیروزی آن را هم نمی‌دیدند. ایشان در ظرف یک سال و نیم تمام گروهک‌های تروریستی که برای براندازی انقلاب اسلامی سازماندهی شده بودند را منهدم کرد. البته ناگفته نماند تمام افرادی که در مقابل ایشان بودند افرادی کارکشته و کارآزموده بودند که با سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی بزرگی کار می‌کردند.

معاون هماهنگی‌های سپاه پاسداران در پایان سخنانش گفت: از معجزات دیگر این است که افرادی که تفکر و ایدئولوژی کمونیست و مارکسیسم در ذهن و جانشان ریشه کرده بود؛ تحت تاثیر این انقلاب قرار گرفتند؛ چرا که وقتی رفتار هدایت‌گرانه حاکم می شود نه تنها عناصر خرد بلکه خیلی از رهبران حزب توده، در افشای اطلاعات و بعضا توبه ایدوئولوژی کردند.

در ادامه، جواد کامور بخشایش به نمایندگی از انجام پیشکسوتان سپاس گفت: نظام سلطه در دوران امروزی از خاطره به عنوان یک ابزار درحال استفاده است، به نظر می‌رسد دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، جنگ خاطره است. به‌گونه‌ای که نظام سلطه تا کنون با سه ابزاراساسی دین، هنر و ورزش به خاطره‌های می آید و از خاطره‌ها برای خودش هویت‌سازی می‌کند. خاطراتی که صحت و سقم‌شان هنوز در ابهام است اما رزیم صهیونیستی سعی می‌کند با این ترامای فرهنگی برای خود هویت ایجاد کند . هولوکاست نمونه بارز این هویت‌سازی است.

وی افزود: ما در مقابل این جریان نظام سلطه موظف هستیم. موظفیم تا روایت و خاطره دفاع مقدس و عرصه امنیت و ایثار و شهادت را باید به عنوان امر فرهنگی تلقی بکنیم و از این خاطرات برای تثبیت تاریخ انقلاب اسلامی و هویت دینی و حماسه مقاومت استفاد کنیم.

دیگر سخنران این‌مراسم، محمدحسن روزی‌طلب نویسنده کتاب «وقت محدود» بود که ضمن تقدیر از انجمن پیشکسوتان سپاس از فراز و نشیب‌های شروع کار تا انتها، چنین سخن گفت: هنگامی نسخه اول کتاب وقت محدود به اتمام رسید و تحویل دادم یکی از بزرگواران گفتند که این‌کتاب خوبی است اما باید یک مهر محرمانه به آن بزنید و در پستو نگهداری کنیم؛ جا دارد از سعه صدر انجمن پیشکسوتان سپاس تشکر کنم که این کتاب را به چاب رساند بدون آنکه یک کلمه آن را جابه جا یا حذف نمایند. امید است این امر نقطه شروعی برای شهدای دیگر اطلاعاتی و امنیتی باشد.

وی افزود: ما یک قدرت سخت اطلاعاتی داریم و یک قدرت نرم اطلاعاتی؛ بنده معتقدم در آینده ما باید قدرت سخت جمهوری اسلامی را به قدرت نرم کنیم. هم اکنون سرویس اطلاعاتی موساد و CIA هزاران کتاب درباره موضوعات امنیتی و عملیاتی دارند که با آن قدرت نمایی می‌کنند، هرچند تا اغراق و مبالغه نگاشته می‌شود. همان‌طور که واقفیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز عملیات‌هایی را انجام می‌دهند که صدها بار قدرتمندتر از سرویس‌های اطلاعاتی دیگر است. اما به‌دلیل عدم آشکار شدن اصل طبقه‌بندی این‌قدرت دیده نشده است لذا ما باید در این عرصه ورود جدی کنیم تا جای جلاد با شهید برای آیندگان جابه‌جا نشود.

میرطاهر مظلومی کارگردان نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه» هم در این‌برنامه، ضمن تقدیر از مجموعه پیشکسوتان سپاس گفت: شهدای امنیت نجیب و شریف و پاک در عین حال گمنام هستند. آنها همچون فانوس دریایی هستند، زمانی که راه را گم می کنیم می توانیم با نگاه به زندگی این شهدا چون سید کاظم کاظمی راه را بیابیم. تمام اتفاق هایی که در حوزه امنیت داخلی اتفاق می افتد، یک آز و طبع هست و دیگری عدم آگاهی است ؛ لذا ما در حوزه آگاهی بخشی ما یک سری پرونده های و رخدادهای امنیتی را کار کردیم و پیشنهاد می شود تا مجموعه سپاس آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی خطاب به سردار نقدی گفت: بنده در لشکر سیدالشهدا (ع) خدمت می کردم که با سرداری شریف آشنا شدم که شما بهتر از من ایشان را می‌شناسید سردار حاج ‌علی فضلی! که البته عاشقانه هم دوستش دارم. ایشان بارها از رشادت‌ها و نجابت کار بلدی شما تعریف کردند. به خاطر همین همیشه دوست داشتم یک نکوداشتی برای شما و دیگر پارتیزان‌های جنگ برقرار شود. وقتی وارد خانه دوستانی می‌شوم که عکس چه‌گوآرا را بر دیوار گذاشته با آن شمائلی که غرب آن را به تصویر کشیده!؟ با خودم فکر می‌کنم مگر ما خیلی بلندقامت‌تر چه‌گوآرا نداشتیم؟! ما همت و زین‌الدین داشتیم، کاظمی و خرازی داشتیم !چرا این‌گونه شده است؟ پس ما کم کار کرده‌ایم. بنابراین به ادبیات این نمایش ورود کردم و دیدم باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود. شهید کاظمی با یک کتاب تمام نمی‌شود زیرا حق مطلب ادا نمی شود.

این‌بازیگر تئاتر و رادیو در ادامه گفت: برای این‌نمایش بنده از هنرمندان خوبی دعوت کردم و به دلیل آنکه کار باید رئالیته می‌شد از هنرمندان سینما استفاده شد. لذا تمام تلاشم را کردم و تمام دوستان هنرمندم عاشقانه آن را پذیرفتند و تلاش شد تا تم امنیتی و اطلاعاتی نمایشنامه حفظ شود و آگاهی بخشی را در کنار وجه سرگرمی به مخاطب داشته باشد.

سردار رحمانی هم در این‌مراسم گفت: وقتی گزارش عملکرد مبارزه با چپ خدمت حضرت امام ره عرضه شد؛ امام از تمامی افرادیکه در این عملیات حضور داشتند تشکر کردند . این عملیات با فرماندهی شهید کاظمی صورت گرفته بود. در آن تقدیر نامه حضرت امام ره نوشته بودند که "من از سربازان گمنام امام زمان عج که این عملیات بزرگ را انجام دادندتشکر می کنم "و از آن زمان این واژه به نیروهای امنیت اطلاق می شود.

سردار خاکسار هم از همرزمان و هم‌دانشگاهی های شهید سید کاظم کاظمی در این‌برنامه گفت: با توجه به اختلاف نظری که بین اعضای انجمن اسلامی در دانشگاه با در تنظیم اساس‌نامه اسلام گرایان صورت گرفته بود شهید کاظمی نقش به‌سزایی در روشنگری دانشجویان ورودی سال جدید داشت تا آنها جذب سازمان مجاهدین خلق نشوند.

در ادامه خواهر شهید کاظمی هم با بیان خاطره‌ای از این‌شهید گفت: ایشان همیشه به مادرم می‌گفتند که دوست دارم مانند مادر وهب باشید و اگر من در راه اسلام نرفتم شیرت را به من حلال نکن ! این نشان دهنده آن است که ایشان همیشه مسیر انسان سازی را دنبال می کردند.

در پایان محسن سوهانی مدیر هنرهای نمایشی رادیو نمایش هم گفت: به عنوان یک کارشناس رسانه باید بگویم، در بحث نظری ما یک مثلثی با سه ضلع رسانه، اطلاعات و امنیت داریم. در نگرش سنتی همیشه دو ضلع این نگرش را به دلیل مسائل طبقه‌بندی ومحرمانه مغایر هم می دانستند. در صورتی که امروزه ما این سه ضلع در کنار هم قرار دارند، حتی بستر رسانه یک رکن اطلاعات بشمار می رود و در حوزه امنیت اثرگذار است. باید در نظر بگیریم ما در جنگ هیبریدی و ترکیبی هستیم که شوون مختلفی دارد اعم از اقتصادی و ... هست یکی رکن اصلی آن جنگ رسانه ای و روایت است. بخصوص در بحث تاریخ! چنانچه اگر ما در این مبحث ورود پیدا نکنیم زمین را به دشمن واگذار کردیم.

وی افزود: به‌طور اخص می‌توانم به مساله بوسنی اشاره کنم؛ چنان‌چه سردار نقدی هم در آن جا حضور داشتند و رشادت‌هایی را از جهت نگاه اسلامی داشتند. تجربه‌ای که بنده در دوران مدیریت صدا و سیما بالکان داشتم بسیار ناراحت کننده بود؛ از این منظر که با تمامی آن رشادتها در ساریووا ، با نسل جوان هم صحبت شدم آنها نه تنها منکر بودند بلکه یک نگاه ضدایرانی داشتند. و این مساله که فرمودند جای جلاد و قربانی عوض می شود آنها آمریکا را منجی خودشان می دانندو آن رشادتها فقط در اذهان نسل قدیم نقش بسته است. لذا لازم است که ما در این عرصه ورود کنیم.

تقدیر از هنرمندان رادیویی و نویسنده کتاب از دیگر اقدامات این مراسم بود .خاطر نشان می شود لوح یادبود رونمایی به امضا مسئولان کشوری و لشکری ، هنرمندان و خانواده معظم شهید رسید.

نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه» با کارگردانی میرطاهر مظلومی، از فردا شنبه ۲۴ مهر تا پایان هفته آینده، هر روز ساعت ۲بامداد و سپس ۱۶ از رادیو نمایش با موج ۵۰/۱۰۷ مگاهرتز FM پخش می‌شود.

بازیگران این‌سریال رادیویی، مجتبی طباطبایی ، مجید واشقانی، سیروس همتی، محمد رضا رهبری، احمدهاشمی، علی استادی، عباس توفیقی، قربان نجفی، ناهید مسلمی، محمد رضاعلی، نگین خواجه نصیر، مجید سهرابی، محمد پورحسن، امیر فرحان‌نیا، محمدمجدزاده، رویا فلاحی و مسعود زنوزی راد هستند.

این نمایشنامه به قلم شهلا دباغی نوشته و با تهیه‌کنندگی فرشاد آذرنیا ضبط شده است.

کد خبر 5327922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha