۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ترانزیت ریلی ایران و فنلاند راه‌اندازی شد

ترانزیت ریلی ایران و فنلاند راه‌اندازی شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند از مسیر ایران را عبور داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت با اشاره به اینکه در ساخت‌وساز از روش‌های سنتی استفاده می‌کنیم که سبب شده عمر متوسط ساختمان‌ها به ۱۵ تا ۲۰ سال برسد، گفت: در هیچ جای دنیا چنین روش‌هایی متداول نبوده و منطقی نیست که به این روش‌ها ادامه دهیم، بنابراین باید از روش‌های نوین ساخت‌وساز استفاده کنیم تا کیفیت ساختمان‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست و در هیچ کجای دنیا این مقدار نیست. علاوه بر این، سرعت تعمیرات مسکن به لحاظ بازسازی به قدری بالاست که در کمتر کشوری شاهد آن هستیم و نگرانی جدی در حوزه مسکن داریم. به همه دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی دستور داده‌اند که روش‌های نوین را جایگزین کنند. اگر این توانمندی را در داخل نداشتیم، تا این حد اصرار نمی‌کردم که از فناوری‌های نوین ساخت‌وساز استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل‌ونقل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی داریم که می‌تواند ثروت‌ساز شود. در نشستی که دو روز قبل با مقامات پاکستانی داشتیم، توافق کردیم که کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیماً به چین بروند و کامیون‌های آنها از ایران به اروپا تردد کنند؛ این موضوع را تست کرده‌ایم و جواب داده است.

قاسمی گفت: قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند را از مسیر ایران عبور داده‌ایم که ۲۱ روز طول کشید. اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه زمان می‌برد.

قاسمی با اشاره به تعیین سقف ۳۰ درصدی ظرفیت حمل بار ریلی در قانون برنامه ششم توسعه گفت: متأسفانه به این رقم نرسیدیم و در حال حاضر سهم ریل از حمل بار کمتر از ۱۰ درصد است.

وی دیگر ایرادات صنعت ریلی را برشمرد و گفت: پایین بودن سرعت قطارها که سبب شده حمل بار بیشتر از معمول طول بکشد، متصل نبودن کریدورهای ریلی به چشمه‌های بار در کشور، فرسوده بودن ناوگان ریلی و پایین بودن بهره وری شبکه ریلی علیرغم وجود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور از معایب حمل و نقل ریلی ماست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حجم بسیار زیاد راه در کشور که تبدیل به ثروت شده است، تصریح کرد: به غیر از ضعف‌هایی که در قیر داریم کیفیت ساخت جاده هم ایرادات جدی دارد.

وی افزود: زیرسازی‌ها و بسترسازی‌های صنعت راهسازی مشکل دارد. جاده‌های ما بعد از چند سال دچار اعوجاج می‌شوند. همه اینها نشان می‌دهد در حوزه ساخت چه مسکن و چه جاده ضعف جدی داریم.

قاسمی تأکید کرد: با وجود داشتن ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری و بازسازی آنها باید هزینه کنیم که نشان دهنده ضعیف بودن صنعت راهسازی است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در وزارت راه و شهرسازی از همه شرکت‌های دانش بنیان که روش‌های نوین ساخت و ساز را چه در حوزه حمل و نقل و چه در بخش مسکن ارائه کنند، حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دیگر با روش‌های قبلی که اتلاف منابع است، نمی‌توانیم به روند ساخت و ساز ادامه دهیم. مطمئنم دانش فناوری‌های نوین در کشور ما وجود دارد. من روش‌های سنتی ساخت در حوزه حمل و نقل و مسکن را قبول ندارم. باید حتماً اصلاح شود.

وی افزود: ما هنوز از گرید های سه و فناوری‌های نوین ساخت مسکن استفاده نمی‌کنیم در حالی که در دنیا گرید های ۷ و ۸ در حال استفاده هستند. با این شیوه ساخت فعلی نمی‌توانیم چهار میلیون مسکن بسازیم.

قاسمی ادامه داد: شش یا هفت سال قبل، ۴ هزار واحد مسکن مهر در یک منطقه ساخته شده است. وقتی از آنها بازدید کردم متوجه شدم همه آنها نیاز به بازسازی دارند.

وزیر راه با اشاره به تردد ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور اظهار داشت: بخش زیادی از ناوگان جاده‌ای ما فرسوده است که هم جاده‌ها را تخریب و هم زمان حمل بار را اتلاف می‌کند. یک کامیون از تهران که به بندرعباس می‌رود و بر می‌گردد ۱۰ روز طول می‌کشد. گازوئیل یارانه ای لیتری ۳۰۰ تومان مصرف می‌کند. اینها اتلاف منابع کشور است.

وی گفت: بودجه عمرانی ما در سال معادل نصف هزینه نگهداری جاده‌های موجود است. در حالی که باید با استفاده از این بودجه، آزادراه، بزرگراه و راه‌های روستایی جدید هم بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با همکاری مجلس در بودجه ۱۴۰۱ کاری کردیم که برای پروژه‌های عمرانی نیاز به بودجه عمرانی نباشد. در برنامه آتی ما توسعه آزادراهی و حمل و نقل کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. امسال هم مجوز محدودی گرفتیم تا آزادراه سازی را با ۶ هزار میلیارد تومان با استفاده از این روش آغاز کنیم.

قاسمی به افزایش قیمت قیر در چند ماه پیش اشاره و تصریح کرد: این افزایش قیمت در شرایط فصل سرما رخ داده که امکان اجرای پروژه‌های عمرانی را سخت‌تر کرده است. با مجلس جلساتی برگزار کردیم که قانون قیر رایگان دائمی شود.

وی افزود: وقتی وزیر نفت بودم قرار شد قانون یارانه نقدی اجرا شود. با پالایشگاه‌ها جلسه گرفتیم، نتیجه این شد که دولت به پالایشگاه‌ها نفت خام بدهد تا آنها فرآورده تحویل بدهند. صد درصد هزینه‌های فرآیند تولید را هم برعهده گرفتیم. این گونه شد که پالایشگاه‌ها برای سرمایه گذاری در تولید فرآورده‌های نفتی ترغیب شدند و این حوزه برای آنها سودده شد. باید در حوزه آزادراه‌ها همین کار را بکنیم. نباید دولت زمان BOT قراردادها را کم کند بلکه باید افزایش دهد تا برای سرمایه گذار جذاب شود.

کد خبر 5347480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha