۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

« نیما یوشیج » جریان تازه ای در شعر معاصر به راه انداخته است

« نیما یوشیج » جریان تازه ای در شعر معاصر به راه انداخته است

ساری- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با گرامیداشت سالروز تولید نیما یوشیج گفت: وی جریان تازه ای در شعر معاصر به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس زارع در پیامی به مناسبت سالروز تولد پدر شعر معاصر آورده است: نیما یوشیج کهن سرزمین ایران در همه ی ادوار شاهد حضور شخصیت‌های ممتازی است که در فرایند فرهنگ و هنر جامعه تأثیر گذار بوده است.

وی اظهار داشت: نیما یوشیج شاعر و نظریه پرداز شعر معاصر پارسی برآمده از کوهستان‌های سربه آسمان ساییده یوش فراموش نشدنی‌ترین شخصیت ادبی ماست که بر جریان شعر با نگاهی بومی و گسترش امکانات زبان و گویش بومی مازندرانی و جهانی کردن نام‌ها و نشانه‌های منطقه‌ای، جریان تازه ای در رودخانه شعر معاصر به راه انداخت.

وی ادامه داد: نیما این تحولات ادبی را (نو گرایی) نامید و علی رغم مخالفت‌های صورت گرفته در آن عصر, با حضور در زادگاه خود و سخت کوشی و جدیت تمام ضمن ایجاد نظریه جدید در حوزه ادبیات مدرن، توانست بر کیفیت و غنای ادبیات سنتی مازندران تأثیر شگرفی بگذارد.

زارع در این پیام تاکید کرد: او هرگز از گویش بومی خود غافل نماند و در لایه‌های شعر نیما، اشیا – جانداران و طبیعت خاص مازندران قابل دریافت و بازشناسی است و تحول زیبایی شناختی شعر نوین ایران را باید مدیون فرهنگ و هنر مازندران و شاعر بلند آوازه‌اش نیما یوشیج دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: با اینکه ۲۱ آبان تاکنون در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شعر نو یا روز نیما یوشیج به ثبت نرسیده، اما برای اهالی فرهنگ و هنر ایران و فارسی زبانان جهان به عنوان نیما و شعر نو شناخته می‌شود.

هفته بزرگداشت مازندران با نام و یاد این مرد بزرگ تبری به پایان رسید.

کد خبر 5349767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha