۹ آذر ۱۴۰۰، ۷:۵۰

مدیرکل شیلات اردبیل خبر داد؛

احداث نخستین شهرک شیلات در شهرستان پارس آباد

احداث نخستین شهرک شیلات در شهرستان پارس آباد

اردبیل- مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: اولین شهرک شیلات استان اردبیل با هدف توسعه تولید آبزیان در پارس آباد راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیف الله تیزرو شامگاه دوشنبه در بازدید از طرح‌های توسعه آبزی پروری در پارس آباد اظهار کرد: در شهرستان پارس آباد ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان گرم آبی وجود دارد که عملیات برداشت در چند روز اخیر شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این شهرستان تلاش بر این است تا با افزایش ظرفیت تولید ماهیان گرم آبی بتوانیم امکان تأمین نیاز کشور و حتی صادراتی را فراهم کنیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل ادامه داد: در این شهرستان ۲۷ مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی وجود دارد که ظرفیت تولید و استحصال آنها یک هزار و ۵۰۰ تن است.

تیزرو بیان کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران شهرک شیلات را در این شهرستان راه اندازی کنیم تا امکان تولید آبزیان از گونه کپور، آمور و کله گنده در این شهرستان فراهم آید.

وی گفت: تنوع تولید محصولات آبزی در این شهرستان به حدی است که امکان صادرات محصولات آبزی پروری نیز از طریق گمرک بیله سوار و مناطق مرزی وجود دارد که قطعاً در این زمینه طرح‌های توسعه‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر کل شیلات استان اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل ۵۰۰ واحد پرورش ماهی اعم از استخر و منابع آب گرم آبی و سردآبی وجود دارد که امکان تولید و استحصال آبزیان را تا حد زیادی بالا برده است.

تیزرو اضافه کرد: با وجود گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای و وجود آب‌های غنی در شمال استان به راحتی می‌توان تولید آبزیان متنوع را انجام داده و در کنار آن به تقویت تولید و سرمایه گذاری ها در این بخش کمک کنیم.

وی گفت: علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان ماهیان خاویاری سعی داریم تا تولید آبزیان زینتی نیز در این شهرستان به عنوان مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد تا شرایط بهتری را در این فرآیند شاهد باشیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن انواع آبزیان در استان اردبیل تولید می‌شود که نیمی از این تولیدات از گونه آبزیان گرم آبی است که در استخرها و مراکز پرورش ماهیان شمال استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

سرانه مصرف ماهی در اردبیل کمتر از ۱۱.۵ کیلوگرم است

سیف‌الله تیزرو ضرورت توسعه و ترویج طبخ درست ماهی را در بین خانوارها یادآور شد و تصریح کرد: در قالب جشنواره طبخ آبزیان و غذاهای دریایی که در شهرستان نیر برگزار شد، تلاش کردیم تا انواع غذاهایی که از ماهی تهیه و به صورت خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد در سطح گسترده تبلیغ کرده و از برترین‌های این جشنواره نیز تجلیل کنیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: یکی از دلایل کاهش مصرف آبزیان بالا بودن قیمت ماهیان تولیدی در این استان است که با توجه به شرایط پرورش ماهیان، قیمت تمام شده آن افزایش یافته و این خود می‌تواند دلیلی بر کم رغبتی مردم در خرید آبزیان باشد.

تیزرو ضرورت توسعه پرورش آبزیان را در مناطق مختلف به ویژه منطقه پرآب نیر یادآور شد و افزود: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای قرار است از ظرفیت منابع آب جاری در این شهرستان برای توسعه استخرها و ایستگاه‌های پرورش آبزیان استفاده شده تا تنوع تولید را در این شهرستان شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بین شهرستان‌های استان، نیر در تولید ماهیان گرمابی و سردابی از جایگاه ممتازی برخوردار است که قطعاً با رفع کمبودها و ضعف زیرساخت‌ها در این شهرستان سعی خواهیم کرد تا نیر را به قطب تولید آبزیان به ویژه قزل‌آلای مشهور در این منطقه تبدیل کنیم.

تیزرو اضافه کرد: گام‌های جدی در سطح استان برای پرورش انواع ماهیان به ویژه ماهیان خاویاری برداشته شده و تلاش بر این است تا وضعیت مطلوبی را در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای به ویژه پرورش آبزیان شاهد و ناظر باشیم.

وی همچنین به فعال بودن چندین طرح پرورش ماهیان سردابی و مرکز تکثیر بچه ماهیان سردابی در مناطق مختلف اشاره کرد و ادامه داد: تولیدکنندگان در این بخش باید از وسایل و تجهیزات جدید در مزارع استفاده کرده و نسبت به مکانیزه کردن آن اقدام کنند.

مدیرکل شیلات استان اردبیل ارتقا بهره‌وری از آب و ایجاد ظرفیت‌های بیشتر برای تولید و اشتغالزایی را یادآور شد و گفت: تلاش ما بر این است تا توان تولید آبزیان در استان اردبیل تا ۲ سال آینده ۵۰ تا ۷۰ درصد ارتقا یابد.

کد خبر 5363049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha