۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۳۲

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

مراکز محله‌محور تحکیم خانواده در مساجد اراک آماده راه‌اندازی است

مراکز محله‌محور تحکیم خانواده در مساجد اراک آماده راه‌اندازی است

اراک- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: مراکز محله‌محور تحکیم خانواده در مساجد اراک آماده راه‌اندازی است و امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر این اقدام انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی عباسی ظهر یکشنبه در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک گفت: ابتدا ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را تسلیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم که در ایام سالگرد شهادت این سردار سرافراز امت اسلام هستیم. از شورای محترم اسلامی شهر اراک تشکر می‌کنم که از ما دعوت کردند تا در قالب نشست‌های گفتمانی و ارائه گزارش خدمتشان باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت در کارهای اجرایی و فرهنگی هم‌گرایی، همدلی و هم‌افزایی است که و امیدواریم این رویه استمرار داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: فعالیت‌های مجموعه تبلیغات اسلامی در یک‌سال و پنج ماه گذشته بر سه محور اصلی ترمیم سرمایه انسانی، بازسازی ساختارهای فرهنگی، و اصلاح روندهای فرهنگی تمرکز داشته است.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: در بخش سرمایه انسانی؛ هیئت‌های مذهبی، مبلغین و فعالین قرآنی مخاطبان سازمان هستند، اولویت اول ما ترمیم سرمایه‌های درون سازمانی و برون سازمانی بود لذا مبتنی بر این مسئله اردوهای توانمندسازی را آغاز کردیم و با رعایت محدودیت‌های کرونایی، همکاران من چیزی حدود یک هزار نفر اردو را در این یک‌سال برگزار کردند.

وی تاکید کرد: در زمینه استفاده از سرمایه‌های بومی استان نیز در ۸ شهرستان نیروهای بومی جایگزین نیروهای غیر بومی شدند که نشان از ظرفیت بالای استان دارد.

شورای اسلامی شهر اراک به ارتقای سرمایه‌های انسانی فرهنگی شهر کمک کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در بحث دانشگاه ذیل پنج محور با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در بخش سرمایه‌های انسانی ورود کردیم و دوره‌های خوبی ویژه مبلغان، اساتید، فعالان فرهنگی دانشجویی و رؤسا و معاونین برگزار شد. در همین راستا از شورای اسلامی شهر تقاضا داریم در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمک کنند تا سرمایه‌های انسانی فرهنگی شهر اراک را ارتقا بدهیم.

حجت الاسلام عباسی گفت: دومین اولویت ما بازسازی ساختارهای فرهنگی قرار داشت که در این شاخص سه ساختار مورد توجه است: مساجد، هیئات‌های مذهبی و دارالقرآن‌ها.

ساختار فرهنگی مسجد بهترین کانون تمدنی و تحولی برای ارتقای فرهنگ است

وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه مدیریت مسجد تاکید کرد: ساختار فرهنگی مسجد بهترین کانون تمدنی و تحولی ما برای ارتقای فرهنگ شهر و استان است و امیدواریم مسجد به عنوان کانون تحولی محله‌محور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در اراک شکل بگیرد. الآن مساجد برای دوره احیا بسیار آماده است. آمادگی داریم و امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر بتوانیم مراکز محله محور تحکیم خانواده در مساجد را راه اندازی کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در بخش هیئات هم دوستان زحمات زیادی کشیدند. بخش استفاده از سخنران از ۴۸ درصد به ۷۲ درصد رسیده است. در دهه محرم امسال میزبان ۹ تن از اساتید برجسته حوزه علمیه قم بودیم.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: در بخش دارالقرآن‌ها بسیار نیازمند کمک شهرداری و شورای شهر هستیم که توجه ویژه ای به جامعه قرآنی بشود. برای مثال از شورای شهر می‌خواهم در راستای تکریم و تقدیر از نخبگان قرآنی اقدام کند.

اتاق وضعیت فرهنگی استان مرکزی راه اندازی شده است

وی با اشاره به سومین اولویت تبلیغات اسلامی استان عنوان کرد: اصلاح روندهای فرهنگی اولویت دیگر مجموعه ما بود که در این راستا حرکت کردیم و یکی از اقدامات شاخص در این مورد راه اندازی اتاق وضعیت فرهنگی استان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به تدوین نظام مسائل استان بیان کرد: ما در حوزه‌های اجتماعی سه نظام داریم: نظام آرمانی، نظام نیازها و نظام مسائل. جامعه‌ای موفق است که آرمان‌های خودش را داشته باشد. نظام نیازها در حوزه اعتقادی، اخلاقی و مناسکی است و نظام مسائل که همین آسیب‌ها و امیال است که مشاهده می‌کنید. نکته اصلی در این نظامات این است که تمرکز اصلی دستگاه‌های فرهنگی باید بر کدامیک از این سه دسته باشد؟

وی ادامه داد: در دسته‌بندی عوامل آسیب‌های اجتماعی استان چهار منشأ را دریافتیم: عواملی با منشأ سیستمی یا سبک زندگی یا قومی، طایفه‌ای و گروهی و یا فردی و شخصی. در مجموع مهمترین چالش‌های ما در شهر اراک مقوله‌هایی با این چهار منشأ است.

حجت الاسلام عباسی تاکید کرد: استان مرکزی در مجموع با توجه به ادله‌ای که دارم دین‌مدار است و ما نباید دچار ضعف خودباوری شویم اما مهمترین چالش‌های ما سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، نوپدیده‌های اجتماعی و مسئله هویت است.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما برای عبور از چالشهای موجود ترسیم نقشه راه فرهنگی استان، هم‌گرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی و هویت بخشی منطقه‌ای با توجه به ظرفیت مفاخر و علمای استان است و مردمی‌سازی فعالیت‌ها، کادرسازی، جریان سازی و شبکه‌سازی در رأس برنامه‌های ما قرار دارد.

کد خبر 5390505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha