۱۳ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۵۱

در برنامه تلویزیونی مطرح شد؛

شناسایی ۳ هزارو ۷۷۹ واحد مسکونی خالی از طریق سامانه املاک و اسکان

شناسایی ۳ هزارو ۷۷۹ واحد مسکونی خالی از طریق سامانه املاک و اسکان

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در گذشته ارقام مالیاتی بر خانه‌های خالی بازدارنده نبود، گفت: سامانه املاک و اسکان و ثبت نام در آن جدی گرفته نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: مردم از این گلایه دارند که چرا خانه‌های خالی ارائه نمی‌شوند تا روند افزایشی قیمت‌ها در بخش مسکن کنترل شود.

وی افزود: در گذشته ارقام مالیاتی برای خانه‌های خالی بازدارنده نبود و به همین دلیل مجلس یازدهم دنبال راهی بود تا خانه‌های خالی شناسایی و مالیات بازدارنده برای آنها ارائه شود.

طغیانی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی برای تنظیم‌گری است و حاکمیت دنبال درآمد از خانه‌های خالی نیست.

مهدی طغیانی گفت: سامانه املاک و اسکان و ثبت نام در آن جدی گرفته نشد. اگر همه مردم در این سامانه ثبت نام نکنند پیدا کردن خانه‌های خالی مشکل است؛ چون اساس قانون خوداظهاری است.

مشخصات مالک و ملک برای دریافت مالیات باید مشخص باشد

علی رستم‌پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی گفت: سه هزار و ۷۰۰ واحد خالی به ما اعلام شده است و مقرر شده وزارت راه و شهرسازی آمار خود را راستی آزمایی کند.

وی افزود: تعدد قوانین درباره مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مشکلاتی است که مانع اجرای این قوانین شده است.

رستم‌پور گفت: قوانین گذشته مالیاتی بر خانه‌های خالی بازدارنده نبود و همین دلیلی شد تا قانون جدید مصوب شود.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی افزود: مشخصات مالک و ملک برای دریافت مالیات باید مشخص باشد و هر گاه این دو قسمت مشخص شود ما برگه‌های مالیاتی را صادر خواهیم کرد.

به خانه‌های خالی رسیدیم / اساس خوداظهاری است

اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن هم درباره اجرایی نشدن قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: بر اساس قانونی که دولت مصوب کرده زمان خوداظهاری پایان آذر ماه اعلام شده است. در قوانین گذشته اساس خود ظهاری مالکین نبوده است، اما بر اساس قانون جدید مبنا خود اظهاری است. بر اساس قانون قبلی پیامک‌های به مالکین خانه‌های خالی فرستاده شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن افزود: سازمان امور مالیاتی به دلایلی از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان احصاء کرده نمی‌تواند استفاده و خانه‌های خالی واقعی را شناسایی کند.

وی گفت: داده‌های یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی را به سازمان مالیاتی فرستادیم مشکلی که به وجود آمده این است که داده‌های ارسالی بر اساس خوداظهاری مالکین نیست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن بیان داشت: داده‌های متقن خانه‌های خالی از هفته‌های آینده برگه‌های مالیاتی را دریافت می‌کنند.

*خبرنگار فرزانه صفایی شاد

کد خبر 5391650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      50 1
      هدف خالی نشان دادن خانه های پر مردم است برای درآمد زایی دولت به هر قیمتی.
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      45 0
      من دو تا همسر دائمی دارم که هر کدام در مسکن جدا و مستقل زندگی می کنند و با این قانون یکی از خانه ها خالی محسوب میشود
      • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
        30 0
        بعد ميگن جمعيت كم شده بچه بياوريد حتي اجازه نداري براي همسران قانوني خانه تهيه كني
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      70 1
      با این قانون های غیر منطقی باعث فرار سرمایه و سرمایه گذار به ترکیه و دیگر کشورها شده اید.
    • FI ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      52 0
      كاش سماجتی که مسئولین در انواع و اقسام روشهای ستاندن از مردم به بهانه های مختلف و بنام حمایت از نیازمندان دارند کمی هم به فکر کاهش تورم،جلوگیری از فرار سرمایه،ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات واقعی بودند ...توانایی اقتصاد دانان واقعی ایجاد درآمد پایدار عادلانه برای مردم و اخذ مالیات منصفانه از آن درآمد ..
    • صادق IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      46 0
      چرا وزارت راه دستورالعمل اجرایی را طبق قانون اعلام نمیکند،چرا پدرم نمیتواند طبقه دوم خانه خودمان رابه من باسن بالای ۱۸ولی مجرد بدهد ولی فرد دیگر میتواند مستاجر شودحتی اگه مجرد باشه(پاسخ کارشناس سامانه وزارت راه)بانکها وحقوقی ها را تهدید نمیکنندوگیر دادن به مردم عادی ،چرا دارایی مسیولین محرمانه است؟
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      37 0
      گفته میشود که در کشور بیست و شش میلیون منزل مسکونی وجود دارد در حالیکه سامانه اسکان توانسته فقط 3779 خانه خالی را در سراسر کشور کشف کند یعنی اینکه 0.0144درصد خانه ها خالی است. نتیجه اینکه هزینه تراشی مجلس برای دولت و ملت بابت ایجاد سامان اسکان. مجلس یازدهم درک صحیحی از قانون نویسی ندارد.
      • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
        41 0
        بخدا که درست گفتی نمایندگان مجلس یازدهم هیچ درک درستی از وضع زندگی مردم ندارند فقط دنبال هزینه تراشی برای تصویب قوانین خلاف شرع و نقض حقوق مالکانه هستند.ایران را با کانادا اشتباه گرفتند
    • جمشید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 48
      تا زمانیکه.. احتکار مسکن...حل نشود....کنترل قیمت آن غیر ممکن خواهد بود... احتکار جرم ..است ..و باید محتکران آن ... مجازاتی شوند که .. بازدارنده باشد
      • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
        42 0
        مردم عادی با داشتن یه خونه اضافی محتکر نیستند و نباید بخاطر ۱۰۰ خانه ای ها یا بیشتر از آن،مردم عادی گرفتار سامانه های مزخرف املاک و اسکان و مجبور به خوداظهاری شوند.مسئولین اول اموال محرمانه خود را اعلام کنند بعد مردم را تهدید به جریمه و خوداظهاری کنند.
      • ناشناس IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
        37 0
        سال اول این قانون را به بانکها وحقوقی اعمال کنید البته اگه تونستید !!؟؟بعدبروید سراغ مردم عادی، مگر مردم بیکارند با هر اسباب کشی بروند سامانه واطلاعات اپدیت کنند مگر اطلاعات در اداده ثبت نیست،وقتی از ۲۶ میلیون خانوار زیر یک میلیون خوداظهاری کرده یعنی چه،چرا دارایی همین اقا نماینده مجلس محرمانه است؟
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      45 1
      تهدید به خود اظهاری توسط کسانی که اموال خودشان محرمانه است!...اخذ مالیات از تورم و نا کارآمدی توسط ناکارآمدان!!...اگر از تعداد وعده های تو خالی مسئولین هم جهت تنظيم گری سخنان سنجیده مالیات اخذ شود بدلیل تعداد بالای این وعده ها درآمد خوبی نصیب دولت خواهد شد.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      48 0
      دخالت دولت و مجلس در هر بازاری موجب التهاب ،برهم خوردن تعادل و نابودی آن بازار خواهد شد و تنها زیان دیدگان عامه مردم و بخصوص قشر آسیب پذیر خواهد بود ...مانند بورس و بازار خودرو ....سود کوتاه مدت دولت و زیان بلند مدت مردم...
    • RO ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 52
      چطور دستگاه ماینرو از تو خونه مردم میکشید بیرون بعد تمیتونید تشخیص بدین خونه های خالی رو
      • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
        58 0
        یعنی از خونه شما ماینر کشف کردند که سنگ این قانون رو به سینه میزنی.تو که وضعت خوبه در این مسائل دخالت نکن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      9 0
      اجاره خونه قیمتش رو رساندید به خریدش کدوم جوان میتونه مستجر نشین باشه وقتی تو سایتای بی‌در پیکر هرکسی میاد قیمت نجومی میزاره اجازه درج قیمت تو آگهی با هر قیمتی بهش میدید بی ایالتی از این بالاتر
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      32 0
      بر خلاف ادعای مسئولین اخذ هرگونه مالیات و افزایش آن از هر شخص،نهاد،بانک....موجب افزایش تورم میشود و به زیان عامه مردم است .مالیات دهندگان بدلیل توانمندی بسادگی این مبالغ را به مصرف کننده منتقل میکنند ...برندگان افزایش مالیات دولت و ثروتمندان هستند اما به نام مستضعفين تمام ميشود.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      48 0
      فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم:افزایش ۶۲ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۱ یکی از خطرناک ترین تصمیمات دولت رئیسی در حوزه اقتصادی و معیشتی، آن هم در شرایط بحرانی کنونی کشور است.مالیات باید از درآمدها گرفته شود نه اموال و دارایی مردم.مالیات متعلق به دوران رونق اقتصادی است.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      43 0
      من که ثبت نام نکردم.این قانون توهین به هر ایرانی هست در حالیکه تورم و گرانی دغدغه مردم می باشد.
      • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
        28 0
        قانون مالیات بر خانه های خالی قانونی شکست خورده
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      36 0
      برای اخذ مالیات پروسه طولانی طی میشود و هزاران ساعت کار،اضافه كار،جلسه،ماموريت و...صورت ميگيرد از ایده مالیاتی گرفته تا کمسيون اقتصادی مجلس...شورای نگهبان...نهایت تصویب قانون مالیاتی و سپس دولت...و اخذ مالیات توسط اداره دلسوز و مهربان مالیات...مبلغ اخذ شده خرج میشود برای یک قانون مالیاتی جدیدتر....
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      37 0
      .مالیات باید از درآمدها گرفته شود نه اموال و دارایی مردم.مالیات متعلق به دوران رونق اقتصادی است
      • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
        32 0
        مردم عادی با این همه تورم تا صد سال دیگه هم درآمدی ندارند هر چی درمیارن خرج طبقه اول هرم مازلو میشه.نمایندگان مجلس مردم را به نون شب محتاج کردنددر عوض فرزندان مسئولان در آمریکا و کشورهای اروپایی زندگی راحتی را سپری میکنند.بیخود نیست همه دوست دارن مسئول بشن.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      42 0
      مالیات خانه خالی وضع کردند تا جمعیت تهران و شهرهای بزرگ را بیشتر کنند و مصرف آب هم بیشتر میشود و عواقبش فرونشست زمین هست.تهران و اصفهان و ...در خطر فرونشست زمین هستند و نمایندگان بیسواد ما به فکر زیاد کردن جمعیت این شهرها
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      27 0
      سالهاست كه رهبری در هر فرصتی توصیه به رعایت عدالت و مردمداری می نمایند اما متاسفانه گروهی از مسئولین،عمدا یا سهوا موجبات نارضایتی مردم را با قوانین کارشناسی نشده و ناعادلانه فراهم میکنند باید مراقب بود که خطاها بنام نظام و انقلابيون واقعي و دلسوزان راستين نوشته نشود.
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      30 0
      تا وقتی اموال مسئولان امنیتی و محرمانه هست تهدید به خوداظهاری مردم توهین آشکار به هر ایرانی است.نمایندگان مجلس یازدهم به خودتون بیایید و با تصویب قوانین بی سرو ته خودتون رو بیش از این نزد مردم خوارو خفیف نکنید.چرا عنابستانی استعفا نداد؟؟؟؟؟؟بابت سیلی که به صورت سرباز وظیفه شناس زد.
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      9 0
      جناب ذالنور عضو كمسيون امنيت و سياست خارجى مجلس أخيرا هزينه هر ساعت مجلس را بيش از صد ميليون تومان إعلام كرده اند. . هزينه اى از بیت المال برای تصویب قوانین کم اثر،ناكارامد،کپی ناقص از قوانین سایر کشورها که با کشور ما بسیار متفاوت است و قوانینی بر پایه آزمون و خطا....در چاپخانه قوانین نا کارآمد.
    • مرتضی خان IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      7 0
      این یک طرح زور و قانون پر از ابهاماتی است که مردم عادی آسیب میبینند.اجاره خونه ها بیشتر می شود و من بعنوان یک شهروند ایرانی این قانون را ظالمانه می بینم و اصلا در آن عدالت نیست در واقع تر و خشک را می سوزاند.امیدوارم سر عقل بیاند و این قانون ظالمانه را اجرا نکنند.
      • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
        3 0
        اگه عقلی داشته باشند.