۱۷ دی ۱۴۰۰، ۴:۳۰

کاخ سفید:

نمی توانیم حمله به آمریکایی ها در عراق را به گروهی منتسب کنیم

نمی توانیم حمله به آمریکایی ها در عراق را به گروهی منتسب کنیم

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره حملات اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق گفت که نمی‌تواند این حملات را به گروه خاصی یا کسی منتسب کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه رسمی کاخ سفید، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات پاسخ داد.

سخنگوی کاخ سفید درباره تحولات قزاقستان و بروز اعتراضات گسترده در این کشور گفت: امروز، وزیر امور خارجه «آنتونی بلینکن»، تماس سازنده‌ای با وزیر امور خارجه قزاقستان داشت و در این گفتگو حمایت کامل واشنگتن از نهادهای قانون اساسی قزاقستان را اعلام کرد و این موضوع را مورد توجه قرار داد که حقوق بشر، آزادی رسانه‌ها، از جمله از طریق بازگرداندن خدمات اینترنتی و از راه حلی مسالمت آمیز و با احترام به حقوق برابر، مسائلی هستند که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند.

ساکی درباره اعزام نیروهای نظامی حافظ صلح پیمان امنیت جمعی نیز گفت: گزارش‌های متعددی در مورد نیروهای حافظ صلح وجود دارد و ما از نزدیک این گزارش‌ها را زیر نظر داریم. ما درباره ماهیت درخواست اعزام این نیروها و اینکه آیا واقعاً این درخواست وجود دارد سؤالاتی داریم و نمی‌دانیم که آیا این یک دعوت قانونی بوده است یا خیر؟

سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود: جهان ناظر هرگونه نقض حقوق بشر و اقداماتی است که ممکن است زمینه ساز تصرف نهادهای مدنی قزاقستان باشد و ما از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی و مجری قانون می‌خواهیم که به تعهدات بین المللی حقوق بشر پایبند باشند و از یک راه حل مسالمت آمیز حمایت کنند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تأثیر تحولات قزاقستان بر دیدار برنامه ریزی شده میان پوتین و بایدن را رد کرد و گفت: هیچ تغییری در دیدارهای برنامه ریزی شده مذاکرات هفته آینده ایجاد نشده است.

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی کاخ سفید به تحولات غرب آسیا نیز پرداخت و درباره تشدید تنش‌ها علیه نظامیان آمریکایی حاضر در عراق گفت: «هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد این حملات به گروه خاص یا گروه‌هایی مسئول منسوب می‌شود. ما اطلاعات جدیدی در این زمینه نداریم. همانطور که همکار من جان کربی دیروز در وزارت دفاع گفت، این نوع حملات نمونه بسیار از همان حوادثی است که ما در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و حتی از سال‌های گذشته از سوی گروه‌های شبه نظامی که توسط ایران حمایت می‌شوند، افزایش یافته است. اما از نظر جزئیات، مانند نام گروه‌ها در این مرحله جزئیات زیادی نداریم».

ساکی در ادامه درباه حملات اخیر علیه نظامیان آمریکایی در عراق گفت: «از نظر قصد نیز دشوار است، به همین دلیل، برای ما نسبت دادن قصد بدون هیچ قطعیت واقعی در این نوع حملات دشوار است. نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم چه کسی باعث این حملات شده است یا به نظر می‌رسد چرا حملات تشدید شده‌اند. قطعاً ممکن است مربوط به مذاکرات وین یا سالگرد حمله علیه فرمانده ایرانی باشد. اما باز هم، در حال حاضر، ما هنوز در حال ارزیابی هستیم و در این برهه زمانی تحلیل بیشتری نداریم.»

کد خبر 5393902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کریمی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      خانم ساکی ما میدانیم مردم عراق میخوان شما نباشیددرصورتی که بیشتر بمانید بهتر است عواقب آن را از انگلیسی های متجاوز بپرسید که قبلا تجربه کرده اند