۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱

سرلشکر صفوی:

سیاست نگاه به شرق، دشمنان ایران را تضعیف خواهد کرد

سیاست نگاه به شرق، دشمنان ایران را تضعیف خواهد کرد

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا گفت: سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط همه جانبه با چین و روسیه دشمنان مستکبر، رقبا و حتی برخی از افراد داخل کشور را دچار حیرت، غافلگیری و تضعیف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا در نخستین همایش ملی ایران و همسایگان با بیان اینکه این همایش با حضور استادان و دانشجویان حوزه‌های مختلف علمی و تخصصی شکل گرفته است، گفت: ارائه نظریات در رابطه با سیاست همسایگی و موضوعات مختلف در این رابطه که به عنوان محورهای همایش در نظر گرفته شده، بیشتر شامل مباحث علمی می‌شود.

رحیم صفوی اظهار کرد: وزارتخانه‌های مختلفی از جمله وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و دارایی در این همایش حضور دارند و امیدواریم این حرکت بتواند کمکی به عبور از وضعیت فعلی و رسیدن به وضعیت مطلوب برای ملت و کشور عزیزمان ایران داشته باشد.

وی با اشاره به راهبرد سیاست منطقی و راهبردی ایران برای رسیدن به تفاهم مشترک و منافع مشترک در مقابل تهدیدات مشترک، گفت: دوران جدیدی در حیات سیاسی ایران به خصوص سیاست خارجه ایران شروع شده است. سیاست همسایگی با ۱۵ کشور، سیاست منطقه‌ای در غرب کشور و سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط همه جانبه با چین و روسیه، سیاست‌های جدیدی هستند که دشمنان مستکبر، رقبا و حتی برخی از افراد داخل کشور را دچار حیرت، غافلگیری و تضعیف خواهد کرد.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای غیرقابل انکار شده است، بیان کرد: در تنظیم سند راهبردی ایران در سال هزار و ۴۲۴ هجری شمسی می‌خواهیم ترسیم کنیم که با هر یک از ۱۵ کشور همسایه و منطقه چگونه راهبردی از نظر اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، علمی، محیط زیست و سایر حوزه‌ها به صورت دراز مدت و حداقل برای ۲۰ سال برنامه‌ریزی کنیم؛ این مهمترین بحثی است که امروز دنبال می‌شود.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: هدف اساسی سیاست همسایه‌ای، رسیدن به فهم مشترک با کشورهای پیرامون و تحقق منافع مشترک برای رسیدن به صلح پایدار، پیشرفت و رفاه ملت‌ها در مقابل انواع تهدیدات است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری و گسترش آن در پی سیاست همسایگی، افزود: چنانچه ایران بتواند تعامل یا قراردادی را منعقد کند که سالی دو یا سه درصد از گردشگران به کشور بیایند، آنگاه این موضوع اثرگذاری خود را خواهد داشت.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا اظهار کرد: امروز صادرات غیرنفتی ایران به ۴۵ میلیارد دلار رسیده است، این حجم صادرات در یک برنامه ۲۰ ساله و در تعامل با کشورهای همسایه می‌تواند افزایش نیز داشته باشد و سهم قابل توجهی از صادرات به این کشورها صورت بگیرد.

صفوی با اشاره به اهمیت انعقاد سند همکاری امنیتی و دفاعی تصریح کرد: شاید اولین گام در این زمینه قرارداد عدم تخاصم ۲۰ ساله با هریک از این همسایگان باشد، به این منظور که حمله‌ای از دو طرف صورت نگیرد و سرزمین‌ها برای کشور ثالثی مبدا حمله به طرف دیگر نباشد. این سندها می‌تواند در برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: روابط بانکی، کم کردن تعرفه‌های گمرکی بین همسایگان، ایجاد صنایع کشاورزی، صنعتی و معدنی با مشارکت کشورهای همجوار چه با بخش خصوصی و چه با بخش دولتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند اقتصاد ایران و همسایگان را تقویت کند و از طرف دیگر پیوند مستحکمی میان استان‌های مرزی با همسایگان ایجاد کند.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های عقلی سیاست همسایگی این است که ایران بعد از چین و روسیه بالاترین پیوند همسایگی را داراست. کشور ما از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است. همچنین قلمرو فرهنگی و تمدنی ایران در جهان منحصر به فرد و غیرقابل جایگزین است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه ایران در هسته کانونی منطقه غرب آسیا قرار دارد، گفت: کشور ما بیشترین تاثیر را در روندهای آینده منطقه‌ای چه از لحاظ امنیتی و چه اقتصادی خواهد داشت. ما می‌توانیم با موقعیت مرکزی که داریم در تمام حوزه‌های پیرامونی حضور قوی داشته باشیم و تشکل‌های لازم را بر اساس منافع مشترک به وجود آوریم.

وی افزود: ایران می‌تواند با کشورهای دورتر از پیرامون خود، مثل چین، روسیه و هند روابط را گسترش دهد. آنچه در سازمان شانگهای، و قرار داد بیست ساله ایران و چین، سفر رئیس‌جمهور به روسیه و زمینه‌سازی برای قرارداد بیست ساله با مسکو شاهد آن هستیم آثاری از پیگیری همین سیاست است.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: همچنین سازه‌های انسانی و قلمرو تمدنی ایران، چین و هند در قرن‌های مختلف به هم نزدیک بوده‌اند. بنابر این قلمرو تمدنی از سمت استعمارگران و مستکبران غربی مورد تهدید قرار گرفته است، امید داریم همانگونه که غرب در استراتژی امنیتی خود در زمینه حضور در منطقه با شکست مواجه شدند در این مبارزه فرهنگی تمدنی نیز شکست بخورند.

وی ادامه داد: شاهد روند تغییر فضایی و مکانی ثقل قدرت جهانی هستیم و حرکت آرام قدرت از غرب عالم به شرق در حال وقوع است و این حرکت نشان دهنده نظم جدید است.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا گفت: چین و روسیه در این جابجایی جدید به عنوان قدرت بزرگ حضور خواهند داشت و ایران نیز با پیوند با قدرت‌های آسیایی تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند به یک قدرت تاثیرگذار تبدیل شود.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: ما می‌دانیم چین و روسیه منافع محور هستند و ما ایدئولوژیک‌محور هستیم. این هوشمندی ایران است که وقتی غرب ما را در فشار گذاشته، با روند سیاسی خارجه جدید فشار و تهدید آنها را تسهیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این جنگ اقتصادی و فرهنگی هدف ما بازیابی منافع اقتصادی ملت است. امید است با استفاده از راهبردهای مقام معظم رهبری مسیر را طوری پیش ببریم که سیاست همسایگی و نگاه به شرق منجر به تحقق اهدافمان شود. به سیاست همسایگی امیدوار هستم و از همه دستگاه‌ها خواستار این هستم که با فهم نظری و اقدام عملی در چند سال آینده در این راه حضور موثر داشته باشند.

کد خبر 5407502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha