در برنامه جهان آرا مطرح شد؛

خروجی هیأت‌ها متناسب با افزایش کمی آنان نیست

خروجی هیأت‌ها متناسب با افزایش کمی آنان نیست

برخی از مداحان سبک‌هایی را ابداع و نام آن را اگزوزی‌خوانی گذاشتند که در واقع خشن‌خوانی است و نمی‌توان آن را مدح اهل بیت (ع) دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت (ع) در برنامه جهان آرا با تاکید بر اینکه هیأت‌ها رو به جلو هستند، گفت: درست است که هر از گاهی هنجارشکنی‌هایی در عرصه مداحی و برخی هیأت‌ها مشاهده می‌شود اما باید توجه داشت که هیأت‌ها رو به جلو هستند.

وی به سبک‌های جدیدی که در بعضی هیأت‌ها خوانده می‌شود اشاره و عنوان کرد: برخی از مداحان سبک‌هایی را ابداع و نام آن را اگزوزی‌خوانی گذاشتند که در واقع خشن‌خوانی است و نمی‌توان آن را مدح اهل بیت (ع) دانست.

حیدری با بیان اینکه کلام اهل بیت (ع) زبان روز است، گفت: شاعر آئینی باید با توجه به کلام اهل بیت (ع) مطالب و مباحث روز را مطرح کنند. برای مثال شاعران و مداحان این رسالت را در دوران دفاع مقدس با این مضمون مبنی بر اینکه «حسین جان دوستت دارم» به انجام می‌رساندند. بسیاری از اشعار که بر اساس روایات گفته شده حتی قرن‌ها از سرودن آن بگذرد کهنه و قدیمی نمی‌شود.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه هیأت و اشعار آئینی باید خروجی تربیتی داشته باشد، تصریح کرد: بنابراین توجه به اشعار بسیار حائز اهمیت است. زبان شاعر باید با توجه به خاندان عصمت و طهارت که سراسر ادب بودند، مؤدب باشد. با زبان شعر می‌توان ادب این آستان را به نمایش گذاشت.

خروجی هیأت‌ها متناسب با افزایش کمی آنان نیست

وی با استناد به کلام رهبر انقلاب مبنی بر اینکه گاهی اوقات یک شعر یا مداحی می‌تواند به اندازه صد منبر تأثیر داشته باشد، بیان کرد: به همان میزان که یک شعر می‌تواند تأثیر گذار باشد قادر خواهد بود به همان مقدار زیان داشته باشد. لازم است در زمینه خروجی اشعار خوب مجموعه‌های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و… پای کار بیایند.

وی افزود: بنابراین فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه شعر آئینی و مداحی، کاری از پیش نمی‌برد، اگر می‌خواهیم تحول خاصی را شاهد باشیم باید که کار متمرکز داشته باشیم. مداحی دانشی است که همه علوم در آن نقش دارد و اگر به دنبال اثرگذاری آن هستیم، باید جوامع ستایشگری را تجمیع کنیم.

در ادامه سید مهدی حسینی مداح اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر ما شاهد افزایش کمی هیأت‌ها هستیم اما خروجی و کیفیت این هیأت‌ها متناسب با خروجی کمی آن نیست. دلیل این سخن نیز آن است که این امر باعث نشده گناه و فساد در جامعه کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه محبت حقیقی در هیأت و در بین جوانان ایجاد نمی‌شود و دلیل آن هم این است که گرداننده هیأت، آموزش‌های ابتدایی و لازم را سپری نکرده و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود، عنوان کرد: در برخی از هیأت‌ها دیده می‌شود که مداح، هیجان کاذب به مراسم می‌دهد، درباره اهل بیت (ع) افسانه‌پردازی و مجلس را نورپردازی و … می‌کنند، تا مخاطب جذب کنند اما این جذب به چه قیمتی است؟ محبت اهل بیت (ع) نیاز به این زرق و برق‌ها ندارد.

کد خبر 5408584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha