۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳

شاعر آیینی:

استفاده از روایت‌های کوچه بازاری در مداحی موجب ترویج بدعت‌هاست

استفاده از روایت‌های کوچه بازاری در مداحی موجب ترویج بدعت‌هاست

اصفهان - شاعر آیینی با بیان اینکه استفاده از روایتهای کوچه بازاری در عزاداری موجب ترویج بدعت‌هاست،گفت: برخی مداحان به جای اینکه سطح سلیقه مردم را بالا ببرندجایگاه شعر آیینی را نزول می‌بخشند.

ساجده جبارپور در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه برخی مداحان برای اینکه اشعار مورد استفاده در عزاداری‌ها به فهم مخاطب نزدیک‌تر باشد از اشعار کم بنیه استفاده و شأن کلام را پایین می‌آورند، اظهار داشت: برخی مداحان به جای اینکه سطح سلیقه مردم را بالا ببرند شعر را نزول می‌بخشند، برخی نیز تلاش می‌کنند از هر شعر و کلامی برای گریه انداختن مردم استفاده کنند و این یک مشکل و آفت در عرصه مداحی، نوحه خوانی و شعرخوانی‌های هیئتی ما است.

وی با اشاره به رواج برخی اشعار در مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌ها که در تضاد با متون مستند و مقاتل معتبر است، بیان داشت: برخی بیشتر به دنبال روایت‌های کوچه بازاری در عزاداری می‌روند که این امر ایجاد یک نوع بدعت در عزاداری محسوب می‌شود.

استفاده از اشعار بی مایه باعث انحراف ذهن جامعه و ترویج بدعت‌ها خواهد شد

این شاعر و ترانه سرای کشورمان تاکید کرد: این نوع اشعار از طرفی باعث انحراف ذهن جامعه و ترویج بدعت‌ها خواهد شد و شأنیت کلام و نوحه خوانی را پایین می‌آورد که این در تقابل با رعایت شأن اهل بیت (ع) است.

وی استفاده از الفاظ دور از شأن، خلاف نظر علما و مبانی دینی را از آفات اشعار هیئتی عنوان کرد و افزود: برخی مداحان می‌خواهند ابراز ارادت و محبت نسبت به اهل بیت (ع) داشته باشند اما متأسفانه با استفاده از الفاظ و اشعار نامناسب دچار انحراف در مسیر و مقصد خود می‌شوند.

اصفهان مهد شاعران آئینی برجسته است

جبارپور با بیان اینکه اصفهان مهد شاعران آئینی برجسته است، تصریح کرد: شاعران آئینی برجسته‌ای در کشور وجود دارند که کاملاً بر اساس روایات و مقاتل شعر می‌گویند، افرادی نظیر حاج غلامرضا سازگار، حاج علی انسانی، آقای مهدی رحیمی زمستان و افراد بسیار دیگری وجود دارند که در کنار اینکه اشعار بسیار زیبا و اثرگذاری دارند تطابق با روایات و مقاتل را بسیار جدی و ویژه در نظر داشته و به همین دلیل اشعار آنها بسیار فاخر و ارزنده است.

وی به برگزاری شب شعر عاشورایی شیراز با قدمتی بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت: هرسال این شب شعر با کیفیت بیشتری نسبت به سال گذشته و با زاویه دید جدیدی برگزار می‌شود، پیش از برگزاری این شب شعر نیز فرصتی در اختیار شاعران قرار می‌گیرد و کتابی کاملاً مستند و برگرفته از روایات و مقاتل صحیح و مستند به شاعران ارائه می‌شود تا برگرفته از آن شعر بگویند و این‌طور نیست که کسی خارج از مقاتل شعر بگوید.

شعر آئینی باید چارچوبی برای شعر خود داشته باشد

این شاعر و ترانه سرای کشورمان با بیان اینکه شاعر در شعر آئینی باید چارچوبی برای شعر خود داشته باشد، گفت: در شعر آئینی با امر مهم و حساس و مقدسی مواجه هستیم که شاعر را ملزم می‌کند تا با توجه و دقت و رعایت مستندات شعر بگوید، شاعر در شعر آئینی باید مراقبت کند تا مبادا به مقدسات، شئون و ارزش‌ها خدشه وارد شود.

کد خبر 4709170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha