۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳

السیسی بر توافق الزام آور اصرار دارد؛

جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه

جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه

رئیس جمهور مصر به موضع گیری درباره سدالنهضه پرداخت و لزوم توافق قانونی و عادلانه و الزام آور را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المصری الیوم، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در جدیدترین موضع گیری خود درباره سدالنهضه گفت: رود نیل شریان زندگی مردمان حوضه نیل و عاملی برای همکاری و توسعه است.

وی بر اهمیت دست یابی به توافق قانونی، عادلانه و الزام آور و متوازن در زمینه آبگیری و راه اندازی سدالنهضه طبق قواعد بین المللی و مصوبات شورای امنیت در این زمینه در چارچوب زمانی مناسب و بدون اقدامات یکجانبه تاکید کرد.

عبدالفتاح السیسی تصریح کرد: دستیابی به یک توافق قانونی ، عادلانه ، متوازن و الزام آور در خصوص آبگیری و فعال سازی سد النهضه اهمیت دارد.

گفتنی است که اتحادیه آفریقا مدیریت و نظارت بر روند مذاکرات حل و فصل بحران سدالنهضه بین مصر ، سودان و اتیوپی را به عهده دارد اما اختلافات در خصوص سهم آبی کشورهای مذکور، اجرای دو مرحله آبگیری این سد توسط اتیوپی و بدون توافق مصر و سودان سبب شده است روند مذاکرات سدالنهضه متوقف شود.

سنگال ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را در سال جاری میلادی به عهده دارد لذا رئیس جمهور این کشور به منظور از سرگیری مذاکرات مربوط به بحران سد النهضه به قاهره رفت و با رئیس جمهور مصر به گفتگو نشست.

از زمانی که اتیوپی عملیات احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل را شروع کرده، اختلاف این کشور درباره سهم آبی مصر و سودان از این رودخانه و فعال سازی سدالنهضه اوج گرفته است. به رغم اینکه نشست‌های متعددی که میان این کشورها برای پایان دادن به بحران سد النهضه برگزار شده، اما این نشستها تاکنون هیچ نتیجه عملی به همراه نداشته‌اند چرا که هر کشور ی بر مواضع خود تاکید دارد.

قاهره با استناد به توافقنامه ۱۹۵۹ درباره تقسیم آب رودخانه نیل تاکید دارد ۶۶ درصدآب این رودخانه متعلق به مصر و ۲۲ درصد آن متعلق به سودان است اما اتیوپی پایبند چنین توافقنامه‌ای نیست و به قاهره توصیه کرده است توافقنامه مذکور را فراموش کند.

همچنین مصر و سودان از این نگران هستند که هنگام خشکسالی اتیوپی سهم آبی آنها را از رودخانه نیل کاهش داده و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی برای قاهره و خارطوم ایجاد کند لذا بر دستیابی به یک توافقنامه الزام آور که حقوق و منافع مصر و سودان را تضمین کند، تاکید دارند.

کد خبر 5412598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha