۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۵۰

پیرامون تحولات اوکراین؛

بلومبرگ: آمریکا یک پیشنهاد به روسیه داده است

بلومبرگ: آمریکا یک پیشنهاد به روسیه داده است

ادعا می شود آمریکا در اقدامی که شاید بتوان آن را گامی رو به عقب در کاهش لفاظی های جنگ طلبانه تلقی کرد، به روسیه پیشنهاد داده به ازای شروطی، از برخی پایگاه های ناتو در اروپا بازدید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، مدعی شده که واشنگتن در راستای کاهش تنش با مسکو پیرامون بحران اوکراین، پیشنهادی را به روسیه ارائه داده است.

آنطور که گفته می‌شود، به مسکو اعلام شده که می‌تواند طی مذاکراتی، فرصت بازرسی از پایگاه‌های ناتو را در لهستان و رومانی داشته باشد تا به این ترتیب، از عدم استقرار موشک‌های کروز «تاماهاک» که تهدیدی برای تمامیت ارضی روسیه محسوب می‌شوند، اطمینان حاصل کند.

این پیشنهاد که البته با شروطی همراه است، با ادعای رفع دغدغه روسیه مبنی بر کاربری دوگانه سامانه‌های موشکی «ایجیس آشور» مطرح می‌شود که در پایگاه‌های اروپایی ناتو مستقرند و از توانایی پرتاب موشک‌هایی از نوع تاماهاک هم برخوردارند.

در این میان، شرط آمریکا برای آغاز رایزنی در راستای اعطای مجوز بازدید از پایگاه‌های رومانی و لهستان این است که مسکو هم به نوبه خود، شرایط بازرسی از برخی سایت‌های موشکی روسیه را برای آمریکا فراهم کند.

از سوی دیگر، واشنگتن گفته که بعد از هماهنگی با متحدان ناتو به ویژه لهستان و رومانی، دسترسی‌های لازم به مسکو داده خواهد شد.

بلومبرگ مدعی شده که این پیشنهاد آمریکا، تلاشی در راستای یافتن وجوه مشترک با روسیه در راستای کاهش تنش‌ها پیرامون اوکراین است.

اما در سطحی دیگر، می‌توان این برداشت را داشت که آمریکا به رغم تمایل برای فتنه انگیزی در این غائله، با توجه به چشم انداز تیره ای که جنگ میان روسیه- اوکراین پیش پای امنیت اروپا و در نهایت کل جهان قرار می‌دهد، تا حدی از مواضع قبلی خود فاصله گرفته است.

روسیه بارها ادعاها مبنی بر تدارک حمله به اوکراین را رد کرده حال آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، دیروز سه شنبه، غرب را به توطئه چینی برای کشاندن مسکو به ورطه جنگ متهم کرد و خواستار احترام به دغدغه‌های امنیتی روسیه شد.

کد خبر 5414910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      امریکا روسیه رافریب میدهد ودروقت معین شده بخاطر منابع نفت وگازروسیه به روسها حمله میشود وپوتین شکست میخورد
      • حسن لر IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
        0 0
        جنگ بد است در صورت جنگ بحران فراتر این است که فکر می کنی هر دو عاقلند