۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۱۲

امام جمعه اردبیل:

آیت‌الله صافی گلپایگانی با غیرت دینی همواره در اردوگاه مردم بود

آیت‌الله صافی گلپایگانی با غیرت دینی همواره در اردوگاه مردم بود

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی با غیرت دینی خود همواره سعی می‌کرد در اردوگاه مردم قرار گرفته و مدافع آنها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی ظهر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شیخ فقها آیت‌الله صافی گلپایگانی در مسجد جامع اردبیل اظهار کرد: فقها در طول تاریخ حافظ و نگهبان فقه اهل بیت بودند و سعی کردند تا با تقدیم جان و مال خود از این سرمایه صیانت کنند.

وی آیت‌الله صافی گلپایگانی را فقیه پرتلاش، پرتألیف، غیور، آگاه و بصیر اعلام کرد و گفت: در یک قرن مجاهدت آیت‌الله صافی گلپایگانی زندگی عزتمندی در خدمت به اهل بیت داشت و سعی کرد تا وظیفه مرجعیت، فقاهت و اجتهاد را در کنار دفاع از ولایت فقیه انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به تاریخ پرفراز و نشیب فقه اسلامی و شیعی اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ سعی شده تا به اشکال مختلف در این مسیر انحراف ایجاد کنند اما مصادیق روشنی از دفاع و حمایت اهل بیت از فقه رسول‌الله را شاهد هستیم.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تدوین و نوشتن حدیث ممنوع شد و با شکل‌گیری ۲۰۰ مذهب فقهی در طول عمر اهل بیت (ع) سعی کردند تا در مسیر حقانیت دین الهی و فقه اسلامی خدشه وارد کنند.

وی اختلافات کلامی و فقهی را ایده اسلام ندانست و خاطر نشان کرد: به هیچ وجه پیامبر (ص) دوست نداشت که بعد از رحلتش امت اسلامی تکه تکه شده و جامعه وحدت و همگرایی خود را از دست بدهد.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در دوره معاصر نیز عده‌ای آخوند وهابی و درباری در انجام رسالت واقعی دچار انحراف شده و سعی می‌کنند در فقه اهل بیت خدشه‌ای ایجاد کنند.

وی تلاش امام محمدباقر و امام صادق را احیای فقه شیعی و مکتب اهل بیت یادآور شد و بیان کرد: فقهای ما همواره سعی کردند تا حامل فقه اهل بیت بوده و به برکت مدرسه فقهی امام صادق و امام محمدباقر و تربیت شاگردان مختلف این سرمایه عظیم صیانت شد.

آیت‌الله عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در دوره معاصر عده‌ای سعی کردند تا داعش را مولود چینش قرآن و کلام پیامبر بنامند در حالی که به روشنی آشکار شد که داعش دست پرورده استکبار جهانی و ایادی کفر است.

وی تلاش فقها و علما را در طول تاریخ در صیانت از این سرمایه عظیم یادآور شد و تصریح کرد: بسیاری از علما و فقها نظیر شهید اول، شهید ثانی و چهره‌های دیگر در صیانت از این فقه اهل بیت جان خود را فدا کرده و اجازه ندادند تا در این امر خدشه‌ای وارد شود.

آیت‌الله عاملی وظیفه دوم علما و مراجع را در طول تاریخ حراست از کیان، حدود امت اسلامی و استقلال جامعه ارزشی توصیف کرد و گفت: امام بزرگوار در عصر معاصر زبانزد دفاع از فقه شیعی و همچنین حق و حقوق مردم بوده که امروز ثمره تلاش آن بزرگوار را در قالب انقلاب اسلامی شاهد هستیم.

وی افزود: در حالی که نظام شرق و غرب ملت ایران را در دوره شاهنشاهی ذلیل و تحقیر کرده بود و ما هیچ جایگاهی در عرصه اقتصادی و علمی نداشتیم امام با نهضت خود آخرین فرصت را برای این ملت فراهم کرد تا در چینش ملت‌ها قرار گرفته و از جایگاه خود دفاع کند.

آیت‌الله عاملی با تسلیت ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی فقیه مجاهد و پرتألیف خاطر نشان کرد: ۸۰ کتاب ارزشمند از این مرجع عالیقدر به یادگار مانده که کتاب‌ها از عمق و دقت خاص برخوردار است.

وی غیرت دینی و علاقه به اهل بیت را از ویژگی‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی اعلام کرد و ادامه داد: از نظر فقهی این شخصیت به درجه‌ای رسید که مشاور خصوصی آیت‌الله بروجردی به شمار می‌رفت.

آیت‌الله عاملی تذکر آیت‌الله صافی گلپایگانی را به دولت در اعتماد به طالبان و یا طرح مسائل مختلف در عالم اسلام را یادآور شد و اضافه کرد: این فقیه دانشمند در عرصه دیانت و سیاست از جامعیت خاصی برخوردار بود و در کنار آن در ادبیات، شعر، کلام، فقه، تفسیر، اصول و حدیث از شخصیت‌های بی‌نظیر قرن حاضر بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله صافی گلپایگانی در تدوین قانون اساسی نیز از شخصیت‌های تراز اول بوده است، اظهار کرد: حضور در مجلس خبرگان و شورای نگهبان از دیگر فعالیت‌های ارزشمند او بعد از پیروزی انقلاب بود و در جبهه مرجعیت نیز همواره سعی می‌کرد تا مدافع حق و حقوق مردم بوده و در اردوگاه مردم قرار بگیرد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: شاهکار آیت‌الله صافی گلپایگانی برملا کردن ماهیت فتنه‌انگیز داعش بود که از اول اعلام کرد داعش درست شده تا اسلام بدنام شود و برای همیشه این اعتقاد و باور راسخ را داشت تا ماهیت فتنه‌انگیز داعش مشخص شود.

آیت‌الله عاملی اعتقاد این مرجع عالیقدر را به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و احداث دانشگاه مخصوص بانوان یادآور شد و گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی بدون ملاحظه‌کاری از حدود اسلام و مسلمانان دفاع می‌کرد و اجازه نمی‌داد تا احکام الهی و ارزشی تعطیل شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل جامعیت این شخصیت وارسته را یادآور شد و افزود: در یک قرن جهادی که انجام داد همواره از حدود اهل بیت، احکام اسلامی و مطالبات به حق مردم دفاع کرد و سعی داشت تا در سنگر خطیر مرجعیت نقش‌آفرینی اصلی را داشته باشد.

در این مراسم مداحی شده و شرکت‌کنندگان که از جامعه روحانیون، بازاریان و اقشار مختلف مردم بود با نثار فاتحه و صلوات یاد و خاطره مرجعیت فقید آیت‌الله صافی گلپایگانی را گرامی داشتند.

کد خبر 5415976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha