۱۲ شهریور ۱۳۸۶، ۱۰:۰۷

تقویت پیگیریها در مورد اهانت به پیامبر برای جلوگیری از بحران جهانی

تقویت پیگیریها در مورد اهانت به پیامبر برای جلوگیری از بحران جهانی

شورای مسلمانان سوئد در ادامه پیگیریهای خود به منظور حل مسالمت آمیز مسئله اهانت به پیامبر اسلام و جلوگیری از دامن زدن به یک بحران جهانی، دادخواستی را علیه روزنامه محلی منتشر کننده تصویر موهن تنظیم و به دادگاه ارائه کرده است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، شیح ظهری برهامون دبیر کل انجمن مسلمانان سوئد مستقر در استکهلم اظهار داشت: اقدام حقوقی و قانونی ما روزنامه را مورد هدف قرار داده چرا که دولت سوئد در این بحران نقشی برعهده نداشته است.

برهامون گفت: قوانین سوئد انتشار کاریکاتور را جرم تلقی نمی کند اما اگر قاضی این کاریکاتور را غیراخلاقی و اهانت آمیز بداند می تواند به نفع ما رأی دهد.

روزنامه سوئدی Nerikes Allehanda روز شنبه  18 آگوست (27 مرداد)  کاریکاتوری موهن منتشر کرد و آن را به حضرت محمد (ص) پیامبر اعظم اسلام نسبت داد.

فردی که این کاریکاتور را کشیده این تصویر موهن را برای نمایش به چند گالری هنری ارائه کرده و آنها از نمایش آن سرباز زدند. این روزنامه نیز با دستاویز قرار دادن آزادی بیان این کاریکاتور را منتشر کرد.

دبیر کل انجمن مسلمانان سوئد از موضع مثبت دولت این کشور که این کاریکاتور اهانت آمیز را بی درنگ محکوم کرد استقبال کرد و گفت: سخنگوی دولت در آن زمان اظهار داشت که دولت در این رویداد در کنار مسلمانان خود ایستاده است.

وی یادآور شد: مسلمانان سوئد که بیش از 500 هزار نفر تخمین زده می شوند در این کشور چون سایر شهروندان زندگی می کنند و در اکثر موارد به عنوان اقلیت درنظر گرفته نمی شوند. از این رو ما اعتقاد داریم گفتگو تنها راه برای حل بحران و مقابله با چالش است.

از دیگر اقدامات مسلمانان سوئد برای پاسخ به این روزنامه و جلوگیری از دامن زدن به یک بحران بین المللی ارسال نامه ها و بیانیه های شدید الحنی به انجمن روزنامه نگاران سوئد بود.

ائمه جمعه سوئدی نیز در خطبه های نماز جمعه از مسلمانان خواستند برای انعکاس درخواست خود امضا جمع کنند تا مقامات پلیس، سیاستمداران، شخصیتهای مردمی، روزنامه و کاریکاتوریست آن از اعتراض مسلمانان مطلع شوند.

روز جمعه حدود300 نفر از مسلمانان تظاهرات مسالمت آمیزی را در غرب استکهلم، مقر دفتر این روزنامه برگزار کردند و شورای مسلمانان سوئد نیز کمیته ای با هدف پیگیری بحران و هدایت آن به بهترین راه برای پاسخ به روزنامه تشکیل داده است.

این در شرایطی است که برخی گزارش ها نسبت به این امر هشدار داده اند که بی تفاوتی دولت نسبت به این کاریکاتور موهن می تواند تحریم کالاهای سوئدی در جهان اسلام را چون تحریم کالاهای دانمارکی به همراه داشته باشد.

اهانت به پیامبر اسلام (ص) پیش از این در سپتامبر 2005 توسط یک روزنامه دانمارکی صورت گرفت که به دنبال آن چندین روزنامه در کشورهای اروپایی این تصویر را منتشر کردند و خشم مسلمانان جهان را برانگیختند. پس از آن مسلمانان سراسر جهان ستادهایی را به منظور از بین بردن باورهای نادرست درباره اسلام و پیامبر اکرم تشکیل دادند که در آن میان می‌توان به تأسیس یک سازمان بین المللی و صندوقی برای حمایت از پیامبر اسلام توسط علمای برجسته اسلام اشاره کرد.

کد خبر 545158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha