۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۰۱

گزارش مهر از سی‌وهشتمین روز جنگ اوکراین؛

روسیه ۲ شهر در مرکز اوکراین را هدف حمله موشکی قرار داد

روسیه ۲ شهر در مرکز اوکراین را هدف حمله موشکی قرار داد

معاون نخست وزیر اوکراین گفت: در راستای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری طی امروز شنبه، برای ایجاد ۷ گذرگاه امن توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آغاز سی و هشتمین روز جنگ اوکراین، وزارت بازرگانی آمریکا تحریم‌های صادراتی را علیه ۱۲۰ سازمان روسیه و بلاروس در بخش‌های دفاعی، هوافضا و دریایی اعلام کرد.

۰۶:۱۲ غربی‌ها به اندازه کافی سیستم ضدموشکی به اوکراین نداده اند

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی خود گفت که نیروهای روسیه می‌خواهند دونباس و جنوب اوکراین را تصرف کنند.

زلنسکی گفت که نیروهای مسلح اوکراین کنترل مناطقی را در مناطق کیف و چرنیهیو بازپس گرفته‌اند. او گفت: «در مناطقی که به طور موقت اشغال شده‌اند، پرچم‌های ملی اوکراین بیشتر و بیشتر است.»

وی افزود که اوکراین اکنون در حال تقویت دفاعی خود در جهت شرقی و در دونباس است و ما آگاه هستیم که دشمن ذخایری برای افزایش فشار در شرق دارد.

زلنسکی خطاب به کشورهای غربی افزود: «هدف ما چیست؟ از ما، آزادی ما، سرزمین ما، مردم ما محافظت کنید. هر کاری را برای محافظت انجام دهید.»

رئیس جمهور اوکراین همچنین با انتقاد از کشورهای غربی گفت که این کشور به اندازه کافی سیستم‌های ضد موشکی مدرن را از متحدان غربی دریافت نکرده است.

۰۵:۲۲ آمریکا تجهیزات حملات شیمیایی و بیولوژیک به اوکراین می‌دهد

آمریکا برای محافظت از اوکراین در برابر حمله احتمالی تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی، ماسک‌های گاز، لباس و سایر تجهیزات را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید این کمک‌ها را روز جمعه تأیید کرد و گفت که با توجه به هشدارهایی مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از چنین سلاح‌هایی برای مقابله با مقاومت سرسخت اوکراین در طول جنگ استفاده کند و ممکن است برای توجیه چنین حمله‌ای، عملیات فریبکارانه را طراحی کند، این گونه کمک‌ها در نظر گرفته شده است.

۰۳:۲۱ انتقال بیش از ۱۴ هزار نفر از اوکراین به روسیه در ۲۴ ساعت گذشته

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حداقل ۱۴۱۶۸ نفر در روز گذشته از دونباس و دیگر مناطق خطرناک اوکراین به روسیه منتقل شده‌اند.

۰۲:۲۳ تاکید رهبران انگلیس و اوکراین برای افزایش فشاراقتصادی بر روسیه

سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس موسوم به داونینگ استریت در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کرده است.

گفته شده در این تماس تلفنی، جانسون به نیروهای مسلح اوکراین برای عقب راندن ارتش روسیه در برخی مناطق تبریک گفته است.

در این ارتباط لندن اعلام کرد: بوریس جانسون و زلنسکی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در کنفرانس کمک‌های مالی نظامی هفته گذشته، که با حضور ۳۵ کشور تشکیل شد گفتگو کردند و لندن متعهد شد که به افزایش حمایت‌های دفاعی خود ادامه دهد.

در این گفتگو رئیس‌جمهور اوکراین نیز وضعیت مذاکرات صلح را با بوریس جانسون در میان گذاشت و از مشارکت بیشتر انگلیس در تلاش‌های دیپلماتیک استقبال کرد.

۰۱:۰۷ نیروهای اوکراینی مناطقی از شمال کیف را بازپس گرفتند

در حالی که نیروهای ارتش روسیه به سمت شرق اوکراین متمرکز شده‌اند، نیروهای اوکراینی مناطقی از شمال کیف را بازپس گرفتند.

در همین ارتباط نیز، «اوککسی آرستویچ»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده است که نیروهای اوکراینی بیش از ۳۰ شهر و روستا را در مناطق شمالی کیف پس گرفته‌اند.

دستگاه اطلاعات ارتش انگلیس نیز اعلام کرد که نیروهای روسی فرودگاه هوستومل در حومه شمال غربی پایتخت اوکراین را ترک کرده‌اند.

در عین حال روسیه عقب نشینی نیروهای خود در نزدیکی کیف را به عنوان حسن نیت در مذاکرات صلح عنوان کرده است و در مقابل اوکراین و متحدانش می‌گویند نیروهای روسیه پس از متحمل شدن خسارات سنگین مجبور به تجدید قوا شده‌اند.

۲۲:۵۲ ادامه مذاکرات با اوکراین مهم است‌

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است که مذاکرات با اوکراین آسان نیست، اما هشدار داده که ادامه این مذاکرات مهم است.

در همین ارتباط نیز «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفته است: «مذاکرات روسیه با اوکراین آسان نبوده است، اما نکته اصلی این است که ادامه دارد.»

او همچنین گفت که روسیه مایل به ادامه گفتگو با اوکراین در بلاروس است اما کیف با این ایده مخالفت کرده است.

روسیه و اوکراین ماه گذشته چندین دور مذاکرات را در بلاروس برگزار کردند و نمایندگان دو کشور هفته گذشته نیز در استانبول دیدار کردند.

از سوی دیگر در ادامه جنگ و درگیری در اوکراین، نیویورک تایمز به نقل از مقامات واشنگتن مدعی شد که آمریکا به دنبال همکاری با متحدانش برای ارسال تانک‌های ساخت شوروی سابق به اوکراین است تا به این ترتیب، قدرت دفاعی این کشور را در منطقه دونباس تقویت کند.

۱۹:۰۰ به صدا درآمدن آژیر خطر در کی یف

بعد از ۲۰ ساعت صدای آژیر خطر در کی یف پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

۱۷:۰۰ اتحادیه اروپا باز هم روسیه را تحریم می‌کند

کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید بروکسل در تدارک تحریم‌های بیشتری علیه روسیه است. با این حال وی تاکید کرد که این تحریم‌ها شامل بخش انرژی روسیه نمی‌شود.

۱۶:۱۷ لهستان: تحریم روسیه بی فایده است

نخست وزیر لهستان گفت تحریم‌های غرب علیه روسیه کارساز نبوده است و بازگشت نرخ روبل به ارزش سابق شاهدی بر درستی این ادعا است.

۱۵:۱۴ مسکو: اخراج دیپلمات‌های روسیه را تلافی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد: سفارتخانه‌های کشورهایی که دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کنند با تدابیر تلافی جویانه مسکو مواجه خواهند شد. آن‌ها باید پاسخگوی این اقدامات خود باشند. روابط دوجانبه با روسیه خدشه دار خواهد شد و سفارت‌های این کشورها در مسکو با اقدامات تلافی جویانه مواجه می‌شوند.

۱۴:۰۷ روسیه همکاری فضایی با غرب را مشروط کرد

دیمیتری روگوزین رئیس آژانس فضایی روسیه می گویداحیای روابط عادی با شرکای ایستگاه فضایی بین المللی، مستلزم رفع تحریم‌های ضدروسی غرب است. هدف از تحریم‌های غرب، کشتن اقتصاد روسیه و غرق کردن مردم در ناامیدی و گرسنگی است تا به این ترتیب، روسیه به زانو در بیاید. زمان خاتمه همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن به زودی اعلام خواهد شد.

۱۲:۵۷ چین: ناتو آغازگر بحران اوکراین است

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید ناتو به عنوان محصول جنگ سرد باید همزمان با فروپاشی شوروی سابق، به تاریخ می‌پیوست.

وی گفت: ناتو با نقض وعده‌هایی که داده بود، بیش از پیش به سمت شرق اروپا پیشروی کرد. در نهایت، ناتو به نمایندگی از ایالات متحده، آغازگر و بزرگترین مروج بحران اوکراین تلقی می‌شود.

۱۲:۱۵ آمار وزارت دفاع روسیه از میزان خسارات ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شب گذشته ۶۷ زیر ساخت نظامی اوکراین از بین رفته و همچنین ۲ بالگرد «می -۲۴» و ۲۴ فروند پهپاد اوکراینی منهدم شده است.

۱۲:۰۲ ۷ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان ایجاد شد

معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید در راستای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری طی امروز شنبه، برای ایجاد ۷ گذرگاه امن توافق شده است. یکی از این گذرگاه‌ها برای تخلیه مردم شهر تحت محاصره ماریوپل تدارک دیده شده است.

۱۰:۳۹ اوکراین یکی از راه‌های مواصلاتی شرق خارکیف را پس گرفت

اداره اطلاعات ارتش انگلیس می‌گوید نیروهای اوکراینی بعد از نبرد سنگین با طرف روس، موفق به بازپس گیری یکی از جاده‌های اصلی واقع در بخش شرقی خارکیف شدند.

۱۰:۰۲ روسیه ۲ شهر در مرکز اوکراین را هدف حمله موشکی قرار داد

موشک‌های روسی صبح امروز شنبه دو شهر را در مرکز اوکراین هدف قرار دادند. پلتاوا و کرمنچاک دو شهری هستند که هدف موشک باران ارتش روسیه قرار گرفتند.

۰۹:۵۰ گزارش وزارت دفاع اوکراین از خسارات ارتش روسیه در ۲۴ ساعت گذشته

ارتش اوکراین می‌گوید طی روز گذشته، ۹ حمله روسیه را دفع کرده است. ادعا می‌شود که طی این مدت، ۸ تانک روسیه، ۴۴ خودرو زرهی، ۱۶ دستگاه خودرو از سایر انواع و ۱۰ سامانه توپخانه ای روسیه منهدم شده است.

گفته می‌شود که روسیه ۲۰ درصد از یگان‌هایش را از کی یف خارج کرده است. با این حال، احتمال تشدید حملات وجود دارد.

۰۹:۲۰ چین: به تجارت معمول با روسیه ادامه می‌دهیم

مدیرکل امور اروپایی وزارت خارجه چین می‌گوید دولت پکن قصدی برای دور زدن عامدانه تحریم‌های غرب علیه روسیه ندارد. با این حال، وی تاکید کرد که چین در اقتصاد جهانی از راه تجارت معمول با روسیه مشارکت می‌کند.

وی در این باره افزود: چین یکی از طرفین دخیل در بحران اوکراین نیست و گمان نمی‌کنیم که تجارت معمول با سایر کشورها باید تحت تأثیر این بحران قرار بگیرد.

۰۹:۱۳ تانک‌های ساخت شوروی سابق در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد

نیویورک تایمز به نقل از مقامات واشنگتن مدعی شد که آمریکا به دنبال همکاری با متحدانش برای ارسال تانک‌های ساخت شوروی سابق به اوکراین است تا به این ترتیب، قدرت دفاعی این کشور را در منطقه دونباس تقویت کند.

انتظار می‌رود روند ارسال تانک‌ها به زودی آغاز شود حال آنکه تعداد و اینکه چه کشورهایی آنها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند مشخص نیست.

۰۶:۳۳ اخراج دیپلمات روس از بلغارستان

دولت بلغارستان روز جمعه با طرح اتهام علیه یک دیپلمات روسی از او خواسته است طی ۳ روز این کشور را ترک کند. نام دیپلمات اعلام نشده است. بلغارستان حدود دو هفته پیش نیز ١٠ دیپلمات روس را اخراج کرده بود.‌

۰۶:۲۰ کمک ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

وزارت دفاع آمریکا از تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی اضافی به اوکراین خبر داد. گفته شده این کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین شامل سیستم‌های موشکی هدایت شونده لیزری، پهپادها و خدمات تصویربرداری ماهواره‌ای تجاری می‌شود.

۰۵:۵۰ تحریم‌های جدید علیه روسیه و بلاروس

آمریکا حداقل ۱۲۰ سازمان و نهاد از روسیه و بلاروس را در لیست سیاه قرار داد و تحریم‌هایی را علیه آن‌ها اعلام کرد.

۰۳:۳۵ زلنسکی: مسکو آماده حمله قوی‌تر می‌شود

زلنسکی از اتاق ضبط فیلم خود، روسیه را متهم به جنایات جنگی کرد و مدعی شد که روسیه تلاش می‌کند مردم کریمه را به جنگ دعوت کند.

زلنسکی در این ویدئو گفت که نیروهای روسی «آهسته اما قابل توجه» از شمال اوکراین عقب نشینی کرده‌اند که این عقب نشینی گاهی در نتیجه عملیات ارتش اوکراین است و در برخی اوقات آنها به میل خود منطقه را ترک می‌کنند.

او گفت: «پس از عقب نشینی روسیه یک فاجعه کامل و خطرات زیادی باقی مانده است.» وی افزود که بمباران‌ها ممکن است ادامه داشته باشد و روس‌ها در حال خروج از منطقه در خانه‌ها، تجهیزات و حتی در اجساد افراد مین گذاری می‌کنند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: «هرکسی که به منطقه باز می‌گردد باید بسیار مراقب باشد. بازگشت به زندگی عادی همچنان غیرممکن است… صبر کنید تا سرزمین ما پاک شود.»

زلنسکی گفت که نیروهای روسیه در حال تجمع در دونباس و به سمت خارکف هستند و برای ضربات قوی‌تر آماده می‌شوند.

۰۰:۲۰ گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و اوکراین

وزیرخارجه آمریکا در توئیت خود نوشت: «امروز با وزیر امور خارجه اوکراین گفتگوی مفیدی داشتم. خوب بود که جلسه اخیرمان در ورشو را پیگیری کردیم و در مورد راه‌هایی که ایالات متحده، متحدان و شرکا به اوکراین در برابر جنگ غیرقابل تحریک و غیرموجه پوتین کمک کنند، بحث کردیم. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم.»

کد خبر 5457428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهرزاد IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      3 119
      پوتین از عرش به فرش رسید با این کار. آه مردم بیگناه آخر کار دستش میده. خدا جای حق نشسته
    • مهرانفر IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 5
      وقتی یک دلقک رئیس شود نتیجه جز ویرانی کشور نیست
    • رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 1
      تمام جنك ها را ناتو و امريكا و انكليس برنامه ريزي بهتره بجاي. كمك با كراين دادن اسلحه مذاكره. باشد والا بدتر ميشه و دامن ارويا را ميكيرد مردم كناه دارند