۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۶

کتاب «فضاهای زیرسطحی» منتشر شد

کتاب «فضاهای زیرسطحی» منتشر شد

رشت- کتاب «فضاهای زیرسطحی؛ تجارب، مبانی و مکان‌یابی» به قلم «مهران علی‌الحسابی»، «محمد انام پور» و «حسام ریاحی» منتشر و وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فضاهای زیرسطحی؛ تجارب، مبانی و مکان‌یابی» به قلم «مهران علی‌الحسابی»، «محمد انام پور» و «حسام ریاحی» منتشر و وارد بازار کتاب شد.

نویسندگان در این کتاب به اهمیت فضاهای زیر سطحی در برنامه ریزی شهری پرداخته و به مخاطبان خویش یادآور می‌شوند که امروزه برنامه ریزی برای فضاهای زیرسطحی در شهرها به طور هم زمان و مکمل برای برنامه ریزی زمین در روی سطح شهر ضروری است. و البته این پژوهشگران همچنین تاکید دارند که فضاهای زیر سطحی برای هر نوع فعالیت و کارکردی مناسب نیست و مؤلفه‌ها و مبانی مختلفی در تعیین مکان‌ها و فعالیت‌های مناسب باید لحاظ شود.

نویسندگان در پیشگفتار این اثر بیان کرده‌اند که شهرها علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی‌ها و کیفیت‌های ضروری، باید توانایی پاسخگویی به نیازهای مختلف جمعیت رو به افزایش شهری را داشته باشند؛ این در حالی است که با زیرساخت‌های امروزی و جمعیت فعلی، بسیاری از شهرها در حال حاضر نیز قادر به تأمین رضایت شهروندان خود نیستند. لذا اتخاذ تصمیمات جدید و بهره‌گیری از رویکردهای نوین، نظیر «توسعه فضاهای زیرسطحی» می‌تواند افق‌های جدیدی را برای حل معضلات و مهیا ساختن شرایط زیست بهتر برای شهروندان فراهم کند.

تأثیر بسزا در راستای بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سلامت اجتماعی و شادابی و سرزندگی فضایی محیط شهری داشته و همچنین رونق و ترقی مراکز و فضاهای شهری با حضور شهروندان از نظر اقتصادی، مزایایی است که بنابر اظهارات نویسندگان اثر، بهره‌مند شدن از این رویکرد به دنبال دارد. آنها همچنین در بخشی از پیشگفتار کتاب آورده‌اند که فضاهای زیرزمینی شهری در بخش‌هایی مانند حمل و نقل، تأسیسات زیربنایی و فضاهای خاص دارای ضریب امنیتی بالا و واجد مزیت و امتیازات فراوان هستند و موجب صرفه جویی‌های فراوانی در هزینه‌های شهری می‌شوند.

گفتنی است که کتاب «فضاهای زیرسطحی: تجارب، مبانی و مکان‌یابی» در ۳۸۷ صفحه، شمارگان هزار نسخه و با بهای ۲۱۰ هزار تومان منتشر و راهی بازار کتاب ایران شده است.

کد خبر 5459054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha