۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۵۵

گزارش مهر؛

بازگشت «سرمربی خارجی» به راس تیم ملی بسکتبال/راه متفاوت رئیس جوان

بازگشت «سرمربی خارجی» به راس تیم ملی بسکتبال/راه متفاوت رئیس جوان

تغییر کادر فنی تیم ملی بسکتبال با جذب یک گزینه خارجی به عنوان سرمربی، عمده برنامه‌ای است که فدراسیون بسکتبال با مدیریت رئیس جوان و تازه واردش پیگیر آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می رسد صحبت هایی که جواد داوری بلافاصله بعد از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال در رابطه با کادر فنی تیم ملی و لزوم تقویت آن مطرح کرد، امروز معنا و مفهوم بیشتری مبنی بر «جابجایی» و «جذب» یک گزینه جدید برای آن پیدا کرده است به خصوص که طی این مدت اتفاقات و نتایج دیگری هم رقم خورد که وی را نسبت به تصمیم و برنامه اش مصمم تر کند.

آغاز به کار رئیس جوان با چالش تیم ملی

به هر حال تیم ملی بسکتبال و ترکیب کادر فنی آن اگر مهمترین چالش جواد داوری در بدو ورود به فدراسیون نبود قطعا یکی از مهمترین آنها بود به خصوص این تیم در روزهای منتهی به برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون حضور در پنجره دوم انتخابی جام جهانی را با عملکردی پرانتقاد به پایان رساند، ملی پوشان بسکتبال نتیجه نخستین دیدار خود در این پنجره را به قزاقستان واگذار کردند؛ در حالی که تاریخ بسکتبال ایران چنین نتیجه ای را به خود ندیده بود.

بعد از آن و درست در دیداری که شب قبل از مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال برگزار شد هم تیم ملی مقابل سوریه پیروز شد اما حتی این نتیجه که البته با عملکرد قابل نقد ملی پوشان به دست آمد هم نتوانست بر شکست نوبرانه و غیرقابل باور تیم ملی سرپوش بگذارد.

همین نتایج و شاید هم لحاظ کردن چگونگی عملکردی که تیم در پنجره نخست انتخابی جام جهانی برابر بحرین داشت (هر دو دیدار برابر بحرین با پیروزی ایران به پایان رسید) ، کافی بود برای اینکه رئیس تازه وارد فدراسیون بسکتبال خیلی زودتر از آنچه که باید روی کادر فنی تیم ملی متمرکز شود، تمرکزی که با عنوان کردن لزوم تقویت خود را نشان داد. وی البته هیچ وقت به طور صریح از جابه جایی قطعی در راس کادر فنی و استفاده از مربی جدید صحبت نکرد کمااینکه چنین صحبتی هم در مورد ادامه قطعی همکاری با مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی نداشت و اتفاقا همین مسئله احتمالات پیرامون برنامه و تصمیمات رئیس فدراسیون را بیشتر کرد.

بازگشت «سرمربی خارجی» به راس تیم ملی بسکتبال/راه متفاوت رئیس جوان

مصطفی هاشمی ۸ شهریورماه سال گذشته به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال منصوب شد

شکست و حذف باشگاهی مزید بر علت شد

البته اگر مبنای کار جواد داوری ابقای مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی تیم ملی بود می توانست طی همین دو ماهی که متصدی فدراسیون شده است در مورد آن به جمع بندی برسد و نتیجه را علنی و اعلام کند اما شاید نتایجی که سرمربی تیم ملی با تیم باشگاهی خود در لیگ برتر به دست آورد هم مزید بر علت شد تا رئیس فدراسیون نسبت به رویکرد ابتدایی خود نسبت به کادر فنی مصمم تر شود.

شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد کار مهرام در لیگ برتر پیش از نیمه نهایی تمام شود و این تیم برخلاف خیلی از ادوار مسابقات رنگ رقابت برای فینال و حضور در این مرحله را به خود نبیند اما مصطفی هاشمی نتوانست امسال مهرام را حتی در جمع چهار تیم برتر قرار دهد در حالیکه این تیم همین فصل گذشته رقیب شهرداری گرگان در فینال و برای قهرمانی بود.

راه جدیدی که رئیس در پیش گرفته است

آنچه مسلم است این است که برگزاری انتخابات فدراسیون بسکتبال اگر برای هر فرد و تیمی خیر و نیک بود برای سرمربی تیم ملی چنین خروجی نداشت چون جایگاهش را متزلزل کرد در حالی که تنها ۶ ماه از حضورش در راس کادر فنی تیم ملی می گذشت.

مصطفی هاشمی ۸ شهریورماه سال گذشته عهده دار هدایت تیم ملی بسکتبال شد در حالی که دوره ریاست رامین طباطبایی ۲۳ دی ماه به پایان می رسید. اتفاقا همین مسئله در نشست خبری (۱۰ شهریورماه) به منظور معارفه مصطفی هاشمی برگزار شد توسط خبرنگار مهر مطرح و عنوان شد که «چه ضمانتی برای ادامه کار مصطفی هاشمی در فدراسیون جدید وجود دارد؟»

رامین طباطبایی در واکنش به این پرسش گفت که «اگر مربی با دانش باشد صد درصد می تواند شرایط ادامه همکاری را در هر دوره مدیریتی برای خود ادامه دهد»، اما به محض تعیین رئیس جدید برای بسکتبال، صحبت هایی تلویحی مطرح شد که عدم ثبات جایگاه سرمربی تیم ملی را هدف قرار داد آنهم در شرایطی که وی جایگزین رقیب همیشگی خود شده بود.

در بدو ورود رامین طباطبایی به فدراسیون بسکتبال، مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال جایگزین مهران حاتمی شد (۲۴ بهمن ماه سال ۹۶) آن هم دقیقا در روزی که شهرداری تبریز با این مربی (حاتمی) قهرمان لیگ برتر شده بود. شاهین طبع بعد از ۴۲ همکاری مستمر با فدراسیون بسکتبال که با کسب جام جهانی چین، کسب سهمیه المپیک از این مسابقات و حضور در بازی های توکیو همراه بود از هدایت تیم ملی کنار رفت و جای خود را به هاشمی داد.

در واقع رئیس وقت فدراسیون بسکتبال در مدت زمان چهار سالی که ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت از دو مربی داخلی همیشه مطرح، مدعی و رقیب برای هدایت تیم ملی استفاده کرد. او ابتدا زمام تیم ملی را به شاهین طبع داد و بعد در راستای جریاناتی که فشار رسانه ای بی تاثیر در آن نبود تصمیم به همکاری با هاشمی گرفت. رئیس امروز فدراسیون اما قصد دارد راهی متفاوت را در پیش بگیرد.

بازگشت «سرمربی خارجی» به راس تیم ملی بسکتبال/راه متفاوت رئیس جوان

مهران شاهین طبع ۴۲ ماه متوالی هدایت تیم ملی بسکتبال را بر عهده داشت

بازگشت سرمربی خارجی به راس کادر فنی تیم ملی بسکتبال

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که گزینه خارجی انتخاب رئیس فدراسیون بسکتبال برای تیم ملی است. شاید داوری می خواهد اینگونه خود و تیم ملی را از فشار داخلی و دو دوستگی هایی در رابطه با مربیان داخلی وجود دارد رها کند. در این زمینه مذاکراتی هم انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

همکاری با مربی خارجی در حالی در برنامه فدراسیون بسکتبال قرار گرفته که پنج سال متوالی تیم ملی در اختیار مربیان ایرانی بود. «درک باورمن» آخرین مربی خارجی بود که بعد از «فرد اونیگا»، «رایکو ترومن»، «وسلین ماتیچ» و «مهمد بچیروویچ» در راس کادر فنی تیم ملی بسکتبال قرار گرفت اما بعد از اقدامی که این مربی آلمانی برای فسخ یک طرفه قراردادش انجام داد، مهران حاتمی با تصمیم محمود مشحون رئیس وقت فدراسیون به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب شد (بهمن ماه سال ۹۵).

یک سال بعد و دقیقا یک ماه پس از جابجایی مدیریتی در فدراسیون، مهران شاهین طبع عهده دار هدایت تیم ملی شد. این مسئولیت در اختیار وی بود تا شهریورماه سال گذشته که مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی جدید منصوب شد.

حالا هم رئیس فدراسیون بسکتبال انتخاب گزینه جدید برای تیم ملی را در سر دارد در شرایطی که این تیم باید تیرماه دو دیدار خود در پنجره سوم انتخابی جام جهانی را برگزار کند، سپس مهیای حضور در کاپ آسیا شود و بعد از آن هم برای شرکت در بازی های آسیایی آماده شود که مدال نقره دوره پیش آن را در اختیار دارد.

اینکه مذاکرات و رایزنی ها برای انتخاب سرمربی خارجی جدید چه زمانی محقق شود و حضور تیم ملی در رویدادهای امسال با این سرمربی آغاز شود یا به رویدادهای دوم و سوم موکول شود اصلا مشخص نیست اما آنچه مسلم است رئیس فدارسیون تاکید دارد تصمیمی اتخاذ خواهد کرد که تیم ملی کمترین آسیب را متحمل شود، در عین حال وی برای پیشبرد برنامه خود جهت جذب مربی خارجی، قول همکاری و حمایت لازم را هم از کمیته ملی المپیک گرفته است.

بازگشت «سرمربی خارجی» به راس تیم ملی بسکتبال/راه متفاوت رئیس جوان

کد خبر 5464189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha