۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹

امروز در نشست خبرگزاری مهر بررسی شد؛

چرا مسئله فلسطین در ایران «اجتماعی سازی» نشده است؟

چرا مسئله فلسطین در ایران  «اجتماعی سازی» نشده است؟

مهم ترین محور های مورد بحث در نشست فلسطین، دلایل اجتماعی نشدن مسئله فلسطین، چرایی عدم ورود نهادهای مردم نهاد به مسئله فلسطین و بررسی نگاه مردم ایران به این مسئله بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه ۲۹ فروردین در خبرگزاری مهر نشستی در مورد آسیب شناسی حمایت‌ها از مسئله فلسطین با عنوان «فلسطین در حصار کلیشه ها» برگزار شد. در این نشست دکتر علی عبدی، دکتر سلمان رضوی، دکتر محمد اصغری و محسن فائضی شرکت کرده و به ارائه راهکارهایی در خصوص رفع آسیب‌های «اجتماعی سازی» مسئله فلسطین در ایران پرداختند.

مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این نشست، دلایل اجتماعی نشدن مسئله فلسطین، چرایی عدم ورود نهادهای مردم نهاد به مسئله فلسطین، راهکارهای اجتماعی کردن مسئله فلسطین و بررسی نگاه مردم ایران به این مسئله بود.

دکتر عبدی در مورد دلیل اجتماعی نشدن مسئله فلسطین در ایران به طور شایسته و عدم ورود سازمان‌های مردم نهاد ایرانی به این مسئله اظهار داشت که یکی از آسیب‌های روز قدس عمومی نشدن این موضوع در ایران و بسنده کردن به آن در حد یک مناسبت است. به دلیل خطای ادراکی در دستگاه حاکمیتی این تصور نادرست به وجود آمده است که شرکت مردم در راهپیمایی‌ها به تنهایی کفایت می‌کند در صورتی که اگر این موضوع اجتماعی نشود ممکن است به فراخور تمایلات سیاسی دولت‌های مختلف دچار انحراف شده و تابع اراده و سلیقه دولت‌ها شود.

دکتر رضوی نیز نقش دهی به سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهاد را یکی از راهکارهایی دانست که می‌تواند در شناساندن فلسطین به جامعه ایران و به خصوص نسل جدید مفید واقع شود. او گفت جامعه امروز به سمت فضای مجازی کشیده شده است و شبهات زیادی از طریق فضای مجازی (از طریق پخش کلیپ‌های شبهه ساز و یا تقطیع شده) به مردم منتقل می‌شوند که برای رفع این آسیب می‌توان با تولید مستنداتی از جنایات روز رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطینی‌ها و پاسخ به شبهات ایجاد شده در افکار عمومی این موضوع را کنترل کرد.

محسن فائضی در پاسخ به سوالی مبنی بر معرفی روش‌های مطلوب‌تر برای برگزاری مراسم روز قدس برای بازدهی بیشتر بر روی نسل جدید اذعان داشت در مرحله اول باید یک مرحله به عقب برگشت و مشکلات بنیادین را اصلاح کرد. با وجود اینکه جامعه ایران به دلیل روزمرگی با قضیه فلسطین آشنایی دارد ولی تصورهای نادرستی نیز وجود دارد که باید اصلاح شوند زیرا شناخت اشتباه منجر به ایجاد تناقض، بی انگیزگی و شبهه می‌شود.

دکتر اصغری هم در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی اجتماعی سازی مسئله فلسطین در ایران با توجه به ضعف شناخت فرهنگی نسبت به این مسئله خاطر نشان کرد از آنجایی که ایران و فلسطین هیچ حافظه تاریخی مشترک و یا وحدت سرزمینی نداشته اند، ابتدا باید در ذهن مخاطب ایرانی برای فلسطین جایابی شود. به گفته وی نگاه رمانتیزه شده و ذهنیت آخرالزمانی نسبت به فلسطین نیز باید از بین برود زیرا صرف نگاه آخرالزمانی داشتن به فلسطین باعث ایجاد انحراف و انفعال شده و معنای اقتدارگرایی را از بین می‌برد.

در ادامه گفت و گو نیز به مباحث دیگری جهت بالابردن درک اجتماعی ایران نسبت به مسئله فلسطین پرداخته شد.
متن کامل این نشست به زودی در خبرگزاری مهر منتشر خواهد شد.

کد خبر 5470162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha