۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۶

توسط انتشارات بزنگاه؛

جلد دوم «تاریخ اندیشه روسیه» منتشر شد

جلد دوم «تاریخ اندیشه روسیه» منتشر شد

جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه روسیه» با ترجمه عباس جنگ توسط انتشارات بزنگاه منتشر شد. جلد نخست این مجموعه سال گذشته روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه روسیه» با ترجمه عباس جنگ با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۷۴ صفحه و به بهای ۱۳۲ هزار تومان توسط انتشارات بزنگاه منتشر شد. جلد نخست این مجموعه چهار جلدی در سال ۱۴۰۰، منتشر شده بود. مجموعه تاریخ اندیشه روسیه یکی از متون جامع و شاخص درخصوص سیر تاریخی اندیشه و جریانات روشنفکری در کشور روسیه است که توسط انتشارات دانشگاه کیمبریج و با ویراستاری ویلیام لدربارو و درک آفورد در سال ۲۰۱۰ انتشار یافته است.

جلد دوم مجموعه تاریخ اندیشه روسیه به بررسی پنج جریان فکری از آغاز سلطنت پتر کبیر تا دوران پیش از انقلاب ۱۹۱۷ می‌پردازد. این مجلد در فصل نخست با معرفی برخی شخصیت‌های کلیدی و اقدامات آن‌ها در دوران پتر کبیر و همچنین کاترین کبیر آغاز می‌شود و سعی دارد برخی مختصات روشنگری روسیه را در این دوره به نمایش درآورد. فصل دوم با تمرکز بر ایده‌های کارامزین، ملی‌گرایی رمانتیک، ملیت رسمی و اندیشه‌های اسلاووفیلیسم، شرایط ساختاری و همچنین ویژگی‌های بنیانی این جریان را در دوران الکساندر اول و سپس نیکلای اول مورد تأمل قرار می‌دهد.

در فصل سوم به شیوه‌ای جذاب مضمون و گونه‌های نیهلیسم و پرسش‌های بنیادین آن را در میان اعضای اینتلیجنسیا و نویسندگان این دوره روسیه بررسی می‌کند. فصل چهارم نوعی بازخوانی فلسفی از اندیشه رمان‎نویسان روسیه ارائه می‌کند. این فصل بخش بزرگی از ادبیات کلاسیک روسیه را در مقابل جریان اینتلیجنسیا قرار می‌دهد. و در فصل آخر از یک سو به ایده‌های فلاسفه و الهی‌دانان و از سوی دیگر با معنوی‌گرایان اخلاقی می‌پردازد که در دوران بحرانی سال‌های پایانی حکومت تزارها سعی داشتند از دین و سنت معنوی تحت کنترل حکومت که توسط روشنفکران و اینتلیجنسیا طرد شده بود برای مواجهه با وضعیت داخلی و پاسخ به پرسش‌های بنیادین بشریت استفاده کنند.

کد خبر 5484835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha