۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۶

در گفتگو با مهر خبر داد؛

عقاب شاهی به همدان بازگشت

عقاب شاهی به همدان بازگشت

همدان- فعال حوزه محیط زیست از بازگشت عقاب شاهی به همدان و ثبت عکس آن خبر داد.

محمدعلی رونیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با تعدادی از دوستانم موفق به شناسایی عقاب شاهی با حلقه مطالعاتی در ایران و شهر همدان شده ایم، عنوان کرد: این موضوع اثباتی بر مهاجرت عقاب‌ها از روسیه به ایران دارد.

وی با بیان اینکه در بررسی مسیر مهاجرتی عقاب شاهی اقداماتی را در پیش گرفته ایم، اظهار کرد: از اواسط بهمن ماه، عقاب‌ها شروع به مهاجرت به عرض‌های شمالی یعنی زادگاهشان در کشورهای قزاقستان، روسیه، اوکراین و غیره می‌کنند و در طول مسیر مهاجرتی خود برای مدت کوتاهی در ایران مشاهده می‌شوند، هر چند برخی از ان ها کل زمستان را در ایران سپری می‌کنند.

این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: به همین علت در بیست و یکم اسفندماه سال گذشته برای عکاسی از این گونه به یک سفر کوتاه رفتیم و موفق به رکورد سه عقاب شاهی بالغ و دو عقاب شاهی نابالغ شدیم.

رونیاسی با تصریح بر اینکه در این میان یک عقاب شاهی با حلقه‌ای که در پای خود داشت، نظرم را جلب کرد و بعد از مدتی مطالعه و با کمک یکی از دوستانم؛ احسان طالبی و همکاران روس موفق به دست یابی و تکمیل شناسنامه این عقاب جوان شدیم، گفت: پس از گذشت ۴ سال و در ۲۲۴۰ کیلومتری زادگاهش (تاتارستان روسیه) مجدداً در اطراف شهر همدان ثبت شد.

وی با بیان اینکه عکس ثبت شده از عقاب در سال ۲۰۱۸ که کمتر از ۵۰ روز سن داشت در روسیه توسط رینور بکمنسوروف؛ پژوهشگر حیات وحش به ثبت رسیده بود، گفت: بنده در سال جاری، موفق به ثبت عکسی از همان عقاب در ۲۲۴۰ کیلومتری زادگاهش در همدان شدم.

رونیاسی خاطرنشان کرد: تاکنون اقداماتی که در زمینه ثبت گونه‌ها و عکاسی‌ها داشته ام، با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت سازمانی تیمار حیات وحش بوده است.

کد خبر 5485165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha