۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵

مهر گزارش می دهد؛

هست ونیست روغن و ماکارونی در بازار؛ نظارت تقویت شود

هست ونیست روغن و ماکارونی در بازار؛ نظارت تقویت شود

بابلسر- قفسه‌های فروشگاه‌ها از روغن و ماکارونی خالی است، مردم می‌گویند نیست اما مسئولان روی حرفشان پافشاری می‌کنند که هست و کمبودی وجود ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه اسدی: ردیابی روغن و ماکارونی از شایعه گرانی تا کمبود کالا حکایت‌های فراوان دارد. این روزها همه چیز را به این دو گره می‌زنند و برای خرید هرچیزی و یا دریافت هر خدمتی می روید، دلیل گرانی را ریشه در آن دو قلم که نقل مجالس شده، مطرح می‌کنند و در این میان پای محتکران وسودجویان مثل همیشه به وسط کشیده شده است.

قفسه‌های خالی از روغن و ماکارونی و گرانی این اقلام در فروشگاه‌های سراسر کشور از جمله مازندران رشته‌اش سر دراز دارد. همه چیز ابتدا از شایعه گرانی آغاز می‌شود و سپس با کمبود و نایاب شدن در بازار ادامه می‌یابد و بعدها باافزایش قیمت‌ها رونمایی می‌شود.

نگرانی مردم از ترس گران‌تر شدن و کمبود کالای مورد نیازشان موجب دامن زدن به شایعاتی شده و این تا جایی پیش می‌رود که از خرده فروش گرفته تا دلالان و بنکداران برای احتکار و قاچاق دست به کار شوند، از این رو تقویت نظارت بر بازار برای برخورد با سودجویی ها الزامی به نظر می‌رسد.

ضرورت اصلاح اقتصادی

دولت دست به جراحی اقتصادی می‌زند و آن را برای درمان وضعیت نابسامان ضروری می‌داند و کارشناسان و متخصصان امر نیز این اصلاح راضرورتی اجتناب ناپذیر می‌دانند ولیبرخی سودجویان تلاش می‌کنند تا با انبار و احتکار، به پیشواز گرانی بروند و اوضاع بازار را ملتهب کنند.

در زیرپوست شهر هرکسی استدلال و روایت خود را از نایاب شدن ماکارونی و روغن دارد، یکی می‌گوید نرخ گندم و آرد در سطح جهانی افزایش پیدا کرده، دیگری پای جنگ اوکراین وروسیه را به میان می‌کشد و یا حتی خشکسالی هم مزید بر علت شد. در این اوضاع، دلالان و واسطه‌ها نیز روایت خود را از التهاب بازار دارند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

روایت مردم و مغازه داران از بازار روغن و ماکارونی

غروب یکی از روزهایی که به تازگی نایاب شدن و کمبود ماکارونی و روغن بر سرزبان ها افتاده بود، به فروشگاهی حوالی خیابان پاسداران و بهشتی در بابلسر رفتم، فروشنده پشت دخل مغاره اش نشسته، مشغول حساب و کتاب بود. یک بسته ماکارونی روی میز جلویش قرار داشت، که توجهم را جلب کرد و موجب شد تا سر صحبت را باز کنم.

هست ونیست روغن وماکارونی در بازار؛ نظارت تقویت شود

سودجویان محصولات را انبار زدند

می‌گوید: کمبود به خاطر انبار زدن محصولات توسط سودجویان هست. چنان اوضاع بازار را کارشناسانه تحلیل می‌کند که چند کارشناس اقتصادی هم به گردش نمی‌رسد، پای بنکداران و واسطه‌ها را به میان می‌کشد و ادامه می‌دهد: بعد از کمبود و نایاب شدن، بنکدار آن را به چند برابر قیمت وارد بازار می‌کند. همچنین به فزایش تقاضای مردم برای خرید ماکارونی اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر درخواست برای خرید بیشتر شده و امروز ۱۲ کارتن ماکارونی فروختم، با آنکه طبیعتاً باید خوشحال باشم اما بیشتر می‌ترسم و نگران خرید فردا هستم.

کمبود روغن در فروشگاه‌های شهر، مردم مناطق مختلف را به فروشگاه گردی وادار کرده است و گاه برای تهیه یک روغن خوراکی کوچک مجبور به پیمایش چندین کیلومتر و یا شهرهای مختلف هستند. یکی از شهروندان که گویی تلاشش برای خرید روغن در فروشگاه‌های شهر نتیجه‌ای نداد، می‌گوید: از صبح دنبال روغن می‌گردم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن‌ها جمع کردند و می‌گویند، نیست، ماکارونی هم فقط یک تا دو بسته عرضه می‌شود.

از صبح دنبال روغن می‌گردم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن‌ها جمع کردند و می‌گویند، نیست، ماکارونی هم فقط یک تا دو بسته عرضه می‌شود

این شهروند ادامه داد: به فروشنده می گویم روغن، می‌گوید باید یک قوطی تن ماهی یا یک بسته چای ۲۰۰ گرمی هم خرید کنید زیرا از ویزیتور و واسطه، به همراه ۱۰ کارتن روغن، ۱۰ کارتن چای و تن ماهی گرفتم و باید همان گونه به مشتری بفروشیم.

کمبود ماکارونی و روغن بر کار دیگر اصناف هم اثر گذاشته و نرخ کرایه بسیاری از مسیرهای شهری و برون شهری در مناطق مختلف استان به صورت غیرقانونی توسط برخی رانندگان تغییر کرده است.

کرایه‌ها هم به ماکارونی گره زده شد

یک راننده خطی در مسیر نوشهر – ملکار که تا چند روز پیش ۱۰ هزار تومان کرایه از مسافران می‌گرفت، در پی شایعه گرانی، ۵ هزار تومان ناقابل نیز روی کرایه کشیده است و در پاسخ به اعتراض مسافران می‌گوید: ماکارونی گران شده و روغن هم پیدا نمی‌شود، از سوی دیگر روغن ماشین دو برابر شده است.

نظارت بر زنجیره تولید و عرضه تقویت شود

ضعف نظارت بر بازار و نظام عرضه وتوزیع کالاها از جمله دغدغه‌هایی است که مردم همیشه به آن اشاره و گوشزد می‌کنند و پراکندگی و گستردگی فروشگاه‌های مازندران و کمبود بازرس و ناظر، سبب شده تا فرایند نظارت و تنظیم بازار در استان با خلل و نقص روبرو شود.

هست ونیست روغن وماکارونی در بازار؛ نظارت تقویت شود

مجید فانی سرپرست صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح بازرسی از واحدها و مراکز توزیع و تولید کالاهای اساسی در استان اظهار داشت: فرایند نظارت بر بازار و واحدها طی روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است و تلاش می‌کنیم با همکاری نیروهای بسیجی و مردمی و استفاده از ظرفیت بازرسان، بازار را رصد و کنترل کنیم.

کشف ۵۶۲ تن روغن خوراکی احتکار شده

وی با عنوان اینکه در یکی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ۵۶۲ تن روغن خوراکی کشف شد، افزود: این شرکت با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به تأمین روغن کرده بود تا آن را در بازار توزیع کند ولی بخش‌هایی از آن را برای عرضه در بازارهای هدف صادراتی آماده کرده بود.

وی گفت: این شرکت به پرداخت ۵.۵ میلیارد تومان جریمه محکوم شده است.

سودجویی و قاچاق از دلایل عمده برهم زدن نظم بازار و اختلال در فرایند تولید و توزیع به شمار می‌رود و بسیاری از سودجویان معیشت و سفره‌های مردم را نشانه گرفته‌اند تا سودهای کلانی به جیب زنند و سفره‌ها را از کالاهای مایحتاج مردم خالی کنند.

این روزها مراکز تولید و توزیع روغن خوراکی بیشتر زیر ذره بین دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته‌اند و هر روز محموله‌هایی از احتکار و قاچاق کشف و اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر 5486887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جعفری IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      مسیولان طبق عادت دروغ میگویند شما گزارشگر محترم باور نداری امتحانش مجانی هست و هزینه ای هم نداره .راه بیفت تو کوچه و خیابان از هر فروشگاه زنجیره ای و بقالی چقالی و سوپری بپرس ببین چی جواب می‌شنوی ثابت میشه مسيولین مثل همیشه دروغ میگویند چون بابت همین دروغگویی و ماست مالی ها حقوق میگیرند دیگه.
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      خودشان روغن احتکار میکنند تقصیر اوکراین میندازند اصلا روغن نیست اب پز میخوریم
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      تا قبل از ظهور فروشگاههای زنجیره ای همه چیز بود محتکر اصلی خود فروشگاههای زنجیره ای وروسایشان از بالاهاست