۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۷

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

حماسه سرایی فردوسی را باید در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم

حماسه سرایی فردوسی را باید در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم

مشهد ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان باید ترویج و تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آثار فردوسی حرف‌های زیادی برای نسل ما و حتی آیندگانمان دارد و در خصوص حماسه‌سازی و قهرمان پروری که شاهنامه فردوسی رقم زده الگو سازی باید صورت گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این الگوسازی در قهرمان پروری نقش مهمی دارد چرا که نقش رستم در شاهنامه قرار است برای نوجوانان و جوانان ما ایستادگی در برابر ظلم را ایفا کند، بنابراین باید در رویکردهای جدید کشور به این امر مهم توجه و قهرمانان شاهنامه را با ادبیات جوانان به آن‌ها معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نوجوان امروز ما به واسطه رسانه‌های پررنگی که وجود دارد قهرمانان فانتزی و عاری از ارتباط معنوی با خالق را بیشتر می‌شناسند، بیان کرد: باید تلاش کنیم در این حوزه کار بسیار شود و در همین راستا سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم.

حسین زاده افزود: در تمام این سال‌ها متاسفانه آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم مقام شاعر پرآوازه و بزرگ حماسه سرای کشور ابوالقاسم فردوسی را پاس بداریم و درشان آن برنامه ریزی کنیم به همین جهت خوشبختانه امسال سعی کردیم برنامه‌های عمیقی را تدارک ببینیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شعرهای فردوسی به شکل‌های مختلف در زندگی روزمره مردم ورود پیدا کرده است و باید ادعا کرد که این شاعر بر زندگی ایرانیان اثرگذار است.

وی اظهار کرد: فردوسی شاعر ملی کشورمان است و اثر او نقش بین‌المللی داشته است، اما هنوز حوزه‌های مغفولی وجود دارد و باید بر روی آن کارشود.

حسین زاده با بیان اینکه قهرمان‌هایی که فردوسی در شاهنامه رقم زده در طول سالیان سال نقش و اثری در دل و جان مردم ایجاد کرده است، افزود: هنری به نام نقالی خوانی در چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شود و جمعیتی در این مکان‌ها جمع می‌شوند و به داستان‌های آن‌ها گوش می‌کنند و بسیاری از اشعار در شاهنامه به عنوان ضرب‌المثل در زندگی مردم گفته می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: باید در همین راستا روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

وی ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی را همایش علمی، پژوهشی پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی، ویژه برنامه‌های نقالی و مرشدخوانی در آرامگاه حکیم توس، جشنواره شعر از توس تا نیشابور، اختتامیه فراخوان داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست هم‌اندیشی هنر حماسی، مسابقه دانش‌آموزی عنوان کرد.

حسین زاده گفت: نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی، نمایشگاه کتاب، رونمایی از شاهنامه‌های موجود در گنجینه رضوی، ویژه برنامه دیار حماسی در مساجد و مدارس به همت پایگاه‌های بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌نامه‌های پهلوانی، مراسم شاهنامه‌خوانی در مشهد و سیستان‌ و بلوچستان و اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی که قرار است از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد برگزار شود از جمله برنامه‌های بزرگداشت شاعر پرآوازه حماسه سرای کشور است.

کد خبر 5487688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha