۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸

گزارش نیویورک‌تایمز:

چرا اروپا خود را در قبال اوکراین مدیون می‌داند؟

چرا اروپا خود را در قبال اوکراین مدیون می‌داند؟

با دفاع اوکراین برای حفظ ارزش‌ها و امنیت اروپا در  مقابل حمله روسیه، ناتو و اتحادیه اروپا چه تعهداتی در برابر کی‌یف دارند؟

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به واکاوی بحران اوکراین، حمایت مالی-نظامی غرب از کی‌یف و چشم‌انداز الحاق این کشور به اتحادیه اروپا پرداخت که در ادامه به خلاصه‌ای از آن اشاره می‌شود؛

پاسخ اخلاقی آشکار است زیرا دولت‌های اروپایی و آمریکا با وعده حمایت از اوکراین سیل سلاح و کمک مالی خود را به این کشور سرازیر کرده‌اند اما در زمینه پاسخ عملی، این موضوع پیچیده است و بازیگران دیدگاه واحدی ندارند.

اتحادیه اروپا تا کنون کمک‌های نظامی چشمگیری به اوکراین اعطا و همزمان تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو وضع کرده‌است. اکنون یک پرسش دشوار پیش رو است؛ اینکه چگونه کشورهای آسیب‌پذیری مانند اوکراین، مولداوی و گرجستان به اتحادیه ملحق شوند در حالی که خطرات امنیتی ایجاد نشود؟ موضوعی که در نشست آتی اجلاس سران اتحادیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با وجود فشارها برای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اما عضویت کامل این کشور یا هر کشور پیرامونی دیگر سالیان سال زمان می‌برد. و اینک بحث و گفت ‌وها در باره الحاق تدریجی و نیز حمایت آنها از سوی اتحادیه در جریان است.

کنفدراسیون پیشنهادی ماکرون چه مشخصه‌هایی دارد؟

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا هر دو طی هفته‌های اخیر از کنفدراسیون جدید اروپا سخن به میان آورده‌اند. این کنفدراسیون جدید، مفهوم سنتی اتحاد گذشته اتحادیه را زیر سوال برده و به چالش می‌کشد؛ مفهومی جدید که به معنی حضور اروپا به عنوان هسته مرکزی و یک گروه پیرامونی یا به اصطلاح «اروپای دو سرعته» است.

ماکرون روز نهم ماه می که به مناسبت «روز اروپا» در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد یک پیشنهاد منسجم‌تر برای نوع جدیدی از ترتیبات ارائه کرد اگرچه این پیشنهاد هنوز جنبه‌های مبهم‌تری دارد.

وی ادامه داد: «جنگ در اوکراین و آرزوی مشروع مردم این کشور همچون مولداوی و گرجستان در الحاق به اتحادیه اروپا، ما را در بازنگری در جغرافیا و سازماندهی قاره خود تشویق می‌کند.»

در پیشنهاد ماکرون، چشم‌اندازی از یک جامعه سیاسی جدید در اروپا به چشم می‌خورد که حلقه بیرونی آن کشورهای این قاره از قبیل اوکراین، گرجستان، مولداوی و انگلیس قرار دارند که با اتحادیه مرتبط اما بخشی از پیکره اتحادیه نباشند.

از آنجا که پیوستن به اتحادیه اروپا به قول ماکرون احتمالا چندین سال یا حتی دهه طول می‌کشد، این حلقه بزرگ از کشورهای اروپایی به سران بروکسل امکان آن را می‌دهد که کشورهای آسیب‌پذیر در مجاورت روسیه را سریع‌تر از اتحادیه اروپا به این کنفدراسیون جدید وارد کنند. این جامعه سیاسی جدید بستر را برای کشورهای دموکراتیک اروپایی فراهم می‌سازد تا در زمینه امنیت، انرژی، حمل‌ ونقل، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و نیز تردد آزادانه مردم به‌ویژه جوانان همکاری کنند.

احتمال رد پیشنهاد زلسنکی بالاست

زلنسکی هر مسیری به جز مسیر الحاق سریع به پیکره اتحادیه را رد کرده اما بعید به نظر می‌رسد که مطالبه او تحقق یابد.

باوجود حمایت لهستان و کشورهای حوزه بالتیک از عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا، حتی اگر سران اتحادیه مذاکرات با این کشور را آغاز کنند باز هم این روند زمانبر خواهد بود.

حتی شروع مذاکرات با اوکراین برای پیوستن به اتحادیه محل مناقشه است چرا که گرجستان و مولداوی و برخی کشورهای دیگر مدت‌ها است که درگیر روند عضویت هستند. ترکیه از سال ۱۹۸۷، مقدونیه شمالی از سال ۲۰۰۴، مونته‌نگرو از سال ۲۰۰۸ و آلبانی و صربستان از سال ۲۰۰۹ درخواست عضویت داده و مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 5504797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha